کد خبر: ۴۵۳۸۵
 

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بوکان گفت: براساس نتیجه آزمایشهای دامپزشکی، «مسمومیت» علت تلف شدن گروهی پرنده سار در این شهر است .

 ​​​​​​​ به گزارش حکیم مهر به نقل از زریان موکریان، «رحیم عبدالکریمی» روز پنج شنبه (24 آبان ماه) ضمن اشاره به تلف شدن گروهی پرندهایی از نوع سار در بلوار کردستان شهر بوکان، آن را غیر معمول خواند و گفت: دامپزشکی نتیجه آزمایشهای انجام گرفته بر لاشه تعدادی از این پرندگان را به ما اعلام کرده است و «مسمومیت» را علت مرگ این پرندگان دانسته است.

وی افزود: در آزمایشهای صورت گرفته، زباله و گوشت در معده لاشه پرنده های تلف شده پیدا شده است در حالی که جیره غذایی این پرندگان دانه و گندم است .

عبدالکریمی تصریح کرد: تغییرات اقلیمی سبب محدود شدن منابع غذایی پرندگانی چون سار و لک لک ها شده است به همین دلیل آنها از زباله های انباشت شده در محلهای دفن زبالها بوکان و میاندوآب و... تغذیه می کنند .

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بوکان در ادامه ضمن انتقاد از وضعیت سایت دفن زباله شهرستان بوکان در روستای شیغلرگفت: در این محل، زباله ها فقط بر روی هم تلنبار می شوند در حالی که باید زباله ها دفن شوند و با یک لایه خاک پوشانده شوند تا از دسترس پرندگان و جویندگان خارج شوند .

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه در این فصل امکان شیوع آنفولانزای پرندگان وجود دارد، تعدادی دیگر از لاشه پرنده های تلف شده جهت بررسی های دقیق تر به دامپزشکی استان ارسال شده است .

در این فصل از سال درخت های بلوار کردستان شهر بوکان پذیرای هزارن قطعه پرنده سار است؛ سار معمولی  (Sturnus vulgaris) گونه‌ای سار است که در رده سارهای اوراسیایی قرار دارد .

این گنجشک‌سان اندازه‌ای میانه دارند و طول آن حدود 20 سانتی متر بوده و پرهای آن سیاه و براق است که البته در برخی از اوقات سال خال‌های سفید در آن دیده می‌شود .

سار معمولی پرنده‌ای پر سر و صدا است که این ویژگی هنگامی که در گروه‌های بزرگ هستند تشدید می‌شود .

 
 
نظر شما
ادامه