کد خبر: ۴۵۳۰۵




 مدیر کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان‌های همجوار، ورود طیور بدون گواهی سلامت و مجوز قانونی به این استان ممنوع است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تابناک، «دکتر حسینعلی سلطانی» از تشدید کنترل و نظارت کشتار طیور در این استان خبر داد و گفت: در چند روز اخیر ۲ کانون آلوده به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شهرکرد شناسایی و پاکسازی شد.

وی تصریح کرد: در پی شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در یک واحد مرغ تخمگذار و یک واحد تولید مرغ گوشتی مادر، ماموران این اداره کل نسبت به معدوم کردن و پاکسازی این مکان ها اقدام کردند.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بیمه طیور جزو بیمههای اجباری است، گفت: پرورش دهندگان باید طیور خود را بیمه کنند تا در مواقع بروز خسارت با مشکل مواجه نشوند.

وی همچنین از شهروندان خواست هرگونه تلفات مشکوک طیور را برای نمونه ‌گیری گزارش دهند و از هرگونه جابه جایی طیور و فرآورده‌های دام مانند کود مرغی بدون مجوز حمل بهداشتی و قرنطینه‌ای خودداری کنند.

سلطانی، با بیان اینکه دفن پرندگان مهاجر ممکن است سبب آلوده کردن پرندگان آزاد پرواز شده و ویروس از این طریق به پرندگان صنعتی منتقل شود، گفت: در همین خصوص روستاییان باید پرندگان بومی خود را در قفس نگهداری کنند و از هرگونه تماس با پرندگان آزاد پرواز ممانعت شود.

بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به عنوان اپیدمی بین المللی هم اکنون در ۶۰ کشور دنیا گزارش شده و همه کشورهای اروپایی به غیر از نروژ درگیر این بیماری هستند.

براساس مصوبه شورای مدیریت بحران و ابلاغیه معاون اول رئیس جمهوری ۲۰ دستگاه برای مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مسئول هستند، اما تنها ۲۰ درصد امکانات کنترل بیماری در اختیار دامپزشکی است و ۸۰ درصد دیگر خارج از حوزه این مجموعه قرار دارد.

بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان H5N8 ویروسی و مشترک بین انسان و طیور است.

هم اینک ۲۴۰ واحد مرغداری با ۳۰ هزار تن تولید سالانه گوشت سفید و ۶ واحد مرغ تخمگذار با ۲۱۲ هزار قطعه در چهارمحال و بختیاری فعال است.


نظر شما
ادامه