کد خبر: ۴۵۲۲

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان جنوبی، کرمان، کردستان و مازندران

 

190 میلیون ریال خسارت به صاحبان دام و طیور ضبطی در کشتارگاه های خراسان جنوبی پرداخت شد


مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: به منظور جبران بخشی از ضرر و زیان صاحبان لاشه های ضبطی دام و طیور کشتاری در کشتارگاه ها در ششماهه اول سالجاری مبلغ190  میلیون ریال خسارت پرداخت شده است .

دکتر محمد رضائی هدف از صرف این اعتبار را حمایت از صنعت دام و طیور و همچنین حمایت از تولید کنندگان استان عنوان کرد و افزود در صورت تحقق درآمد ها تا پایان سال این رقم به 380 میلیون ریال خواهد رسید .

وی خاطر نشان کرد  از ابتدای سالجاری تعداد 4 میلیون و 467 هزار قطعه طیور و 28 هزار و 300 راس دام  در کشتارگاه های استان کشتار شده که از این تعداد 27 هزار و 632 قطعه طیور و 7 هزار و 154 کیلو گرم گوشت قرمزغیر بهداشتی  از چرخه مصرف انسانی خارج شده است.مدیرکل دامپزشکی استان اظهار داشت:بیشترین ضبط لاشه ها در طیور به علت بیماری های سپتی سمی،لاغری مفرط،کبودی، آسیت و در لاشه دام ها بیماری های زردی،کاشکسی و سارکوسیست بوده است.

 

------------------------------------------

 

آغاز طرح واکسیناسیون تب برفکی گوسفند و بز در استان کرمان
 
دکتر صدیقه کاظمی نیا رئیس اداره بررسی، مبارزه و مراقبت ازبیماریهای دامی گفت: واکسیناسیون تب برفکی گله های گوسفند و بز مناطق مختلف استان از نیمه دوم آذر ماه سالجاری آغاز گردیده است.
وی افزود: طی این طرح بیش از 1 میلیون 270 هزار دام تحت پوشش مایه کوبی قرار می گیرند که توسط 22 مرکز مایه کوبی بخش خصوصی تحت نطارت اداره کل دامپزشکی استان انجام می گیرد.
رئیس اداره مبارزه با بیماری های دامی تصریح کرد: این طرح تا پایان سال ادامه خواهد داشت که در این راستا همکاری و حضور دامداران در محل هم باعث انجام بهینه طرح می شود.
دکتر کاظمی نیا با اشاره به خسارات زیادی که این بیماری در صنعت دامداری دارد عنوان کرد: با رعایت مسائل قرنطینه ای و همکاری خوب نیروی انتظامی در حال حاضر استان کرمان از لحاظ تعداد واحد های درگیر نسبت به دیگر استان ها در وضعیت مطلوبی قرار دارد.
وی تاکید کرد: لازم است دامداران جهت حفظ سرمایه دامی خود و استان از تردد غیر ضروری افراد متفرقه و همچنین دام های بدون هویت در محیط دامداری خود پرهیز نمایند.
دکتر کاظمی نیا تردد دام اعم از دام سبک و سنگین را بدون مجوز دامپزشکی غیر قانونی اعلام و افزود : اداره کل دامپزشکی استان با فراد خاطی برابر مقررات جاری برخورد می نماید.
وی در پایان اعلام کرد: این طرح بصورت کاملا رایگان می باشد و دامداران با مشاهده اخذ هرگونه وجهی می توانند به اداره بازرسی و پاسخگویی به شکایات اداره کل دامپزشکی استان جهت رسیدگی اطلاع دهند.

 

------------------------------------------

 

پاکسازی کانون های بیماری مشمشه در استان کردستان
 
مشمشه یکی از بیماریهای باکتریائی مسری خطرناک است که اغلب سبب ابتلاء تک سمیها میگردد؛ بیماری بشدت کشنده بوده و از اهمیت بالائی در جمعیتهای اسب برخوردار است، این بیماری از جمله بیماریهای مهم مشترک بین انسان و دام می‌باشد.
دکتر مخدوم مدیر کل دامپزشکی کردستان با اعلام این مطلب گفت: تک سمی‌ها حساسیت فوق العاده به این بیماری دارند. بیماری در اسب بیشتر به سمت شکل مزمن پیشرفت می‌نماید در صورتیکه در بقیه تک سمی‌ها بیشتر به شکل حاد بیماری مبتلا می‌شوند، انسان نیز در زمره جانداران حساس به این عامل عفونی است که معمولاً بیماری منجر به مرگ می‌شود. نحوه انتشار آلودگی بدین صورت است که آسیبها و ضایعات ریوی (آبسه مانند) پاره شده و عامل بیماری به درون برونشیولها راه یافته و باعث عفونی شدن مجاری تنفسی فوقانی می‌گردد که در نتیجه سبب دفع ارگانیسم از بینی و دهان دام بیمار خواهد شد. انتشار بیماری اغلب از طریق بلع مواد غذائی آلوده با منشا ذکر شده اتفاق می‌افتد که در این زمینه آبشخورهای مشترک ( آلوده) نقش بسزائی خواهند داشت. تماس مستقیم پوست با پوست آلوده و وسایل تیمار (مانند غشو) می‌تواند خطرآفرین باشد.
وی خاطر نشان کرد دامپزشکی کردستان از ابتدای سال جاری با تست مالئین بیش از 1017 راس تک سمی در استان و معدوم نمودن 32 راس اسب مبتلا در سطح استان اقدامات مهم و پیشگیرانه ای را علیه این بیماری بعمل آورده است .
دکتر مخدوم در خاتمه سخنان خود گفت: غرامت دام‌های معدوم شده تا پایان سال به صاحبان دام‌ها پرداخت خواهد شد.

 

-----------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی: استان مازندران 21 درصد از سهم تولید آبزیان در کشور را دارا می باشد

 
دکتر مجید مختاری با بیان خبر فوق افزود: اداره بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان اداره کل دامپزشکی استان مازندران طی 3 ماهه سوم سال جاری اقدام به تعداد 319 مورد بازدید از مراکز تکثیر و پرورش مزارع ماهیان سردآبی، گرم آبی، ماهیان دریایی و زینتی نموده است که در طی این بازدیدها به تفکیک 441 و 528 مورد به ترتیب از مزارع تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی، 517 مورد از مزارع پرورش ماهیان گرم آبی، 10 مورد از مراکز تکثیر ماهیان دریایی و 40 مورد از مراکز تکثیر ماهیان زینتی نمونه‌برداری انجام داده است که در مجموع تعداد 4276 مورد آزمایشات مختلف اعم از ویروسی، میکروبی، انگلی و قارچی بر روی نمونه‌های اخذ شده انجام گردید.
مدیر کل دامپزشکی استان مازندران در پایان تعداد نمونه های ارسالی به سازمان را جهت انجام آزمایشات تکمیلی تعداد 590 مورد اعلام کرد و خاطر نشان ساخت استان مازندران از لحاظ تولید و پرورش ماهیان گرم آبی رتبه نخست و تولید و پرورش ماهیان سردآبی رتبه دوم را در سطح کشور دارا می باشد که سهم این استان از تولید آبزیان در سطح کشور 21 درصد می باشد.

 

نظر شما
ادامه