کد خبر: ۴۵۲۶۲
 

مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: با توجه به احتمال بروز آنفلوآنزا پرورش اردک در مزارع شالیزاری اطراف واحدهای پرورش مرغ با نگاه اقتصادی ممنوع است به این دلیل که احتمال بروز آلودگی وجود دارد و در صورت مشاهده با این موارد به شدت برخورد قانونی خواهد شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر سیدحسین رضوانی» اظهار کرد: هوای سرد می‌تواند تبعاتی برای همه بهره‌برداران داشته باشد که لازم است دامداران، پرورش‌دهندگان ماهی و مرغداران به توصیه‌های دامپزشکی توجه کنند.

وی افزود: پرورش‌دهندگان ماهی در مسیر رودخانه‌ها به‌ویژه هراز، دوهزار و سه‌هزار با توجه به شرایط خوب بارشی لازم است اقدامات لازم در زمینه رسوب‌گیری را فعال کنند تا شاهد بروز خسارت نشوند؛ به این دلیل اگر آب‌ها گل‌آلود شوند برای پرورش ماهی قزل‌آلا مطلوب نیست.

مدیرکل دامپزشکی مازندران اضافه کرد: موضوع دیگر اینکه اگر ماهی به وزن کافی رسید حتما نسبت به عرضه آن به بازار اقدام کنند تا دچار تلفات نشوند.

این مسؤول با اشاره به اینکه زمان واکسیناسیون تب‌برفکی در دام سنگین است گفت: لازم است دامداران همکاری لازم را با دامپزشکی داشته باشند، هزینه تردد، حمل و نقل و قرارداد با بخش خصوصی برعهده دامپزشکی بوده و تنها هزینه واکسن برعهده دامدار است که لازم است نسبت به پرداخت آن اقدام شود تا موجب درگیری دام نشود.

رضوانی تصریح کرد: دامدارانی که برای نقل و انتقال و خرید دام از چوبدار استفاده می‌کنند حتما به دامپزشکی اعلام کنند تا نسبت به جابه‌جایی دام با گواهی حمل اقدام شود.

وی با بیان اینکه حساسیت بیشتری برای واحدهای مرغداری در این فصل از سال وجود دارد اظهار کرد: همه ساله در این فصل از سال شاهد شیوع بیماری‌های فصلی از جمله نیوکاسل، برونشیت، گامبورو، کمپلکس تنفسی و آنفلوآنزا هستیم که معمولا در این فصل خود را بیشتر نشان می‌دهند که لازم است مرغداران به توصیه‌ها توجه کنند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران افزود: یکی از موارد توصیه‌ای با توجه یخ سرد شدن رعایت دمای سالن‌های مرغداری است و اینکه تولیدکنندگان به بحث ذخیره سوختی و همچنین ذخیره نهاده‌ها توجه کنند تا در صورت بروز مشکل تأمین سوخت و یا علوفه و نهاده‌ها مواجه نشوند.

رضوانی اضافه کرد: رعایت فاصله جوجه‌ریزی، نگهداری جوجه در سالن‌ها با ظرفیت پایین‌تر و همچنین تخلیه زودهنگام مرغ به بازار اقدام کنند، به این دلیل که هر چه سن گله بالاتر رود احتمال درگیری نیز افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: موضوع مهم دیگر انجام جوجه‌ریزی با داشتن مجوز و انعقاد بیمه برای واحدهای تولیدی است تا شاهد بروز مشکلی نباشیم.

مدیرکل دامپزشکی مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به احتمال بروز آنفلوآنزا پرورش اردک در مزارع شالیزاری اطراف واحدهای پرورش مرغ با نگاه اقتصادی ممنوع است به این دلیل که احتمال بروز آلودگی وجود دارد و در صورت مشاهده با این موارد به شدت برخورد قانونی خواهد شد.

 
 
نظر شما
ادامه