کد خبر: ۴۵۳۳۶
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: سازمان دامپزشکی کشور حسب وظیفه قانونی خود مسئولیت دارد که برنامه ملی کنترل بیماری‌های انگلی را در کشور اجرا نماید ...
 

حکیم مهر: مراسم افتتاحیه اولین کنگره ملی بیماری‌های انگلی دام و بیماری‌های مشترک انسان و حیوان با حضور رئیس سازمان دامپزشکی، رئیس سازمان نظام دامپزشکی، رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و جمعی از اساتید دامپزشکی در تالار اجتماعات دکتر حامدی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش حکیم مهر، در این مراسم رئیس سازمان دامپزشکی کشور ضمن طرح این سوال که خروجی اقدامات ما در حوزه اجرا، تحقیقات و دانشگاه چطور باید باشد؟ گفت: «سازمان دامپزشکی حسب وظیفه قانونی خود مسئولیت دارد که برنامه ملی کنترل بیماری‌های انگلی داشته باشد که اتفاقا این برنامه را دارد؛ این پروتکل به صورت سالانه هر سال برای همکاران تجدید و ابلاغ می‌شود.»

 «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» ادامه داد: «در برنامه کنترل ملی بیماری‌های انگلی بیش از ۶۲ هزار روستا با ۲۵۰ هزار واحد دامی داریم که این برنامه در حوزه صنعتی با ۳۰ درصد کمک دولتی و ۷۰ درصد کمک ذی نفعان اجرا می‌شود.»

وی ضمن اشاره به نگاه متفاوت کلینیسین‌ها، تصریح کرد: «نگاه دانشجو پس از فارغ التحصیلی به موضوع انگل بسیار مهم است. بعضی کلنیسین‌ها اعتقاد دارند که تجویز داروهای انگلی برای هر کیسی لازم است، در صورتی که گروه دیگر اصلا این نظریه را قبول ندارند.»

رفیعی‌پور ضمن انتقاد از اینکه هیچ‌کس از ضرر اقتصادی بیماری‌های انگلی آشکار و پنهان صحبت نمی‌کند، خاطرنشان کرد: «سازمان دامپزشکی به دلیل اهمیتی که برای ثبت و تولید داروهای انگلی قائل است، معتقد است که تولید و واردات داروهای مرتبط، حتما باید مورد تایید اتحادیه اروپا یا FDA  باشد و کمتر از این را نمی‌پذیرد.»

وی با یادآوری اینکه در سال‌های گذشته با یک گرفتاری شدید در زمینه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مواجه شدیم، گفت:‌ «بیش از 50 تا 60 درصد مرغ تخم‌گذار ما به انگل مایت آلوده هستند. به همین دلیل سازمان دامپزشکی برنامه ملی مبارزه با انگل مایت طیور را برای سال ۹۸ برنامه‌ریزی کرده است.»

رفیعی‌پور با بیان اینکه به موضوع واکسن و توسعه فناوری و تولید بیماری‌های انگلی کمتر توجه شده است، اضافه کرد: «هر چه در حوزه انگلی بیشتر کار کنیم، منافع اقتصادی بیشتری خواهیم داشت. از طرفی ابعاد بیولوژیک بیماری‌های انگلی نیز موضوع بسیار مهمی است که انتظار داریم دوستان، ما را در برنامه‌های ملی کنترل بیماری‌های انگلی کمک کنند.»

 
 
نظر شما
ادامه