کد خبر: ۴۵۲۰۶
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
نگاه شما:
در پی انتقادات از اظهارات اخیر رئیس انجمن علمی و تخصصی کلینیکال پاتولوژی دامپزشکی ایران مبنی بر راه‌اندازی رشته «دامپزشکی سنتی»، یکی از مخاطبین محترم حکیم مهر با ارسال یادداشتی، از راه‌اندازی این رشته دفاع کرد ...
 

حکیم مهر: در پی اظهارات اخیر رئیس انجمن علمی و تخصصی کلینیکال پاتولوژی دامپزشکی ایران مبنی بر راه‌اندازی رشته «دامپزشکی سنتی» در ایران که انتقادات زیادی را در پی داشت (اینجا)، «مریم رحیمی» از مخاطبین محترم حکیم مهر با ارسال یادداشتی به این پایگاه خبری، ضمن اشاره به اهمیت دامپزشکی سنتی در کشور، از راه‌اندازی این رشته دفاع کرد.

به گزارش حکیم مهر، متن یادداشت ارسالی به شرح زیر است:

ما ایرانی ها هنوز یاد نگرفته ایم در مورد چیزهایی که اطلاعات اندکی در آن داریم، حرف نزنیم. گفتن «نمی  دانم» برایمان سخت است. در مورد نظریه ریسمان و جهان های موازی تا فلسفه اگزیستانسیالیسم باید اظهار نظر کنیم وگرنه انگار کم می آوریم!

ضرورت استفاده از طب سنتی، مکمل، جایگزین و ...

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در سال 1978 و سپس در سال 2002 میلادی، بیانیه ای در زمینه طب سنتی منتشر کرد که طی آن طب سنتی را اینگونه معرفی می کند:

«مجموعه تمامی علوم نظری و عملی که در تشخیص طبی، پیشگیری و درمان بیماری های جسمی، ذهنی یا ناهنجاریهای اجتماعی به کار می رود و به صورت گفتاری یا نوشتاری از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته باشد.»

این سازمان علت پیشرفت و لزوم ترویج طب سنتی را در سه نکته می داند:

الف: خصوصیات ذاتی طب سنتی:

از دیر باز طب سنتی روش خود درمانی مردم بوده است و لذا برایشان به سادگی قابل پذیرش خواهد بود. طب سنتی جزئی از فرهنگ مردم بوده و در حل بعضی مسائل فرهنگ سلامت نقش مهمی دارد. معرف، توسعه و ترویج طب سنتی احترام به فرهنگ و میراث مردم در سراسر جهان است.

ب: ویژگی کل نگر بودن طب سنتی:

طب سنتی بر این نکته تأکید دارد که سلامتی و بیماری نتیجه عدم تعادل و توازن انسان در کل سیستمی است که او را احاطه می نماید. به عبارت دیگر در علاج بیماری ها به جای آنکه مستقیماً نشانه های بیماری را نشانه بگیرند، باید تعادل و توازن در قدرت خود درمانی انسان برقرار شود.

عوارض دارویی و درمانی طب نوین از دیگر موضوعاتی است که سازمان بهداشت جهانی با توجه به آن، تقویت و توسعه طب سنتی هر کشور را الزامی می داند.

ج: قابل اجرا بودن طب سنتی:

از نقطه نظر اجرایی مهمترین دلیل قانع کننده برای توسعه بنیادی طب سنتی این است که اگر بخواهیم از روش های قابل قبول، امن و دارای توجیه اقتصادی استفاده شود، طب سنتی یکی از مهمترین راه ها برای رسیدن به پوشش بهداشتی برای همه ی کشور است.

با توجه به اینکه طب غربی در زمینه تشخیص و درمان تعداد قابل توجهی از بیماری ها مشکلاتی دارد و طبق منابع موجود بیماری های ناشی از اقدامات پزشکی (Iatrogenic diseases) مسول مرگ بیش از 250000 نفر در سال در کشور آمریکا است و مشخصاً در برخی بیماری ها که امروزه طب کلاسیک در مقابله با آنها ناتوان است، طب سنتی راه های درمانی مفیدی دارد. از این رو ضرورت راه اندازی سلامت کده ها و دانشکده های طب مکمل، ناتروپاتی، طب سنتی چین و هند و بسیاری از دیگر شاخه های طب مکمل و جایگزین حتی در جهان غرب احساس شد و امروزه صدها کلینیک در سرتاسر جهان هزاران بیمار را با این شیوه ها درمان می کنند و حتی بیمه ها در بعضی کشورها، هزینه های بیماران خود با طب جایگزین و مکمل را نیز می پردازند. بنا به این ضرورت نخستین دانشکده طب سنتی ایران در دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 افتتاح شد و هم اکنون 9 دانشکده طب سنتی و مکمل در ایران مشغول به کار هستند.

در رشته دامپزشکی قسمت اعظم دامداران به خصوص در نقاط دورافتاده به دامپزشکی نوین دسترسی ندارند. از سویی تنوع آب و هوا و خصوصیات اقلیمی فلات ایران به اندازه‌ای است كه انواع بسیاری از گیاهان نادر طبی در این سرزمین می‌روید كه بی‌تردید با رونق گرفتن تهیه گیاهان دارویی، می‌توان قسمتی از آن را صادر و به اقتصاد لرزان روستایی کمک كرد.

از دیگر سو، شیوه های سنتی مفیدی برای درمان تعداد قابل توجهی از بیماری های دامی وجود دارد که استفاده از آنها و دیگر شیوه های طب جایگزین نظیر طب سوزنی، آیورودا و ... می تواند به درمان و ارتقای سطح بهداشت دام، طیور و آیزیان کمک شایان توجهی کند.

با احیای طب سنتی، نه تنها از خروج مقدار قابل توجهی از ارز كشور به خارج جلوگیری می‌شود، بلكه با توجه به كشت گیاهان دارویی و صنایع وابسته بدان، در داخل كشور از روستا گرفته تا شهر، كار تولیدی مفیدی ایجاد خواهد شد.

بنا به این ضرورت ها و ادله دیگری که در این مختصر نمی گنجد، به نظر می رسد که راه اندازی رشته «دامپزشکی سنتی» و یا حداقل اضافه کردن واحدهای درسی آن به برنامه فعلی درسی دامپزشکی، اقدامی مفید و قابل تامل باشد.

زمان راه اندازی رشته طب سنتی نیز مخالفت های زیادی از سوی کارشناسان و غیرکارشناسان مطرح شد. اکنون با گذشت ده سال از تاسیس نخستین دانشکده طب سنتی، عده کثیری از پزشکان و آحاد مردم، از ثمرات ان استفاده می کنند.

طب جایگزین، مکمل، سنتی و ... چیزی نیست که بتوان از دست آوردهای آن به راحتی چشم پوشید. بهتر است قبل از اظهار نظر در امور تخصصی، کمی بیشتر فکر کنیم.

 
 
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
France
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
1
0
شما اول برین واسه اون همه دامپزشک و سایر رده های بیکار فکری بکنین بعد بیاین رشته جدید راه بندازین. اگر فقط یک خورده غیرت به دامپزشکی در وجودتان بود نه بازیچه کسانی میشدید که با پذیرش بی حد وحصر دانشجو دراین رشته ، تیشه به ریشه دامپزشکی زدند و نه اینقدر ساده لوح بودید که هیچ شعار سازمان بهداشت جهانی را جز آنهایی که به نفع منافع عده ای بود میدیدید.
مهربان
|
Germany
|
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
1
0
متاسفانه دامپزشکی در ایران همین الان هم به شدت غیر آکادمیک و سنتی هست!شخصا نظرم اینه که فعلا سعی کنیم به دامپزشکی نوین برسیم بعد دامپزشکی سنتی رو وارد کنیم!!!!
ناشناس
|
Hong Kong
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
1
0
درمان دام و طیور الان از سنتی بودن هم عقب تر است. برین ببینید که مرغدارها برای پیش گیری و درمان چه چیزی به دان و آب اضافه می کنند؟!. یا اینکه شما کی به این علم خواهید رسید که روغن سوخته ماشین بهترین مسهل و ضد نفخ است برین تو روستاها ببینید برای درمان دام مریضشان چکارها که نمی کنند. از دامپزشک و داروهای کنونی در آخرین مرحله، قبل از ذبح دام استفاده می کنند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
1
0
مثل وزارت بهداشت که این دوره را فقط به پزشکان ارایه میدهد شما هم فقط به برای دامپزشکان راه اندازی کنید. به صورت فلوشیپ، دیپلما،پی اچ دی
نه این که این همه دامپزشک بیکار داریم و به همین ها دوباره بیکار اضافه کنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
1
0
سرکار خانم رحیمی نمی دانم دامپزشک هستید یا نه اما همه آن ها که اظهار نظر کردند در کمترین مقدار دارای دکترای دامپزشکی عمومی هستندودقیقا" در مورد چیزی که در آن تخصص دارند اظهار نظر کردند و ایراد شما بی راه و توهین کننده است . کتاب قانون بوعلی سینا دانشمند بزرگ ایرانی که در حوزه پزشکی است خود در تشریح به ارسطو (فیلسوف یونان باستان 384 قبل از میلاد)استناد کرده ودر مبانی کلی طب بر پایه آرای جالینوس(طبیب یونانی 219 م) و دارو و گیاه شناسی اش بر اساس نوشته های دیسکوریدوس (دارو گیاهشناس یونانی اول میلادی) می باشد.
طب سنتی ایران که دارای بهترین و معتبر ترین رفرانس است دارای چنین وضعیتی است. و کل نگری آن معطوف به ذات انسان و نگاه معرفتی و فلسفی بین روح و جسم می باشد.قریب به اتفاق دانشمندان عصر حاضر طب سنتی را نه علم و بلکه شبه علم می دانند.واگر برخی منابع آن را در کنار طب مدرن به عنوان مکمل پذیرفته اند به واسطه همان کل نگری و رابطه چند جانبه به ویژه با فرا جسم است که نه قابل رد و نه قابل اثبات از طریق روش های علمی است .لذا سازمان بهداشت جهانی طب سنتی را احترام به فرهنگ و میراث مردم سراسر جهان دانسته .یعنی به آن وجاهت علمی نداده است بلکه ان را محصول فرهنگ و باور ها و معرفت ها ی دینی و غیر دینی و جهان بینی مردم هر منطقه از جهان دانسته و در هر کجای دنیا با توجه به متغیر بودن آن شاخص ها نوع خاصی از تشخیص و درمان را دارد .در طب سنتی برخی از مناطق افریقا اساس آن طب بر پایه ارواح خبیثه و درمان مبتنی بر اوراد و آواز ورقص ها و حرکات نمایشی برای خروج این ارواح خبیثه است.آیا به راستی نظر سازمان بهداشت جهانی تایید علمی این طب است؟ یا احترام به این فرهنگ و میراث و اینکه اگر می تواند کمکی باشد ،بگذارید باشد.حال نکته ظریف در این است که اگر طب سنتی در انسان بخاطر آن ارتباط چندگانه به ویژه بین جسم و روح و نگاه معرفتی و فلسفی و روانشناسانه در درمان بیمار با کلان نگری بین همه این امور در جایگاه شبه علم پذیرفته شود .جایگاه دامپزشکی و حیوانات با این طب چه سنخیتی دارد؟ با پیشنهاد شما که نکات مثبت طب سنتی را به ویژه در رابطه باگیا هان دارویی هست در همین دروس دامپزشکی گنجانده شودموافقم .لیکن شکل گیری رشته دامپزشکی سنتی واطلاق طب کل نگر به آن را بخاطر عدم ارتباط بین مفاهیم معرفتی و فرهنگ و فلسفه و روان و روح با جسم حیوان فاقد اعتبار دانسته و بهتر است این موضوع با صاحب نظران بیشتری مورد بحث قرار گیرد.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
1
0
مرغداران محترم یک پا متخصص هستند.قبل از بارگیری به سمت کشتارگاهها داخل آب تریاک اضافه می کنند.مرغ خوب می خورد و کم دفع می کند و استرس بین راهی پیدا نمی کند.چینه دان مرغ ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم پر می شود فی الواقع در هزار مرغ ۳۵۰ کیلو اضافه می فروشد
حالا شما بروید رشته جدیدی تاسیس کنید!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۶
1
0
خانه از پایبست ویران است. .... خانم در بند نقش ایوان است
دکتر فرهمند
|
United States of America
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۶
0
0
چهار کامنت درمورد بلا نوشته ام ولی ارسال نمیشود وچاپ نشده است چرا؟
حکیم مهر
|
United States of America
|
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۶
0
0
با سلام و احترام،
متاسفانه نظر حضرتعالی به دلایل نامعلوم ثبت نشده است.
لطفا مجددا نظرتان را ارسال بفرمایید.
پاسخ ها
دکتر فرهمند
| United States of America |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۶
مجددا" نظر داده شد ولی جوابی نیآمد
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۶
0
1
باسلام هنوز کامنت ارسال نمیشود
نظر شما
ادامه