کد خبر: ۴۵۳۴۳
 

رئیس اداره دامپزشکی خرمشهر نسبت به انتقال بیماری از عراق به حوضچه های پرورش ماهی کشور هشدار داد و گفت: ماهیان رودخانه های دجله و فرات در عراق دچار بیماری شده و احتمال انتقال این بیماری به آبزیان کشور وجود دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمد فخری زاده» سه شنبه در جلسه شورای سلامت خرمشهر در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان اظهار داشت:در حال حاضر سبدهای ماهی پرورشی از مزارع پرورش ماهی خرمشهر از طریق مرز مریوان در کردستان وارد بازارهای ماهی کشور عراق شده و احتمال انتقال آلودگی به ماهیان کشور وجود دارد.

وی افزود: به منظور جلوگیری از انتقال بیماری به ماهیان کشور لازم است سبدهای ماهیان صادراتی هنگام انتقال به کشور ضد عفونی شوند.

وی در ادامه گفت: هم اکنون از خرمشهر صادرات آبزیان انجام نمی شود اما مشکلی که وجود دارد این است که سبد هایی که از مزارع پرورش آبزیان با آنها آبزیان را از مرز مریوان به عراق صادر می کنند بدون رعایت موارد بهداشتی مجددا به خرمشهر بازگردانده شده و مورد استفاده قرار می گیرد و این امر می تواند برای آبزیان و مزارع پرورشی خطر ساز باشد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر گفت: مزارع و محدوده رودخانه مرتب پایش می شود و آخرین نقطه ای که تلفات ماهی در عراق مشاهده شده حدود 700 کیلومتر با مرز آبی فاصله دارد و تاکنون موردی از بیماری در حوزه آب ما مشاهده نشده است.

«رضا جاوید» افزود: خود پالایش آب تا حدود زیادی مانع انتقال بیماری می شود با این حال پایش اروند رود هم از نظر فیزیکی ، شیمایی و میکروبی به صورت مرتب انجام می شود و محیط زیست در حالت آماده باش قرار دارد اما احتمال وقوع بیماری بسیار کم است.

وی ادامه داد: آخرین گزارش ها از بیماری آبزیان حاکی از این است که این بیماری ویروسی است و این ویرویس باعث تلفات نمی شود اما کاهش کیفیت آب، کم شدن و شوری آب باعث می شود این بیماری به خفگی آبزیان منجر شود.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار خرمشهر نیز نسبت به عرضه دام زنده در برخی از مناطق خرمشهر هشدار داد و گفت: عرضه دام زنده 2 تا سه مورد در مسیر شلمچه وجود دارد باید هرچه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام شود.

«عزیز ساعدی» گفت: برای جمع آوری محل های عرضه دام زنده تا 30 آبان فرصت داده می شود تا نسبت به جمع آوری اقدام شود و دامپزشکی در خصوص مشکل آبزیان باید هرچه زودتر با هنگ مرزی مکاتبات لازم را انجام دهد.
وی با اشاره به ساماندهی بازارهای روز و صفا خرمشهر گفت: برای ساماندهی بازارهای خرمشهر باید کارگروهی متشکل از اتاق اصناف، شهرداری ، شورای شهر، بهداشت تشکیل شود و اقدامات قضایی لازم در این خصوص انجام شود.
 
 
نظر شما
ادامه