کد خبر: ۴۵۳۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان جنوبی، مازندران و آذربایجان غربی

 

طی سالجاری صورت گرفت : کاهش 20 درصدی هزینه های دامپزشکی استان خراسان جنوبی


معاون اداری پشتیبانی اداره کل دامپزشکی استان در ششمین جلسه کمیته اصلاح الگوی مصرف  از کاهش 20 درصدی هزینه های این اداره کل طی سالجاری خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی مهندس علی خاکستانی با اشاره به کاهش هزینه ها در بخش های مختلف تصریح کرد: با تمهیداتی که در ابتدای امسال صورت گرفت قسمت اعظمی از هزینه ها در بخش انرژی و به خصوص مصرف آب ، برق،گاز،تلفن، گازوئیل و سوخت خودروها  کاهش یافت است . وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سالجاری با راه اندازی سیستم یکپارچه اینترانت استانی کلیه مکاتبات کاغذی بین ادارات ستادی و شبکه های دامپزشکی شهرستان ها حذف شده است. وی همچنین از ارائه برخی خدمات الکترونیکی دامپزشکی استان به ارباب رجوع خبر داد و گفت: اداره کل دامپزشکی استان آماده است تا خدمات خود را در حوزه صدور و تمدید پروانه های بهداشتی دامداری و مرغداری ها به صورت الکترونیک ارائه دهد تا از رفت و آمدهای اضافی مشتریان از شهرستان ها به مرکز استان جلوگیری شود.

 

---------------------------------------------

 

دکتر مختاری : 8 راس گاو مبتلا به سل در شهرستان گلوگاه شناسایی و کشتار گردید


مدیر کل دامپزشکی مازندران اعلام کرد: در پی عملکرد اداره مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی مازندران و انجام تست سل در یکی از دامداریهای شهرستان گلوگاه از 18 راس دام تست شده تعداد 10 راس بوسیله آزمایش توبرکولین مقایسه ای مثبت تشخیص داده شد که طبق هماهنگی بعمل آمده تعداد 8 راس دام راکتور در کشتارگاه صنعتی دام شرق شهرستان ساری کشتار گردیده اند.
دکتر مختاری در ادامه به ماهیت بیماری اشاره کرد و گفت: بیماری سل گاوی از نقطه نظر بهداشت عمومی در جوامع انسانی نیز حائز اهمیت بوده و راحتی و فراوانی انتشار عامل مسبب بیمــاری سـل از حیوانات به انســان، خصوصاً در محیطهایی که بیماری سـل گاوی تحت کنترل نمیباشد، میتواند سلامت بهداشتی جوامع انسانی را به مخاطره اندازد. ویعامل بیماری سل را مایکوباکتریوم توبرکلوزیس نام برد و گفت: بیماری سل در گاو با ایجاد توبرکول های پیشرونده در اندامهای مختلف بدن مشخص می گردد. علاوه بر گاو، انسان، بز و خوک نیز نسبت به آلودگی با عامل مسبب سل گاوی حساس بــوده و گوسفنــــد و اسـب نوعی مقاومت طبیعی را نشان می دهند. در گاو منشا اصلی آلودگــــی گاوهـای آلوده می باشــند و میکــروب سـل از طـریق هــوای تنفســی، خلط، مدفــوع (هم از طریق جراحـــات روده ای و هم از طریق خلط بلع شده از جراحات ریوی)، شــیر، ادرار، ترشحات رحــمی و واژن و همــچنین از طریق ترشحــات عقــده های لنـفی باز شده به محیـط دفع می شوند.


دکتر مختاری اصلی ترین راه ورود میکروب را از طریق تنفسی یا گوارشی دانست و گفت: راه تنفسی دروازه همیشگی ورود باکتـری در گاوهائی است که در جایگاه بسته نگاهــداری می شوند.


مدیر کل دامپزشکی مازندران در پایان خاطر نشان ساخت آلودگـی به عامل سل در انسانها می توانند بواسطه نوشیـــدن شیر آلوده در بچه ها ایجاد شود البته انتقال آلودگـی میتواند از راه تنفسی نیز صورت گیرد .

----------------------------------------

 

انجام بیش از 37 هزار مورد آزمایش تشخیصی دامپزشکی در آذربایجان غربی


37 هزار و 683 مورد آزمایش تشخیص بیماری ها و کنترل کیفی فرآورده های خام دامی در دامپزشکی آذربایجان غربی انجام یافته است.

اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی اعلام کرد : این اداره کل جهت ایفای نقش نظارتی و حکومتی خود در راستای تشخیص انواع بیماریهای دام، طیور، آبزیان و ... و عوامل میکروبی آلوده کننده مواد غذائی و نظارت بر بهداشت عمومی و باقیمانده های داروئی در مواد غذائی مورد مصرف مردم، با امکانات و تجهیزات موجود در آزمایشگاه ممتاز منطقه ای شمال غرب کشور با دارا بودن بخشهای آنالیز مواد غذائی، آنالیز فراورده های خام دامی، الایزای مواد غذائی،Hplc ،GC، سرولوژی، میکروبیولوژی، انگل شناسی و بخش pcr و همچنین در 4 آزمایشگاه درجه یک، 7 آزمایشگاه درجه دو و 5 آزمایشگاه درجه سه در شبکه های دامپزشکی در سطح استان در طول 9ماهه سالجاری توانسته است اقدام به انجام آزمایشات زیر نماید:
1 - آزمایش سرولوژی دام 7042 مورد
2 - آزمایش سرولوژی طیور 21096 مورد
3- آزمایش آنالیز شیمی 320 مورد
4 - کشت میکروبی 1573 مورد
5 - آزمایش سم شناسی 240 مورد
6 - آزمایش انگل شناسی 5921 مورد

 

نظر شما
ادامه