کد خبر: ۴۵۳۳۱



یک مرد بریتانیایی که برای سپری کردن تعطیلات به کشور مراکش رفته بود، پس از اینکه یک گربه او را گاز گرفت، جانش را از دست داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فرارو، اداره سلامت عمومی انگلیس اعلام کرده این گردشگر در اثر گاز گرفتگی به بیماری هاری مبتلا شده و به دلیل همین بیماری فوت کرده است. در پی این اتفاق، اداره مزبور طی بیانیه‌ای به گردشگران هشدار داده که به هنگام سفر به کشور‌هایی که احتمال وجود بیماری هاری در آن‌ها بالاست، از تماس با حیوانات خودداری کنند.

به گفته این آژانس سلامتی، علیرغم آنکه خطر بیماری هاری در انگلیس وجود ندارد، اما خانواده قربانی، دوستان و پزشکان معالج او، معاینه، و در صورت ضرورت، واکسینه می‌شوند.

بمیاری هاری، که بیماری بسیار مهلکی به شمار می‌رود، یک نوع عفونت ویروسی است که بر فعالیت مغز و سیستم عصبی مرکزی انسان تاثیر می‌گذارد. علایم اولیه آن، اضطراب، سردرد و تب است که می‌توانند به مشکلات تنفسی هم ختم شوند.

هاری معمولا از حیوان به انسان، از طریق خراشیدگی یا گازگرفتگی، سرایت می‌کند. اداره سلامت انگلیس می‌گوید هاری معمولا از انسان به انسان سرایت نمی‌کند. با وجود آنکه سالانه ۵۹ هزار مورد ابتلا به این بیماری گزارش می‌شود، اما هنوز هیچ نوع سرایت از انسان به انسان تایید نشده است. البته در اینجا یک استثنای نادر وجود دارد که در آن اعضای بدن یک فرد متوفی در اثر هاری به یک فرد دیگر اهدا شده است.

دکتر ماری رامزی، رئیس بخش ایمن‌سازی‌ها در اداره سلامت عمومی انگلیس، گفته هشدار اداره متبوعش برای کسانی که به کشور‌های دارای هاری سفر می‌کنند، مهم است.

او گفت: اگر توسط یک حیوان خراشیده، لیسیده یا گاز گرفته شدید، باید آن ناحیه را با مقدار زیادی آب و صابون شتسشو دهید و بدون هیچ تاخیری به توصیه‌های پزشکی توجه کنید.

 
 
نظر شما
ادامه