کد خبر: ۴۵۳۹۸
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی:
«دکتر محمدرضا مخبر دزفولی» افزود: آلمان که به اندازه دو استان کشورمان است، امروز سه برابر ما تولید شیر دارد و این نشانه اهمیت کار دامپزشکان است ...
 

حکیم مهر: دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در برنامه دستخط که جمعه ۲۵ آبان از شبکه ۵ سیما پخش شد، گفت: دامپزشکی از علوم‌استراتژیک کشور است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مرکز مجازی ترویج دامپزشکی (متد)، «دکتر محمدرضا مخبر دزفولی» افزود: بیش از نیمی از ۹ واکسن روتین کشور در حوزه انسانی محصول تلاش دامپزشکان است.

وی گفت: در آینده مرزهای بین دامپزشکی و پزشکی برداشته می شود و سکان علم به دست افرادی خواهد بود که در حوزه علوم biomedical حرفی برای گفتن دارند.

دکتر مخبر دزفولی در مورد انتخاب دامپزشکی به عنوان رشته تحصیلی گفت: برای من رشته مهم نبود و فقط می خواستم در دانشگاه تهران درس بخوانم و به همین دلیل وارد رشته دامپزشکی شدم.

وی با بیان اینکه دامپزشکی از علوم استراتژیک کشور است هم گفت: آلمان که به اندازه دو استان کشورمان است امروز سه برابر ما تولید شیر دارد و این نشانه اهمیت کار دامپزشکان است.

 
 
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
0
1
اگر آقای دکتر مخبر واقعا چنین اعتقادی دارند
پس چرا وقتی وزرای مختلف بهداشت مکررا چراغ سبز می دهند و در همین حکیم مهر هم منتشر شده است،
اقدامی در جهت الحاق عزتمندانه سازمان مستقل و تخصصی دامپزشکی به وزارت بهداشت انجام نمی دهد!

خانم دکتر وحید دستجردی وزیر پیشین بهداشت گفتند:
"دامپزشکان چشم و چراغ ما هستند"!

و این وزیر فعلی دکتر قاضی زاده نیز
تاکید کردند:
"من از اول با جدایی دامپزشکی از علوم پزشکی مخالف بودم
و از بزرگان دامپزشکی گلایه مندم که چرا کاری برای بازگرداندن دامپزشکی صورت نمی دهند"؟؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
0
0
دامپزشکی اگر زیر نظر وزارت بهداشت هم نرود, باید در سند جامع سلامت آینده کشور برایش جایگاه قائل شوند. چیزی که تاکنون محقق نشود.
همکاران عزیز برای پی بردن به اهمیت کار خودمون با پزشکان متخصص عفونی صحبت کنید. تخصص عفونی در پزشکی بیش از سایر رشته های تخصصی از اهمیت دامپزشکی باخبرند.
بیش از نیمی از 1709بیماری انسان قابل انتقال از طریق حیوان است.
بهداشت مواد غذایی با منشا دامی که زیرنظر دامپزشکی است, مهمترین بخش بهداشت مواد غذایی است.
نقش دامپزشکان در تهیه و ساخت واکسن های انسانی.
نقش دامپزشکان در تحقیقات پزشکی. از جمله دکتر چارلز دوهرتی برنده نوبل پزشکی دامپزشک بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
0
0
اگر دیر بجنبیم

تمام فرصت های شغلی،

پست ها و

موقعیت هایی که قبلا

دامپزشکان پیشکسوت در وزارت بهداری سابق

داشتند،

به سرعت برق توسط افراد غیر دامپزشک در حال

غصب و تصرف شدن هستند!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
0
0
همکار محترمی که از موقعیت های خوب دامپزشکان پیشکسوت در وزارت بهداری سابق گفته اند احتمالا"بی اطلاع هستند برای اینکه سازمان دامپزشکی هیچگاه در تشکیلات وزارت بهداری در گذشته نبوده و از بدو شکل گیری در ذیل وزارت فلاحت و بعدا"درذیل وزارت کشاورزی قرار گرفت و حتی سال های طولانی درسطح استان ها ذیل ادارات کل کشاورزی استان ها بود و در شهرستان ها ذیل مراکز خدمات روستایی و از استقلال کاری و مالی نیز بی بهره بود و در خیلی از سال های دهه های قبل از 60و در طول دهه 60 در سطح استان وشهرستان مدیرانی که بر دامپزشکی مدیریت می کردند دارای مدارک کشاورزی و دامپروری بودند. اما آنچه آن زمان را متمایز می کرد کم بودن دامپزشکان وفراوان بودن حوزه اشتغال برای دامپزشکان و دستمزدهای خوب بود که در حال حاضر نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
0
0
دیگر زبان از توضیح قاصر است. لطفا برای جلوگیری از پذیرش بی رویه دانشجو در رشته گروه های دامپزشکی و ایجاد بازار کار بهتر همچنین توسعه نقش دامپزشکی در جهت سلامت جامعه و دستیابی به بودجه های بهداشتی با پیوستن دامپزشکی به سیستم سلامت و بهداشت کشور تلاش کنید. ما آرزوی سرفرازی و عزت برای دامپزشکی داریم و تنها با پیوستن به وزارت بهداشت این دو عامل محقق میشود. نه آرزوی پزشک بودن داشته ایم و نه دنبال منافع شخصی هستیم. منافع ما در برآورده شدن منافع کل خانواده دامپزشکی خلاصه میشود. برهه زمانی و به طور کل سیستم بهداشتی کشور ایران، خاص و با دنیا متفاوت است. آنچه به نفع دامپزشکی و سیستم بهداشتی اکنون ضرورت دارد پیوستن دامپزشکی به وزارت بهداشت است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
0
0
همکار عزیزی
که به درستی مقاطع دردناک و فاجعه بار دامپزشکی در زمانی که مهندسین کشاورزی و دامپروری وزارت فلاحت و سپس وزارت کشاورزی سیطره شدیدی بر دامپزشکان دارا بودند و حتی مدت زمانی دامپزشکی زیر مجموعه بخش خدمات روستایی قرار داشت و غیر دامپزشکان در ادارات دامپزشکی مدیر و مسئول می شدند را یاد آور شدند دو نکته تقدیم می شود:

1. در تشکیلات وزارت بهداری سابق
دکتران دامپزشک در بخش های غیر درمانی و نظارت های بهداشتی مستقل از سازمان دامپزشکی نیز استخدام می شدند!

حتی یک بار هم اگر درست یادم باشد
دکتر ملک زاده از وزرای سابق بهداشت گفته بود که دکتران دامپزشک از بهترین مدیران استانی و منطقه ای وزارت هستند!

بنابراین منظور این گونه موقعیت های شغلی بود که پزشکان به دلیل مزایای پایین شان، راغب نبودند که وارد آنها شوند و دامپزشکان به دلیل سنخیت و ماهیت مشترک بهداشتی این مناصب را بر می گزیدند!

در آن زمان تا پیش از تشکیل وزارت بهداشت،
در دانشکده های پزشکی نیز بسیاری از استادان علوم پایه، میکروبیولوژی، انگل شناسی و قارج شناسی، فارماکولوژی، کلینیکال پاتولوژی، کنترل و نظارت بهداشتی مواد غذایی در مقطع دکترای عمومی خود دارای مدرک دامپزشکی بودند!

نگرانی شدیدی که متاسفانه پس از جاماندن دامپزشکی در هنگام انتقال رشته های علوم پزشکی از وزارت علوم به وزارت بهداشت
--- به دلیل طومار مخالفت آمیز تعدادی از استادان دامپزشک که در طمع اشغال پست های خالی شده دانشگاهی از مدیران سابق پزشک در وزارت علوم بودند---

خود را نشان داده این است که
در غیاب حضور دامپزشکان،
به این دلیل که دیگر جزو علوم پزشکی محسوب نمی شوند،
بتدریج تمام این موقعیت های اداری و دانشگاهی وزارت بهداشت توسط غیر دامپزشکان که البته پزشک هم نیستند در حال اشغال شدن است
و دامپزشکان با وجود داشتن بیشترین صلاحیت علمی و عملی در حال رانده شدن و پاکسازی تمام عیار از وزارت بهداشت هستند و
در این معضل موضوع عدم وجود آموزش و اجرای دامپزشکی در وزارت بهداشت است که زمینه را برای فرصت طلبی رقبای شغلی دامپزشکی که اکثرا رشته های غیر دکترای عمومی گروه پزشکی هستند فراهم کرده است!

2. با رجوع به سایت سازمان دامپزشکی در خصوص درج بی طرفانه سیر تاریخی تکوین و شکل گیری دامپزشکی در ایران آمده است که:

تا پیش از سال 1300 ساختار اداری مدون و رسمی برای دامپزشکی وجود نداشت.
با پیش آمدن تلفات سنگین ناشی از بیماری هایی همچون ریندر پست، به دلیل قرابت ماهوی امر مبارزه با بیماریها، برای نخستین بار در تاریخ ایران
در زیر مجموعه موسسه پاستور، شاخه ای به نام
اداره مبارزه با آفات حیوانی تشکیل شد.

لارم به ذکر است در آن زمانها موسسه پاستور که به دلیل شیوع وحشتناک بیماری های مسری انسانی تشکیل شده بود، نقش سنگ بنای اصلی وزارت بهداری اولیه را بر عهده داشت!

این وضع ادامه یافت تا سال 1318 که طی بخشنامه ای اجباری با وجود مخالفت های شدید مرحوم دکتر عبدالله حامدی پایه گذار دامپزشکی نوین ایران که مدرک دکترای دامپزشکی خود را از فرانسه اخذ کرده بود و نیز اعتراض سرتاسری دکتران دامپزشک،
سازمان دامپزشکی به وزارت کشاورزی ملحق گردید و آن مصایبی که اشاره شد تا به امروز با فراز و نشیب بر سر دامپزشکی وارد شده است!
متخصص علوم تشریح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
0
0
چرا چهره های ماندگار دامپزشکی و بزرگان دامپزشکی در سال 1379 با وجود امکان رفتن به وزارت بهداشت، این مهم را دریغ کردند؟ تبعات نرفتن به وزارت بهداشت:
1- امروز حداقل 23 دانشکده دامپزشکی فعال داریم در حالی که اگر در وزارت بهداشت قرار داشتیم امروز حداکثر 12 دانشکده وجود داشت. دانشکده های آزاد سنندج، آزاد شهرکرد، آزاد شوشتر، آزاد بابل، زابل و زاهدان و.. بوجود نمی آمد و دامپزشکی ابزار تعطیل نشدن دانشگاه آزاد و بزرگ نشدن واحدهای دانشگاهی دانشگاه سراسری نمیشد. امروزه شاهد خیل عظیم فارغ التحصیل دامپزشکی هستیم که تبعات آن کاهش درآمد، رقابت مخرب بین دامپزشکان، درامد پایین مسئولین فنی و... است
2- دامپزشکان در پژوهش وزارت بهداشت بیشتر شناخته حضور داشتند. امروزه با کمال تاسف شاهدیم حتی در دانشکده های دندانپزشکی پژوهش های کلان کشوری بر روی حیواناتی مانند سگ انجام می پذیرد و فقط از یک دامپزشک بصورت قراردادی و پاره وقت جهت بیهوشی و معاینه و...استفاده می کنند. در صورتی که اگر در وزارت بهداشت بودیم بخاطر توانمندی غیر قابل انکار دامپزشکان در طرح های بزرگ پژوهشی حضور فعال داشتیم.
3-بهداشت مواد غذایی با منشا دامی مهمترین قسمت بهداشت مواد غذایی است که دلیل آن زئونوز هاست ولی با کمال بی مهری در جامعه ناشناخته مانده و وزارت بهداشت هم بدلیل اینکه در آن مجموعه نیستیم حمایت نمی کند. در بعدی دیگر نیز مسئولین فنی دامپزشکی با حقوق کم و امنیت شغلی پایین در آن مشغول به کار هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
0
0
افزایش فارغ التحصیلان دانشگاهی و تنگ شدن دامنه اشتغال صرف رشته دامپزشکی نبوده و در حال حاضر تمامی رشته های تحصیلی را فرا گرفته و حتی در پزشکی نیز اتفاق افتاده است .زمانی کمتر پزشک عمومی بود که تمایل به ادامه تحصیل در علوم پایه پزشکی داشته باشد وحتی رشته هایی مثل بیهوشی و پاتولوزی ورادیولوژی تقاضا نداشت ولی در حال حاضر تمامی این ها داوطلب دارد.لذا ما دامپزشکان باید بدانیم با افزایش تعداد پزشکان و فارغ التحصیلان مقاطع دکترای علوم پایه پزشکی و بهداشت عمومی و بهداشت مواد غذایی دامنه حضور دامپزشکان تنگ تر خواهد شد و مدعیان و رقیبان سرسختی خواهند داشت .به ویژه در وزارت بهداشت و درمان چرا که هم اکنون نیز آنها صلاحیت آن ها را در حوزه هایی مثل بهداشت مواد غذایی و بهداشت عمومی و دارو های دامی را بیشتر از دامپزشکان می دانند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
0
0
شما نگران چه هستید؟؟!
الان که دامپزشکان در وزارت علوم و وزارت جهاد کشاورزی
کمترین شانسی برای آینده مطلوب ندارند!

ولی در وزارت بهداشت به دلیل پتانسیل های بسیار بالای
علمی و عملی،
دامپزشکان با سواد تقریبا همیشه در رقابت های سالم برنده و پیروز بوده اند!
به همین دلیل بود که
داروسازان که اغلب در رشته فارماکولوژی
در رقابت های علمی از دامپزشکان عقب می افتادند،
با حسادت و بخل شدید
با تمسک به اینکه دامپزشی جزو وزارت بهداشت نیست
متاسفانه جلوی ورود دانش آموختگان دکتری عمومی دامپزشکی را برای اخذ پی اچ دی فارماکولوژی مسدود کردند!

و این یکی از کمترین آسیب های عدم حضور دامپزشکی در وزارت بهداشت است که استادان دلسوز دامپزشکی با تاسف بسیار شاهد آن هستند که دانشجویان شان بسته به گرایش و علاقه خود دیگر شانس برابر برای حضور در آزمون های دکتری تخصصی وزارت بهداشت ندارند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
0
1
فعلا که فقط مرز بین دامپزشکی و بدبختی. دامپزشکی و بیکاری. دامپزشکی و بی هویتی. دامپزشکی و بی پولی. برداشته شده
نظر شما
ادامه