کد خبر: ۴۵۳۵۶



آنتی‌بیوتیک‌ها که برای جلوگیری از بیمار شدن دام‌ها و یا افزایش وزن در آن‌ها استفاده می شود، باعث ایجاد مقاومت آنتی‌بیوتیکی در انسان‌ها شده و یک تهدید جهانی برای سلامت انسان‌ها به شمار می‌رود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایمنا، انتقال بیماری‌ها در میان حیوانات یکی از مواردی است که در مکان‌های پرورش‌ حیوانات‌ وجود دارد و این موضوع باعث افزایش مصرف آنتی بیوتیک‌ها در میان آن‌ها می‌شود. اما موضوع مهم اینکه مقاومت در برابر آنتی بیوتیک‌ها یکی از تهدیدات جدی جهانی برای سلامت انسان‌ها محسوب می‌شود. در این گزارش تاثیر مصرف آنتی‌بیوتیک‌های حیوانی بر سلامت انسان‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و بر اساس تحقیقات جدید، تا سال ۲۰۵۰ این نوع مقاومت باعث مرگ و میر ۱۰ میلیون نفر در هر سال خواهد شد و این رقم از میزان مرگ ناشی از سرطان که در حال حاضر علت اصلی مرگ افراد در سراسر جهان است، پیشی خواهد گرفت.

برخی از عواملی که به این بحران دامن می‌زنند شامل تجویز بیش از حد آنتی بیوتیک‌ها، اصول بهداشتی ضعیف، عدم رعایت اقدامات بهداشتی در بیمارستان‌ها و آزمایشات ناکافی برای تشخیص سریع و درست عفونت‌ها است. از دیگر مواردی که باعث مقاومت آنتی بیوتیکی در انسان‌ها می‌شود، مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک‌ها در صنعت کشاورزی و پرورش حیوانات است.

به گفته محققان مصرف آنتی بیوتیک‌ها در حیوانات، خطر انتقال باکتری‌های مقاوم در برابر داروها را در انسان‌ها افزایش می‌دهد که از طریق انتقال عفونت مستقیم و یا انتقال ژن‌های مقاوم از صنعت کشاورزی به انسان‌ها به شمار می‌رود. نیکولا ایوانس، یکی از محققان مقطع دکترای زیست شناسی در King's College لندن، به تازگی در مورد تاثیر مصرف آنتی بیوتیک‌های حیوانی بر سلامت انسان‌ها مطالعاتی انجام داده است. به گفته وی کشورهای آمریکا و چین بیشترین مصرف‌کنندگان آنتی بیوتیک در محصولات غذایی محسوب می‌شوند.

مرغ‌هایی که در مکان‌های محصورشده و شلوغ حبس شده اند با افزایش استرس و خطر انتقال بیماری‌ها رو برو هستند. جالب است بدانید آنتی بیوتیک‌ها که گاهی برای رشد بیشتر حیوانات استفاده می‌شود، اثراتی نظیر افزایش وزن را برای آن‌ها به همراه دارد.

تا یک سال پیش، آنتی بیوتیک‌ها در کشور آمریکا برای افزایش وزن حیوانات مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما اکنون این عمل متوقف شده و در کشورهای اروپایی و چین نیز این کار یک اقدام غیر قانونی محسوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از کشورها همچنان از آنتی بیوتیک‌ها برای افزایش رشد حیوانات استفاده می‌کنند. به گفته نیکولا ایوانس، مصرف آنتی بیوتیک‌ها برای حفظ سلامت حیوانات ضروری است، اما باید در صورتی مورد استفاده قرار گیرد که حیوانات بیمار هستند و برای افزایش وزن آن‌ها نباید استفاده شود.

شواهد جدید نیز حاکی از این است که مصرف گوشت‌های حیوانی تاثیر آنتی بیوتیکی مستقیمی بر سلامت انسان‌ها ندارد، اما ذکر این نکته ضروری است که خطر باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک‌ها در حیوانات، یک خطر بالقوه برای سلامت انسان‌ها محسوب می‌شود.


 

نظر شما
ادامه