کد خبر: ۴۵۳۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر


جراحان نیز همانند خلبانان، قبل از شروع به جراحی بیماران، بایستی کاملا تمرین نموده و به حرفه خود مسلط باشند.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، دامپزشکان در سالهای آخر تحصیل و قبل از شروع به کار، بایستی عملیات جراحی را روی حیوانات واقعی تجربه نموده و یا حتی باید بتوانند به تنهایی جراحی حیوانات را به انجام برسانند. البته برخی از تمرینات را می توانند بر روی لاشه حیوانات نیز انجام دهند که خود همراه با مسائل و مشکلاتی می‌باشد.

دانشجویان رشته دامپزشکی دانشگاه کرنل، از لاشه مصنوعی سگ، جهت انجام تمرینات خود استفاده می‌نمایند و بدین طریق مهمترین تمرینات جراحی را بدون اینکه حیوان زنده‌ای را از بین ببرند، انجام می‌دهند.

این سگ مصنوعی، چنانچه در اخبار سال گذشته منتشر شد، توسط «آزمایشگاه سینداور» در سال 2017 ساخته شده است. معروفیت این شرکت در ساخت انسان مصنوعی در آموزش دانشجویان پزشکی بوده است. این آزمایشگاه بافتی از نمک، آب و الیاف فیبری که بر پایه گیاه و یا مواد سنتتیک همانند پلی‌استر می‌باشد، تولید نموده است.


علاوه بر دانشگاه کرنل، دانشگاه‌های فلوریدا و تگزاس نیز تعدادی از این سگ ها را تهیه نمودند. دانشگاه کرنل دارای سه عدد از این سگ‌های مصنوعی می‌باشد. البته فقط یک عدد لاشه کامل بوده و دو تای دیگر فقط محوطه شکمی حیوان شبیه سازی شده است.

حال علت اصلی استفاده از این لاشه‌های مصنوعی را از زبان «دکتر گالینا هیلز» استادیار بخش جراحی کوچک دانشکده دامپزشکی کرنل می‌شنویم. وی می‌گوید: حیوانات بیمار مراجعه نموده به بیمارستان دامپزشکی دانشگاه کرنل، معمولا مواردی خاص هستند و در شرایطی پر خطر، از سایر مراکز درمانی به بیمارستان ارجاع داده می‌شوند.


وی افزود: در این موارد، دامپزشک عمومی براحتی نمی‌تواند جراحی موردنیاز را انجام دهد. به عبارت دیگر، این حالت شرایط ایده‌آلی برای دانشجویان دامپزشکی جهت یادگیری مهارت‌های پایه‌ای نیست. این موارد بسیار پیچیده بوده و حیوانات معمولا شرایط ناپایداری دارند. این وضعیت حالتی است که حیوان بیمار، نباید مدت طولانی تحت شرایط بیهوشی قرار گیرد. انجام جراحی، تحت بیهوشی کوتاه مدت توسط جراح تازه‌کار دو شرایط کاملا ناسازگار می‌باشد.


بنابراین لاشه مصنوعی، گزینه بهتری از کار با لاشه واقعی است. دکتر هیلز می‌گوید: به محض اینکه سگ و یا انسان می‌میرد، سریعا روده‌ها شروع به تخریب شدن می‌کنند. بنابراین شما قادر به برش دادن و فشردن روده‌ها نخواهید بود. این تنها مشکل استفاده و نگهداری لاشه حیوانات برای موارد آموزشی نیست. همچنین لاشه‌ها بایستی سه روز قبل از انجام تمرینات دانشجویان و استفاده از آنها یخ‌زدایی گردد.

دکتر هیلز می‌گوید: از طرف دیگر استفاده از لاشه مصنوعی از حرکت وحشیانه کشتن این حیوانات جلوگیری به عمل می‌آورد و خدا را سپاس می‌گوییم که از این روش غیر انسانی دور شده‌ایم.


روش نگهداری از سگ‌های مصنوعی

زمانی که لاشه‌های مصنوعی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، بایستی در مایع نگهداری شده تا خشک نشوند. بنابراین در آب غوطه‌ور می‌شوند و این آب بایستی همانند آب استخر، از وجود قارچ و باکتری در امان باشد.


هم‌اکنون آزمایشگاه سینداور در حال آماده سازی لاشه مصنوعی اسب است، البته نه یک اسب کامل، بلکه قطعاتی از آن که شامل سر و گردن و... است. همچنین یک گربه مصنوعی نیز جهت اهداف آموزشی در مدارس، در حال ساخت می‌باشد.

البته لاشه مصنوعی سگ همانند نمونه زنده آن نیست اما ازجهت حضور خون و گوشت با لاشه طبیعی برابری می‌کند.


منبع: Popular Science

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
France
|
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
0
0
حالا برو بگو همین کار رو دانشکده های دامپزشکی ما انجام بدن، همه یک صدا می گن، نه ما باید استانداردهامون رو حفظ کنیم = یعنی بالاتر از کرنل هم باید باشیم :)
نظر شما
ادامه