کد خبر: ۴۵۴۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو گفت: گسترش مقاومت میکروبی به آنتی بیوتیک ها نه تنها از تجویز غیرضروری در انسان بلکه از مصرف گسترده آنها در دامپزشکی بروز می کند و نبود نظارت دقیق در این بخش می تواند مخاطرات تهدید کننده سلامت ایجاد کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از سازمان غذا و دارو، «دکتر یسنا بهمنش» با بیان مطلب فوق افزود: براساس گزارشات بدست آمده از سازمان دامپزشکی کشور، نیمی از آنتی بیوتیک های تولید شده در جهان در طیور و دام ها مورد استفاده قرار می گیرد و با مصرف فرآورده های دامی به دست انسان، آنتی بیوتیک ها وارد بدن فرد می شود.

وی ادامه داد: با بروز مقاومت میکروبی و بی اثر شدن آنتی بیوتیک های موجود، مرگ و میر ناشی از بیماری های عفونی به ویژه در بیماران بستری افزایش خواهد یافت و برای بسیاری از بیماران مبتلا به عفونت های ویروسی دستگاه تنفسی، آنتی بیوتیک تجویز می شود، در حالی که ویروس ها به اثرات آنتی بیوتیک ها حساس نیستند و پس از گذشت دوره بیماری، فرد بیمار خود به خود بهبود می یابد.

رئیس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده های سلامت سازمان غذا و دارو گفت: این سازمان و معاونت های غذا و داروی سراسر کشور در جهت کاهش مصرف غیرمنطقی آنتی بیوتیک ها اقداماتی انجام داده اند و در این راستا آموزش هایی درباره نحوه صحیح تجویز آنتی بیوتیک ها در قالب اجرای برنامه های بازآموزی و درسی دوره تحصیل پزشکان عمومی، ارائه شده است.

بهمنش افزود: همچنین کمیته ای برای صیانت از تجویز منطقی آنتی بیوتیک ها در بیمارستان ها (Antibiotic Stewardships) با هدف ایجاد زمینه برای بهره گیری از ایده های نوآورانه آموزشی کلیه اعضا در راستای صیانت از تجویز و تاثیر منطقی آنتی بیوتیک ها تشکیل شده است.

وی ادامه داد: آموزش عمومی به جامعه درباره نحوه صحیح مصرف داروهای آنتی بیوتیک و پیشگیری از مصرف بدون تجویز پزشک از طریق برگزاری جشنواره، چاپ و توزیع کتاب و دیگر انتشارات مرتبط با موضوع و نظارت بر نسخ تجویزی و ارسال بازخورد نسخ به پزشک به منظور ارتقای استانداردهای تجویز آنتی بیوتیک ها از دیگر اقدامات انجام شده برای مصرف منطقی آنتی بیوتیک هاست.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
0
0
وزارت بهداشت عملا چشم خود را بر روی فعالیت و اقدام غیرقانونی و سودجویانه داروسازان داروخانه دار برای فروش بدون نسخه انواع داروهای ضدمیکروبی بسته است و این امر در سرتاسر کشور تقریبا
در همه داروخانه ها بدون استثنا در حال رخ دادن است!

به طوری که مردم یا داروخانه آزادانه بدون نسخه پزشکان، انواع
آنتی بیوتیک ها را تجویز و خرید و فروش می کنند و در این میان فقط ارائه پول لازم است نه چیز دیگر!

اما در بعد داروهای دامپزشکی تهدید و مخاطرات ابعاد مضاعف و بسیار خطرناکی دارد!

زیرا بر خلاف فروش غیرقانونی داروهای انسانی،
فقط خود بیمار دارو را دریافت نمی کند بلکه در صورت ورود داروهای دامپزشکی تمام مردمی که انواع فراورده های دامی آلوده را میل می کنند مستقیما آسیب می بینند!

این در حالی است که سازمان دامپزشکی به دلیل در اختیار نداشتن اهرم های پیگرد قانونی افراد بی صلاحیت غیردامپزشک یا دامپزشکان بدون صلاحیت در وزارت تولید محور جهادکشاورزی،
میدان تجویز داروهای دامپزشکی را در دامداری ها، مرغداری ها، آبزیان و زنبورعسل برای کارگران، رانندگان، مهندسان دامپروری و خلاصه هر کس را که فکرش را بتوان کرد به جز دکتر با مجوز دامپزشک،
باز گذاشته است و دامپزشک در 90 درصد موارد
آخرین کسی است که اقدام به تجویز دارو می کند؟!!
و این تنها
یکی از دلایل محکم و منطقی است که بر طبق اصل جهانی بهداشت واحد
One Health لازم است دامپزشکی ایران هر چه سریع از وزارت جهادکشاورزی جدا شده و به صورت کاملا تخصصی و مقتدر،
وظایف و تکالیف دامپزشکی را حفظ بهداشت و سلامت و صیانت از جان و مال مردم مستقیم و غیرمستقیم انجام دهد و دامپزشکان نه تنها خود را در وزارت بهداشت غریبه نمی دانند بلکه با کمال افتخار و عزت
دامپزشک بودن خود را دوست دارند و معتقدند که نقش دامپزشکی در تضمین بهداشت و سلامت جامعه به مراتب از
پزشکان بر اساس اصل
پیشگیری بهتر از درمان است،
بالاتر، موثرتر و بنیادی تر است!
نظر شما
ادامه