کد خبر: ۴۵۲۹۳
 

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران نوشت:

دکتر حسینعلی سلطانی مدیر کل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری از مثبت شدن نتایج آزمایش نمونه های ارسالی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان خبر داد و اظهار داشت: پس از مشاهده و گزارش علایم بیماران مشکوک به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در دو واحد مرغداری، نمونه برداری و آزمایش های لازم صورت گرفت و وجود بیماری در این دو واحد مرغداری از نظر آزمایشگاهی تایید شد.

با وجود اعلام رسمی مدیر کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری در مورد مثبت بودن نتایج آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان و اعلام قبلی سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر لغو پروانه های شکار پرندگان وحشی در استان هایی که شیوع این بیماری در آنها توسط سازمان دامپزشکی تایید شود، اما پروانه های شکار عادی پرنده که اخیرا در چهارمحال و بختیاری صادر شده همچنان به قوت باقی بوده و تا زمان تنظیم این گزارش شامل هیچ گونه محدودیت و ممنوعیت نشده است.

سازمان حفاظت محیط زیست لغو صدور پروانه شکار پرنده در استان هایی که شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در آنها تایید می شود را به نامه کتبی درخواست سازمان دامپزشکی مبنی بر لغو پروانه شکار منوط کرده است!

 اما واضح است که صدور یا لغو پروانه شکار جانوران وحشی از اختیارات سازمان دامپزشکی نیست و این سازمان صرفا مسئولیت اطلاع رسانی در خصوص شیوع بیماری و روش های کنترل آن را بر عهده دارد و ارسال نامه ی مکتوب در خصوص لغو پروانه شکار از سوی سازمان دامپزشکی خارج از وظایف ذاتی و قانونی این سازمان است.

 در واقع سازمان حفاظت محیط زیست برای اعمال محدودیت در پروانه شکار پرنده به دلیل شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، سازوکاری غیر ممکن را طراحی نموده تا عملا محدودیتی در پروانه های صادر شده ایجاد نکند.

این طور که مشخص است صدور پروانه شکار جانوران وحشی به هر قیمت به مهمترین رسالت معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تبدیل شده است.

 
 
نظر شما
ادامه