کد خبر: ۴۵۲۳۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
 

رئیس اداره دامپزشكی شهرستان قزوین گفت: یکی از بیماریهایی عفونی با واگیری بالا در جمعیت نشخوارکنندگان کوچک (گوسفند و بز) اکتیمای واگیر است كه ویروس عامل بیماری می تواند منجر به ایجاد ضایعات جلدی در پوست بخصوص در ناحیه لب ها، پوزه و پستان در گوسفند و بز گردد و به سبب حساسیت بیشتر دامهای جوان و شیرخوار به این ویروس درگیر شدن بره های و بزغاله ها منجر به عدم توانائی در شیرخوردن و تاخیر در رشد می گردد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین، «دكتر مهدی جلوخانی» تصریح كرد: این بیماری به شدت مسری بوده و می تواند تا 100 درصد دامهای گله را نیز درگیر کند و از خسارات این بیماری می توان به لاغری ناشی از عدم توانایی در چرا و خوراک خوردن و تلفات خصوصاً در دامهای جوان تا 15 درصد اشاره کرد ؛ البته اکتیمای واگیر  توانائی ایجاد خسارات  سنگین تری را نیز دارد که به تلف شدن حتی تا 75 درصد گله می توان اشاره کرد .

جلو خانی ادامه داد: این بیماری به دلیل مشترک بودن بین دام و انسان از جایگاه ویژه ای برخوردار است و در کارگران کشتارگاه ها و صنایع پشم و پوست دام می تواند باعث ایجاد ضایعات جلدی مشابه ای گردد.

لذا در صورت شک به این بیماری از تماس بدون دستکش با ضایعات اکیداً خودداری گردد ودر پایان خاطرنشان می گردد درصورت رخداد بیماری به سرعت دام مشکوک به بیماری از سایر دامهای گله جدا و با دامپزشک جهت بررسی بیشتر تماس حاصل گردد.

 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
دکتر
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۶
0
0
ایشون از کجا میفرمایند تلفات اکتیمای واگیر تا ۷۵٪ هست؟
ناشناس
|
Czechia
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۶
0
0
ایا با واکسن ابله بزی میشه پیشگیری کرد از این بیماری؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۷
0
0
درصد تلفات براساس کتاب veterinary medicine ادیشن ۱۱،صفحه ۱۵۹۳ ستون سمت راست،وسط صفحه.
دکتر ناصر علیدادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
1
0
تجارب بالینی در ایران حاکی از آن است که بیماری به شدت مسری اکتیمای واگیر، معمولا یک بیماری کم تلفات است که می تواند در شرایط استثنایی تلفات ثانوی سنگین و نه اولیه ناشی از سپتیسمی ویرال بدهد!
نظر شما
ادامه