کد خبر: ۴۵۴۱۳
تعداد نظرات: ۸ نظر
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر سیدجواد ساداتی‌نژاد» افزود: وزارت علوم باید آمایش آموزش عالی را انجام دهد تا بر اساس آن مشخص شود که کدام دانشکده‌های دامپزشکی و هر دانشکده به چه تعداد دانشجو نیاز دارند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی:‌ یکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی معتقد است معضل جذب غیرقانونی دانشجو در دانشکده‌های دامپزشکی دانشگاه آزاد، به وسیله اجرای طرح آمایش سرزمینی حل خواهد شد. از نظر «دکتر سیدجواد ساداتی‌نژاد» اقدام دانشکده دامپزشکی واحد بافت تخلف بوده و وزارت علوم و دفتر گسترش، مجری رسیدگی به آن هستند.

حکیم مهر: آقای دکتر، امروز در حوزه آموزش دامپزشکی با یک معضل تحت‌عنوان پذیرش غیرقانونی دانشجو مواجه هستیم. به این معنا که برخی دانشکده‌ها به جذب چند برابری آنچه از سوی وزارت علوم به آنها اعلام شده، اقدام می‌کنند.

چنین چیزی عملاً امکان‌پذیر نیست، چون فرایند پذیرش دانشجو از سوی خود دانشگاه‌ها یا دانشکده‌ها صورت نمی‌گیرد، یعنی به این شکل نیست که مثلا شورای گسترش به یک دانشکده دامپزشکی اعلام کرده باشد که ۶۰ دانشجو بگیرد، اما آن دانشکده بیشتر دانشجو بگیرد.

مجوز جذب دانشجو در رشته‌های مختلف از سوی دفتر گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صادر می‌شود. اسامی را سازمان سنجش به دانشگاه‌ها اعلام می‌کند و دانشگاه‌ها نیز صرفا حق ثبت‌نام این اسامی را دارند، پس دانشگاه اصلا اجازه ندارد که بخواهد دو برابر ظرفیت خود دانشجو بگیرد. با این حال اگر در این زمینه مستندات مبنی‌بر تخلف یک دانشکده وجود داشته باشد، قابل پیگیری است.

حکیم مهر: آیا این قانون و روال، در مورد تمام دانشگاه‌های کشور جاری است؟

در تمام دانشگاه‌های سراسری زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.

حکیم مهر: پس شرایط جذب دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی متفاوت است؟

بله، در دانشگاه آزاد این روال متفاوت است و سنجش و پذیرش از سوی خود دانشگاه انجام می‌شود. در سال جاری برخی مشکلات در زمینه رشته‌های پیراپزشکی دانشگاه آزاد وجود داشت که البته در حال اصلاح است.

حکیم مهر:‌ تکلیف دانشکده‌های دامپزشکی دانشگاه آزاد مثل دانشگاه آزاد واحد بافت که اقدام به جذب غیرقانونی دانشجو کرده‌اند، چیست؟

اگر این اتفاق در دانشکده‌های دامپزشکی دانشگاه آزاد افتاده باشد، قاعدتاً تخلف محسوب می‌شود و وزارت علوم و دفتر گسترش مجری رسیدگی به آن هستند.

حکیم مهر: ارزیابی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نسبت به این معضل در حوزه دامپزشکی چیست؟

کلیت این موضوع به بحث آمایش آموزش عالی برمی‌گردد، به این معنا که ما باید به شکل دقیق مشخص کنیم که چه رشته‌هایی را نیاز داریم و ظرفیت هر یک از این رشته‌ها برای جذب دانشجو و متخصص چند نفر است؟ اگر طرح آمایش آموزش عالی کشور مشخص شود، ما دیگر دچار چنین مشکل و تناقضی نمی‌شویم که تعداد متخصصینی که در حوزه دامپزشکی پرورش می‌دهیم، بیش از نیاز بازار باشد؛ لذا وزارت علوم باید آمایش آموزش عالی را انجام دهد تا براساس آن مشخص شود که کدام دانشکده‌های دامپزشکی و هر دانشکده به چه تعداد دانشجو نیاز دارند.

حکیم مهر: آیا کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ابزار اجرایی برای برخورد با چنین تخلفاتی دارد؟

اگر تخلف محرز شود، حتما در کمیسیون آموزش مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
0
0
باش تا صبح دولتت بدمد!
Veterinary
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
0
0
ایشالا انحلال دانشگاه ازاد پا در هوای بافت که داره قطعی میشه و جلوگیری از پذیزش بی رویه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
0
0
قابل پیگیری هست......باید پیگیری شود......کار تخلف است.....
خوب چرا کسی کاری انجام نمیدهد؟؟؟؟؟
eesa
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
0
0
نمیدونم درد اقایون چیه که کار و زندگیشون را گذاشتن کنار و فقط و فقط تمام غمشون شده انحلال دامپزشکی دانشگاه بافت. .................. آخرش مشخص میشه که هدف چیه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
0
0
................... فاتحه این رشته رو خوندند تازه آقای نماینده میگه اگه تخلفی باشه واقعا که بیچاره اون کسی که ۱۰ سال پیش با اون رتبه ی خوب دامپزشکی خوند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
0
0
ما که هیچ تغییری در این سیستم تا به حال ندیدیم.
دانشجو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
0
0
http://ana.ir/fa/news/96/326571
سخنان نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس جناب دکتر علی بختیاری.
ناشناس
|
Turkiye
|
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
0
0
یه نفر نیست که بگه وظیفه دولت ...... اول ایجاد کاره بعد تولید بی رویه فارغ التحصیل.کی می خواین بفهمید
نظر شما
ادامه