کد خبر: ۴۵۲۱۰
 

شکارچی متخلفی که شبانه برای شکار شوکا (گوزن) وارد منطقه حفاظتی شهرستان چالوش شده بود، با حضور به موقع محیط بانان با رها کردن شکار زخمی پا به فرار گذاشت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از محیط زیست مازندران، محیط بانان چالوسی ، شوکا (گوزن) زخمی را از چنگال شکارچی متخلف نجات داده و پس از تیمارداری در دامپزشکی منطقه درجنگل رها کردند .

براساس این گزارش شوکا که از گونه های جانوری تحت حمایت محیط زیست محسوب می شود، در شکار شبانه متخلفان از ناحیه چشم چپ زخمی شده بود که مورد مداوا قرار گرفت .

روابط عمومی محیط زیست مازندران اعلام کرد: محیط بانان منطقه پس از شناسایی شکارچی متخلف به دنبال دستگیریش هستند تا برای مجازات به دست قانون سپرده شود .

شورای عالی حفاظت محیط زیست جریمه نقدی شکار هر راس شوکا را حدود 350 میلیون ریال اعلام کرد .

شوکا

شوکا نام علمی  :Capreolus capreolus نوعی گوزن کوچک بومی اورآسیا به رنگ سربی یا سرخ است که بیشتر در مناطق سردسیر زندگی می‌کند .

شوکا با 95 تا 135 سانتی‌متر طول و 65 تا 75 سانتی‌متر ارتفاع در ناحیهٔ شانه و 15 تا 30 کیلوگرم وزن، گوزنی نسبتاً کوچک است. نرها شاخ دارند و ماده‌ها بدون شاخ‌اند .

غذای شوکا علف‌ها، برگ‌ها، جوانه‌ها، قارچ‌ها و میوه‌ها است و به‌ویژه به علف‌های لطیف و نورس و مرطوب علاقه دارند .

در حال حاضر نسل شوکا به دلیل تخریب گسترده و تغییر کاربری عرصه های جنگلی شمال کشور به مناطق مسکونی و زمین های کشاورزی، همچنین شکار غیرمجاز به شدت کاهش یافته و در آستانه انقراض قرار دارد .

با توجه به جنگلی بودن زیستگاه این گونه و عدم امکان سرشماری به روش مشاهده مستقیم در نقاط جنگلی، آمار دقیقی از تعداد شوکاهای باقیمانده در کشور وجود ندارد اما چیزی که مسلم است جمعیت این گونه در بسیاری از مناطق جنگلی شمال کشور بطور کامل از بین رفته و یا شدیدا کاهش یافته است .

 
 
نظر شما
ادامه