کد خبر: ۴۵۵۰۴
تعداد نظرات: ۴۲ نظر
مشاور استراتژیک رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی:
«دکتر مصطفی شریف روحانی» افزود: من فکر می‌کنم به لحاظ دیسیپلین و جایگاه دامپزشکان، حفظ همین شرایط موجود منطقی‌تر است ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: بودن یا نبودن در چارت سازمانی وزارت بهداشت، یکی از دغدغه‌های این روزهای متولیان دامپزشکی ایران است. استاد پژوهش آبزیان و عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور معتقد است که اگر دامپزشکی به وزارت بهداشت برود، دامپزشکان تبدیل به شهروندان درجه دوم این وزارتخانه می‌شوند. از نظر «دکتر مصطفی شریف روحانی» جایگاه دامپزشکی در خود وزارتخانه باید از نظر بودجه و اعتبارات ارتقا پیدا کند.

حکیم مهر: آقای دکتر، به نظر شما دامپزشکی بیشتر به کشاورزی نزدیک است یا به پزشکی؟

اگرچه دامپزشکی در حیطه بهداشت و درمان و مسائل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام جایگاه خاص خود را دارد و شباهت‌ها و موازی‌کاری‌های آن با حوزه پزشکی زیاد است، اما در هر صورت بخشی از مولفه‌های کشاورزی محسوب می‌شود. از آنجا که دام، طیور و آبزیان بخشی از چرخه کشاورزی کشور هستند، جایگاه دامپزشکی از نظر اجرایی در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی است.

حکیم مهر: آموزش دامپزشکی چطور؟

آموزش دامپزشکی در حال حاضر تبدیل به محل بحث شده است. این سؤال را قاعدتاً باید دوستانی که در حوزه‌های دانشگاهی صاحب‌نظر هستند، پاسخ دهند. در اکثر کشورهای دنیا جایگاه اجرایی دامپزشکی، همین جایگاهی است که در ایران است و متصل به سیستم کشاورزی است. البته در تعداد محدودی از کشورها نیز دامپزشکی از نظر اجرایی کاملا مستقل است.

جالب اینجاست که سیستم آموزش هیچ کشوری مانند ایران نیست. در همه جای دنیا سیستم آموزش با وزارت فرهنگ و آموزش عالی بوده و هیچ نظام آموزشی زیر نظر وزارت بهداشت ندارند. این رویه در ایران به خاطر ضرورتی بود که در یک مقطع زمانی و با هدف خودکفایی کشور به پزشک، سیستم آموزش پزشکی به آن نیاز داشت. اوایل انقلاب این تصمیم‌گیری انجام شد تا از فورس اجرایی وزارت بهداری آن زمان استفاده شود و بتوان با تمرکز نیرو، امکانات، سرمایه و قدرت آجرایی آن وزارتخانه، سیستم آموزش پزشکی را متحول کرد. به این دلیل بود که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طبق قانون تشکیل و آموزش پزشکی از حوزه وزارت علوم منفک شد. اما در کشورهای دیگر این اتفاق نیفتاده است و همه جا سیستم آموزش عالی در انواع رشته‌ها محقق و دانشجو تربیت می‌کند و تحویل جامعه می‌دهد.

حکیم مهر:‌ آیا اجرای این سیستم در آموزش پزشکی تجربه موفقی بود؟

بله. این سیستم موفق بود و وزارت بهداشت در خودکفایی کشور به پزشک و سیستم‌های پیراپزشکی خیلی خوب عمل کرد. در گذشته تمام پزشکان بیمارستان‌های دولتی به خصوص در مناطق کم‌برخوردار، پزشکان هندی و پاکستانی بودند؛ الان اما دیگر خبری از آن پزشکان نیست و حتی در روستا‌های ما هم پزشک متخصص و رزیدنت نشسته‌اند.

حکیم مهر: آیا این تجربه موفق نمی‌تواند در حوزه دامپزشکی هم اتفاق بیفتد؟

خیر. خیلی توجیه ندارد که بگوییم آموزش دامپزشکی هم به وزارت بهداشت برود. من فکر می‌کنم به لحاظ دیسیپلین و جایگاه دامپزشکان، حفظ همین شرایط موجود منطقی‌تر است. چون عملا با این نگاه پزشک‌سالاری که در سیستم وزارت بهداشت وجود دارد، اگر دامپزشکی به این وزارتخانه منتقل شود، ما دامپزشکان تبدیل به شهروند درجه ۲ می‌شویم، در صورتی که در وزارت علوم به این شکل نیست. دوستان دامپزشک در وزارت علوم جایگاه شناخته شده و معتبری دارند. این رشته جزء رشته‌های با سابقه کشور است، اساتید کاردانی دارد و پیشکسوتان زیادی در این حوزه هستند. به نظر من در حال حاضر دامپزشکی در موقعیت وزینی است.

حکیم مهر:‌ اما یکی از انتقادات این است که وزارت علوم درک زیادی از دامپزشکی ندارد و مثلا در مساله‌هایی مثل هزینه پایان‌نامه و ... رفتار و توقعی همانند رشته‌های علوم انسانی دارد.

من فکر می‌کنم اگر مشکل از درک مدیران ارشد وزارت علوم باشد، بتوان با توجیه، جلسات کارشناسی، دید و بازدیدها و معرفی بیشتر پتانسیل مجموعه، این مشکل را رفع کرد. به خاطر ضعف و قوت احتمالی نوع نگاه که نباید یک سیستم را به هم بریزیم. به نظر من در حال حاضر سیستم دامپزشکی یک سیستم تعریف شده و خوب است.

حکیم مهر: حتی در حوزه اجرا؟

از نظر اجرایی صرفا اگر جایگاه سازمانی آن در وزارت کشاورزی ارتقا پیدا کند، مشکل حل می‌شود. به نظر من آنچه در حال حاضر دامپزشکی کشور به آن نیاز دارد، در این قسمت است. یعنی جایگاه دامپزشکی در خود وزارتخانه باید از نظر بودجه و اعتبارات ارتقا پیدا کند.

حکیم مهر:‌ بودجه و اعتبارات به کنار؛ به نظر می‌رسد در چارت سازمانی وزارت جهاد کشاورزی، رئیس سازمان دامپزشکی کشور اختیارات مناسبی از خود ندارد.

سازمان دامپزشکی یک سازمان مستقل است. مجموعه وزارت جهاد کشاورزی متشکل از تعدادی معاونت زیرمجموعه سازمانی خود وزیر و تعدادی سازمان‌ مستقل است. این سازمان‌های مستقل، اعتبار بیشتری از معاونت‌ها دارند. الان جایگاه سازمانی دامپزشکی در مجموعه وزارتخانه جایگاه رفیعی است و به عنوان یک سازمان مستقل محسوب می‌شود. حالا اینکه مدیریت سازمان تلاش در بحث بودجه و اعتبارات تلاش بیشتری کند، به تعاملات بین دامپزشکی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برمی‌گردد که اتفاقا در سالیان اخیر هم در این زمینه خوب عمل شده است. مجموعا مدیرانی که در دامپزشکی حضور داشتند، تلاش خود را کردند و موفق بودند. دامپزشکی امروز با آن دامپزشکی که من سال‌ها پیش از آن فارغ‌التحصیل شدم، از نظر امکانات، سطوح، تجهیزات آزمایشگاه و نیروی انسانی متخصص قابل مقایسه نیست، کمااینکه الان مجموعه سازمان دامپزشکی تعداد زیادی نیروی متخصص دارد.

حکیم مهر: اتفاقا خود این مساله هم یکی از معضلات است. وزارت بهداشت در این حوزه خیلی بسته عمل کرد و اجازه نداد که با جذب بی‌رویه پزشک، بازار کار این حوزه خراب شود و شأن پزشکان از بین برود، اما در دامپزشکی این اتفاق رخ نداد. روند جذب دانشجوی دامپزشکی همچنان ادامه دارد و بعضی دانشکده‌ها در حال جذب غیرقانونی دانشجو هستند.

حل این معضل نیازمند تعامل بین وزارت علوم و وزارت جهاد کشاورزی در بحث پذیرش دانشجوست. یعنی قاعدتا پذیرش دانشجو باید مبتنی بر اعلام نیاز و نیازسنجی در آن حوزه خاص باشد. دانشگاه باید بر مبنای نیاز به یک رشته، در یک سال تحصیلی دانشجو بپذیرد. توسعه بی‌رویه دانشگاه آزاد باعث شده این دانشگاه بدون در نظر گرفتن نیاز و صرفا برای پذیرش دانشجو به عنوان دانشجو و مولد پول برای دانشگاه اقدام کند. در حالی که نباید به این شکل باشد و باید دقیقا آمایش از پیش تعیین شده در میزان نیاز دانشجو صورت گرفته باشد تا فردا با مشکل مواجه نشوند.

حکیم مهر: چرا آمایش صورت نمی‌گیرد؟

مشکل آمایش را باید با هماهنگی حل کرد و همه جا باید با همین منطق جلو رفت. بدون آمایش، در کشور بیش از حد نیاز متخصص، محقق و دانشجو تربیت می‌شود که وقتی در آینده بازار کاری وجود نداشته باشد، باعث سرخوردگی آنها می‌شود و شأن رشته پایین می‌آید. زمانی افرادی که به هندوستان می‌رفتند، می‌دیدند که در پیاده‌روهای این کشور، پزشک بساط پهن کرده و فشار خون می‌گیرد. یعنی تعداد پزشک تا این اندازه زیاد بود که به کشورهای دیگر از جمله ایران صادر می‌کردند. این مساله شأن رشته را زایل می‌کند.

آموزش دامپزشکی باید بر مبنای واحد دامی، سرانه دامی و استانداردهای موجود دنیا در عرصه‌های مختلف دامی اقدام به تربیت دامپزشک کند. اگر بیشتر از آن تربیت کند، باعث سرخوردگی شده و باعث می‌شود دامپزشکان به دنبال تغییر رشته علی‌الخصوص در رشته‌های پزشکی بروند. حضور دامپزشکان در آن رشته‌ها البته برای دامپزشکی یک نقطه قوت است اما شاید به لحاظ اعتباری جای سوال باشد. چون این شبهه پیش می‌آید که اگر اینها در جایگاه خود مورد نیاز بودند، چرا باید به جای دیگر منتقل شوند؟ به نظر من تمام این مشکلات باید با تعامل مدیریتی حل شود. چون ما الان جزایر مستقل هستیم. دانشگاه و حوزه اجرا، هریک برای خود دولت مستقل هستند. نتیجه آن بحران‌سازی در جامعه می‌شود. اما اگر یک ستاد هماهنگی باشد که برنامه آمایشی آن درست تدوین شده باشد و همه به آن پایبند باشند، هرگز این مسائل به وجود نمی‌آید.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۴۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
هادی
|
United States of America
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
0
یکی به ایشون بفهمونه وزارت کشاورزی به پرورش دام و طیور و آبزیان مربوط میشه ، درمان و سلامت همونطور که از اسمشم معلومه به وزارت بهداشت و درمان مربوطه آخه تو کدوم رشته یا قسمت دیگه ای از جهاد کشاورزی مطب و داروخانه و جراحی و آزمایشگاه با این ساختار وجود داره ، در ضمن بخش عمده ی تاثیر فعالیت دامپزشک ها مربوط به سلامت غذایی جامعه و تولید درصد بالایی از واکسن ها میشه همونطور هم که میدونید سازمان غذا و دارو بخشی از وزارت بهداشته.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
0
وزارت جهاد و کشاورزی حتی نمیتونه حقوق کارکنانش رو بده ، اونوقت چطوری میتونه از دامپزشکی حمایت کنه ؟!
دامپزشکی تو جهاد کشاورزی مثل وصله ناجوره !
هروقت یکی میگه جای دامپزشکی تو جهاد و کشاورزی خوبه ، دلم میخواد جواب بده بعد این همه سال پیشرفت کرده یا پسرفت ؟! البته از لحاظ موقعیت و جایگاه و کارایی و بازده ، نه از نظر تعداد متخصص بیکار و آزمایشگاه بی مصرف !
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
0
الان دامپزشکان شهروندان درجه۳ هستن
اگه بشن درجه ۲ یعنی پیشرفت کردن پس بهتره بره زیرنظر وزارت بهداشت
دکتر xy
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
0
آقای دیسیپلین و جایگاه شناس مثل اینکه از مشکلات جامعه دامپزشکی خبری نداری . از وضعیت معیشتی گرفته تا جایگاه اجتماعی دامپزشکی و استقلال کاری دامپزشکان همش زیر سوال . ۳ _ ۴ دهه گذشته ولی دامپزشکی نه تنها فقط درجا نزده بلکه شان این رشته پایین اومده. .........................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
0
الان وژدانن دامپزشکان دیسیپلین دارن ????
دیشب یه پرستار محترم با تمسخر شیرین بهم میگفت اگه دامپزشکی رشته ی سلامت محوره پس چرا زیر نظره وزارت علومه ?????
جامعه ، بهداشت و درمان رو از وزارت بهداشت میشناسه نه از جهاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
0
ایشان یک مشاور استراتژیک و مهم هستن وقتی،در مورد شهروند درجه ۲ حرف میزنند لابد درست میگن. کسی اعتراضی نداره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
0
طبیعی است برای کسی که ..............
در جایگاه های "رفیع"
مدیریتی ....... موسسه آبزیان وزارت جهادکشاورزی
ارتزاق کرده است،
جایگاه سازمان دامپزشکی ایران بسیار بسیار وزین است!

جایگاه درخشان و وزینی؟؟! که
حتی یک فروشگاه حقیر مدرک فروشی دامپزشکی در یکی از شهرهای پرت و دورافتاده هم
برای حرف ریاست های محترم سازمان دامپزشکی و سازمان نظام دامپزشکی که بی احترامی به آنها یعنی بی احترامی به صنف و حرفه مقدس دامپزشکی،
ارزشی قائل نیست و
به اصطلاح تره هم خرد نمی کند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
0
آقای روحانی درست می گویند!
پست مشاور استراتژیک در وزارت تولیدی جهادکشاورزی
واقعا رفیع و وزین است!
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
0
شما باید اینگونه بگویی.
چون خودتان در ان وزارت خاته مشغول کار هستی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
0
آره نه که الان شهروند درجه یک هستیم. آخه عزیز من ما که الان درجه دهم وزارت جهاد هستیم. اون از پذیرش فله ای دانشجو اینم از بازار کار و نبود بودجه برای دامپزشکی. در برهه کنونی تنها کسانی که به دنبال حفظ منافع خودشون هستن چشماشون رو میتونن روی این همه نابه سامانی ببندن و توی روز روشن بگن الان شبه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
0
دکتر جان لطفا نگران دامپزشکی نباش!

با انتقال سازمان های تخصصی و مستقل دامپزشکی و نظام
دامپزشکی به زیر نظر شخص وزیر بهداشت همچون کشورهای موفقی که دامپزشکی ورشکسته خود را از کشاورزی به وزارت بهداشت منتقل کردند،
کسی کاری به جایگاه برجسته و استثنایی جناب عالی
در موسسه تحقیقات آبزیان ندارد و شما همان جا در کنار برادران جهادی عزیز بمانید و پست عالی رتبه شهروند درجه 1 ویژه خود را در وزارت جهادکشاورزی حفظ کنید!
ناشناس
|
Canada
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
0
رئیس دانشگاه آزاد میاد و هزار بار از کسایی که مازاد پذیرفته شدند و نتونستند تو رشته های پزشکی ادامه تحصیل بدند معذرت خواهی میکنه. به خاطر ابهت وزارت بهداشت،،،،، شما هم به تحقیر دامپزشکی ادامه بدین، ............
............... من در جوابت بگم، ما حاضریم سگ وزارت بهداشت بشیم، اما آبمون با ........ تو یه جو نمیره
کدوم مهندس کشاورزی میدونه اصلا ویروس یا بامتری چیه؟
دانشگاه آزاد ده ساله که داره با پذیرش دانشجوی مازاد، تیشه به ریشه ی دامپزشکی میزنه، چرا رئیسش از ما عذر خواهی نمیکنه؟ چون اگه ما در وزارت بهداشت درجه دو هم باشیم بهتر از این بی خانمانیه
خواننده
|
Brazil
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
0
حق با آقای دکتر شریف روحانی است ,در اکثر کشورها ساختار دامپزشکی در وزارت کشاورزی است و اساسا صحیح است شما بدانید حتی دندانپزشکان نیز درساختار وزارت بهداشت جایگاهی ندارند.
ناشناس
|
Spain
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
0
ن هرگز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
0
الان هم در وزارت جهاد کشاورزی
دامپرور سالاری است!
کسی که درک درستی از عوارض بسیار خطرناک باقیمانده های داروهای دامپزشکی برای انسان، مباحث توکسیکولوژی، فارماکولوژی، اپیدمیولوژی، ماهیت عوامل عفونی و انگلی و پاتوژنز بیماری ها و تاثیر پیچیده آن بر سلامت انسان و دام و به طور کلی زبان علمی مشترکی با دامپزشکی بر خلاف علوم پزشکی ندارد!
دکتر
|
Germany
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
0
جناب دکتر بودجه های کلان کشور رو‌تحقیقات ...... ضعیف موسسه تحقیقات شیلات ایران هیف و میل می شود ................ و سالهاست متخصصین جوان دامپزشکی در صف انتظار ......... هستند
محمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
0
آفرین به دکتر شریف روحانی وزارت بهداشت شدیداپزشک سالاریه حتی مشکلات فارغ التحصیلان داروساز را نمیتونه حل کنه دامپزشکی وقتی بیاد وزارت بهداشت شهروند درجه ۳ حساب میشه . حتی پزشکان دندانپزشکان راقبول ندارن تابرسد به دامپزشک که درمانگر حیواناته .صدای طبل ازدورخوش است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
0
من نمی فهم وقتی که اکثریت قریب به اتفاق دندانپزشکان دارای
مطب خصوصی هستند
و اغلب آنها درآمد خوبی در سایه کنترل بسیار عالی پذیرش دانشجوی جدید توسط وزارت بهداشت دارند، به طوری که به هیچ عنوان درآمد یک پزشک عمومی قابل مقایسه با یک دندانپزشک نیست،
شهروند درجه 2 بودن دندانپزشک یعنی چه؟؟!

آیا اینها حاشیه سازی ....... نیست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
0
قبلا 100 درصد کشورها
دامپزشکی زیر نظر کشاورزی بود!
ولی بتدریج به دلیل مشکلات ناشی از عدم سنخیت رشته سلامت محور دامپزشکی با وزارت تولید محور کشاورزی،
سازمان دامپزشکی یا مستقل از کشاورزی شده یا به وزارت بهداشت منتقل می شود!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
0
با وجود این همه دلال گوشت و دارو مرغ. و تخم مرغ. دامپزشکی در مملکت ما هیچ جایگاهی ندارد و این بحث ها هم بجایی نمیرسد
مجید
|
United States of America
|
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
0
0
............... کدام ابهت دامپزشکی ؟مگر ابهتی هم مانده منشی کشتار گاه راست راست به من می‌گوید ما با نظام و اداره کل کاری نداریم حقوق شما دست ماست نصف حقوق تایید شده را میدهیم تازه میگوید متقاضی زیاد است اگر نمیخواهی زنگ بزنم به آن یکی ! ای کاش در این دکان های مدرک فروشی را تخته میکردند ولی در عوض عضو درجه ۱۰۰ وزارت بهداشت بودیم این طور تحقیر نمیشدیم .کار و کاسبی مدرک فروشی دارد طرح هر دام یک دامپزشک را پیاده میکند آنوقت این استاد محترم که نفسش از جای گرم در میآید از ابهت دامپزشکی حرف میزنند .
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
0
0
با نظرایشان کاملا موافقم.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
0
0
فعلا که درجه یک جهاد کشاورزی، دامپرور و مهندس کشاورز و مهندس عمران هستن. دامپزشکی جایگاه بیستم هم الان نداره. پس خیلی خوشحال کننده ست اگه از جایگاه بیستم به جایگاه دوم صعود کنیم. شما هم نمیخواد خیلی حرص مارو بخوری به همون جایگاه درجه یکتون بچسبین . دامپزشکی از پذیرش فله ای دانشجو و عدم اختصاص بودجه های بهداشتی و نادیده گرفته شدن جایگاه بهداشتی دامپزشکی در جامعه سالهاست که در رنج و عذابه و این مشکلات فقط با پیوستن به وزارت بهداشت ممکنه. وسلام
دامپزشک
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
0
0
ارزش این رشته انقدر در جامعه پایین آوردند که در کنکور فرد حاضره رشته معلمی رو انتخاب کنه ولی دامپزشکی رو انتخاب نکنه در وزارت بهداشت فردی با مدرک لیسانس در مرکز بهداشت بیشتر از دکتر دامپزشک ما در اداره حقوق میگیره
دکتر دامپزشک
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
0
0
از ماست که بر ماست
هیچ کدوم از ما دامپزشکان حرکتی در جهت ارتقاء این رشته بر نمی داریم نمایندگان دامپزشک ما بعد اینکه وارد مجلس میشوند فراموش میکنند که خود دامپزشک بوده اند و به پشتوانه اعضا دامپزشکی در این جایگاه قرار گرفته اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
0
0
جناب دکتر خبر نداشته است که پایه نخستین دامپزشکی ایران
در سال 1300 زیر نظر تشکیلات بهداشت و درمان آن زمان یعنی موسسه پاستور توسط دامپزشک متعصب و تلاشگر یعنی مرحوم سرهنگ عبدالله حامدی که مدرک دکتری دامپزشکی خود را از فرانسه اخذ گرفته بود،
برای حل مشکل بیماری های دامی با تلفات سنگین مثل طاعون گاوی گذاشته شد؟؟!

و وضعیت دامپزشکی ایران به همین منوال تا سال 1318 بود
که با کمال تاسف در آن زمان بالاجبار
با صدور بخشنامه ای علی رغم اعتراضات شدید سرتاسری دکتر حامدی بنیان گذار دامپزشکی و دکتران دامپزشک کشور به فلاحت و وزارت کشاورزی منتقل شد و
سپس در اواخر دهه 1360 با این فریبکاری که با رفتن به وزارت جهادکشاورزی،
دامپزشکان تنها رشته ای خواهند بود که مدرک دکتری دارند
و به اصطلاح دکتر روحانی شهروند درجه 1 خواهند شد،
به برزخ وزارت جهادکشاورزی
سقوط کرده است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
0
0
"دامپزشکی یکی از مولفه های کشاورزی است"!

یعنی اینکه دامپزشکی فقط درمان دام های غذایی مثل گاو و گوسفند و طیور صنعتی است!

و این نظریه ای اشتباه، تاریخ گذشته و منسوخ شده است!

رشته سلامت محور دامپزشکی
علمی استراتژیک در گروه علوم بیومدیکال است که روز به روز بر اهمیت آن در جهان مدرن و پیشرفته افزوده می شود!

در همه جای جهان تعداد دام های خانگی و همراه مانند سگ، گربه و پرندگان زینتی در حال پیشی گرفتن از دام های غذایی است!

سوارکاری اسب و طب ورزشی، طب نظامی، تحقیقات و آموزش علوم پزشکی، نظارت بهداشتی بر کشتارگاه ها و کنترل بهداشتی
صنایع مواد غذایی، سلامت حیات وحش و طب پیشگیری (Priventive medicine) از وظایف ذاتی دامپزشکی است و اینها
هیچ ارتباطی با وزارت تولیدی جهادکشاورزی ندارد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
0
0
ظاهرا به دلیل اینکه مدام با برادران جهاد و تولیدگران در ارتباط هستند و از دایره تحولات روز دامپزشکی دور افتاده اند،
از نظریه پیشرفته و جامع نگر
بهداشت واحد One Health که به شدت توسط سازمان بهداشت جهانی WHO پیگیری می شود،
بی اطلاع هستند؟!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
0
0
اگر به خود ایشان وزا ت بهداشت برای آخرین پست سازمانیش پیشنهاد بدهد، بعنوان هر شهروندی که بخوان در عرض صدم ثانیه تشریف می برن بدون اینکه حتی پشت سرشونم تا آخر خدمت نگاه کنند.
ببینید با همکاران دامپزشک که در امور تحقیقاتی مثل رویان وقتی بعنوان دکتر مصاحبه می کنند تا آخر مصاحبه تلاش می کند که متوجه نشند مدرک پایه ایشان دامپزشکی است. ما الان خودمان را شهروند درجه چند می دانم و جامعه چطور؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
0
0
در وزارت بهداشت هم نه تنها درک درستی از دامپزشکی نیست بلکه برای کارهای ما در حوضه ی بهداشت عمومی و غذا و دارو هم رشته های موازی و قدرتمند وجود دارد
کل مشکلات فعلی ما که شامل مسایل بودجه ای, درک ناقص وزارت علوم و قدرت اجرایی ضعیف هست, یک ریشه دارند آن هم عدم شناخت مردم و مسوولین از این رشته است. در این شرایط تغییر ساختار کلی نه تنها مشکلات فعلی را حل نمیکند بلکه مشکلات جدید هم خواهد آورد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
0
0
وقتی که حداقل 80 درصد دامپزشکان، پزشکان، دندان پزشکان و داروسازان در ساختار اداری دولتی نیستند:

یا مطب شخصی دارند یا در بخش خصوصی فعالند و آنهایی هم
که دولتی هستند در واحدها و سازمان های مستقل به طور جداگانه و بدون ارتباط با یکدیگر
کار تخصصی شان را انجام می دهند،
این بحث انحرافی شهروند درجه 1 و 2 و 3
دیگر چه صیغه ای است؟؟!
............................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
0
0
در پاسخ به دوست محترمی که دامپزشکی را چیزی غیر. از farm animalمیدانند باید عرض کنم این حرف شما شاید انهم شاید درست باشد برای کشور های پیشرفته نه برای جهان سومی که مردش از سو تغذیه. در رنج اند صدق کنذ.در کشور های پیشرفته انقدر که ما مسئله بیماریهای مشترک را به دامپزشکی میچسبانیم انها انرا مربوط به طب پیشگیری وزارت بهداشت میدادند در این کشورها farm animalاز جایگاه بسیا بالایی برخودار است چرا که مسئله ایست اقتصادی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
0
0
جالب است!
دوست عزیز عجله کرده و متن را به دقت نخوانده اند:

دامپزشکی فقط درمان دام های غذایی است اشتباه است و
ابعاد متنوع دارد که
فقط مبحث Food animal و نه Farm animal که شامل اسب هم هست
می تواند ارتباط با وزارت تولیدی جهادکشاورزی داشته باشد!

به هر حال با پیش آمدن مقوله One Health
و جنون گاوی و آنفلوانزای به شدت پاتوژنیک پرندگان HPAI،
اتحادیه تقریبا 30 کشوری اروپا
با داشتن بالاترین استانداردهای بهداشت انسان و دام در جهان حتی بالاتر از ایالات متحده اخیرا
کلیه امور فدرال دامپزشکی خود را از جمله نشخوارکنندکان و طیور صنعتی از کشاورزی منتزع و به
مدیریت کل بهداشت و سلامت مواد غذایی Health and food safety
منتقل ساخته است!
کمی وقت گذاشتن و جستجو در سایت اتحادیه اروپا
همه چیز را برای دوستان روشن بین و حقیقت یاب
آشکار می کند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
0
0
دهها سال است که برای راه حل مشکلات دامپزشکی پس از جدایی اجباری سازمان دامپزشکی از وزارت بهداری سابق در سال 1318
و الحاق اش به وزارت فلاحت و کشاورزی و سپس جهادکشارزی در پس از انقلاب اسلامی
به اشتباه آدرسی ناکجاآباد
به نام
"عدم شناخت مسئولین و مردم"
ارایه می شود!

آیا کافی نیست!

ماهیت دامپزشکی سلامت محور است و این را
کارشناسان عالی رتبه سازمان بهداشت جهانی می گویند!

چطور در کشورهای موفقی که اخیرا دامپزشکی خود را
از کشاورزی جدا کرده و به شکل مستقل و تخصصی به وزارت بهداشت خود منتقل کرده اند مشکل ایجاد نشده است!

یعنی از این بدتر هم می شود!

در ضمن سازمان غذا و دارو یک سازمان مستقل در زیر نظر شخص وزیر بهداشت است که در کنار و مجزا از شبکه بهداشتی است و نمی تواند در قانون مصوب سازمان مستقل دامپزشکی دخالت کند!

سازمان غذا و دارو اگر واقعا قدرتمند بود می توانست در مقابل
سازمان در حال قدرت گرفتن استاندارد کشور
با وجود
حمایت شدید وزارت بهداشت و شورای نگهبان از آن مقاومت کند!

به طوری که سرانجام مجلس توانست بخش های مهمی از اختیارات سازمان غذا و دارو را به سازمان استاندارد که برای دامپزشکی هم ظاهرا خواب هایی در سر دارد،
منتقل کند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
0
0
کار سازمان دامپزشکی درمان نیست!

بلکه مبارزه اپیدمیولوژیک با بیماری چند بیماری مهم مسری دام و طیور مانند تب برفکی

نظارت بهداشتی بر کشتارگاه ها و فراورده های دامی

که البته قبلا نظارت بر صنایع غذایی دامی و کارخانجات شیر پاستوریزه هم بود که پس از تشکیل وزارت بهداشت
و عدم حضور سازمان دامپزشکی در آن وزارتخانه متاسفانه از سازمان سلب شد!

مبارزه با بیماری های زئونوتیک مانند سل، بروسلوز، آنتراکس و آنفلوانزای فوق حاد قابل انتقال به پرندگان

نظارت بر دامداری ها و مرغداری ها برای جلوگیری از
تجویز داروهای سمی دامپزشکی توسط افراد غیر مجاز
و مقابله با مقاومت میکربی!

مسلما این اقدامات در وزارت خانه ای که زبان مشترک بیومدیکال را با دامپزشکی دارد یعنی وزارت بهداشت،
به نحو بسیار موثرتری قابل انجام است
و به همین دلیل که اصل "بهداشت واحد" One Health
سال به سال در جهان بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
0
0
 در اینجا لازم است از حسن برخورد اخلاقی و منصفانه جناب آقای دکتر مصطفی شریف روحانی دانشجوی دهه اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی که به چشم خود شاهد واقعیت های آن زمان بودند،
صمیمانه تشکر کرد که با وجودی که به نظرشان رفتن به وزارت بهداشت خیلی توجیه ندارد و منطقی تر است که در همین وزارت علوم بمانیم،
بر خلاف برخی مغرضان و سیاه نمایان 
همان طور که از ایشان انتظار هم می رفت از جاده عدل و انصاف در خصوص بیان آثار مثبت تاسیس وزارت بهداشت برای کشور خارج نشدند!!!

آنجا که می گویند:

"""این رویه در ایران به خاطر ضرورتی بود که در یک مقطع زمانی و با هدف خودکفایی کشور به پزشک،
سیستم آموزش پزشکی به آن نیاز داشت.

اوایل انقلاب این تصمیم‌گیری انجام شد تا از فورس اجرایی وزارت بهداری آن زمان استفاده شود!
و بتوان با تمرکز نیرو، امکانات، سرمایه؟؟!
و قدرت اجرایی آن وزارتخانه،
سیستم آموزش پزشکی را متحول کرد.

به این دلیل بود که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طبق قانون تشکیل و آموزش پزشکی از حوزه وزارت علوم منفک شد. 

بله این سیستم موفق بود!

و وزارت بهداشت در خودکفایی کشور به پزشک و سیستم‌های پیراپزشکی
خیلی خوب عمل کرد!!!

در گذشته تمام؟ پزشکان بیمارستان‌های دولتی!

به خصوص در مناطق کم‌برخوردار،

پزشکان هندی و پاکستانی بودند؛ 

الان اما دیگر خبری از آن پزشکان نیست و 

حتی در روستا‌های ما هم پزشک متخصص و رزیدنت نشسته اند!!!

بدون آمایش، در کشور بیش از حد نیاز متخصص، محقق و دانشجو تربیت می‌شود که وقتی در آینده بازار کاری وجود نداشته باشد،

باعث سرخوردگی آنها می‌شود و شأن رشته پایین می‌آید. زمانی افرادی که به هندوستان می‌رفتند، می‌دیدند که در پیاده‌روهای این کشور، پزشک بساط پهن کرده و فشار خون می‌گیرد.
یعنی تعداد پزشک تا این اندازه زیاد بود که به کشورهای دیگر از جمله ایران صادر می‌کردند."""

همچنین بنا بر اعتقاد دکتر شریف روحانی
وزارت بهداشت
در برابر پذیرش بی رویه دانشجوی پزشکی 
خیلی بسته عمل کرد و به نحو موفقیت آمیزی نگذاشت که تعداد بیش از اندازه نیاز کشور 
پزشک تربیت شود!
سجاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
0
0
سلام. با این اوصاف در کل دامپزشکی زیر نظر وزارت بهداشت برود بهتر میباشد الان زیر نظر جهادیم بریم زیر نظر بهداشت 100 در صد بهتره. مدیرا و مسیولای دامپزشکیم بازنشست کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
0
0
 بایستی بدون حب و بغض و منصفانه اندیشید که چرا استادان بازنشسته و پیشکسوتان برجسته دامپزشکی
که البته هیچ پست و مقام حکومتی هم ندارند
و به اصطلاح آردشان بیخته و الک شان آویخته
از جمله دکتر محمدعلی راد و دکتر سید مهدی رضوی روحانی
و روسای محترم دانشکده های دامپزشکی کشور همچون دکتر وجگانی و دکتر ملکی
بر خلاف منافع شان، 
با ماندن در وزارت علوم
مخالفت می کنند 
و شجاعانه بیان می کنند که الحاق دامپزشکی به وزارت بهداشت به مصلحت کشور و باعث ارتقای دامپزشکی می شود؟؟!

آیا اینها که در بطن امور و زیر و بم کارها بوده اند 
در پی چه هدفی هستند؟

جز سربلندی دامپزشکی ایران!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
0
0
وضعیت شکوفا و رو به رشد فزاینده موسسه پاستور در وزارت بهداشت که در حقیقت پدر و ریشه تشکیلات پزشکی و دامپزشکی نوین ایران زمین در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی بوده است!
غیر قابل مقایسه
با سقوط آزاد ..... موسسه تحقیقاتی رازی و تبدبل آن به یک موسسه تولیدی، تجاری و شبه آموزشی در وزارت جهادکشاورزی،
با عدم تخصیص بودجه کافی، بهنگام و تامین تجهیزات پیشرفته برای پژوهش های کاربردی واکسن سازی است!
و 
حذف موذیانه دامپزشکان از آن که خود پایه گذار و به اوج رساننده اش از جمله توسط پروفسور میرشمسی بوده اند واقعا نگران کننده است!

 به طوری که هم اکنون در موسسه رازی تعداد چشمگیری از پستهای علمی و عملی تخصصی دامپزشکی در اختیار غیر دامپزشکان قرار دارد!!!!

 متاسفانه معلوم نیست به چه دلیل،
برنامه این است که موسسه رازی از دامپزشکان
پاکسازی شود!

اولش به تعدادی از دامپزشکان دلسوز که مصرانه طرح انتقال دامپزشکی به جهادکشاورزی را در سودای شهروند درجه 1 شدن در آن دنبال می کردند،
به نحو فریبکارانه ای پست های نان و آب دار را دادند!

بعد که پایه های شان محکم شد،
بتدریج حتی این دامپزشکان را هم که نقش نردبان صعود را برای جهادکشاورزی داشتند برکنار کردند و با بازنشسته شدن شان 
افراد غیر دامپزشک که اصلا 
دام بیمار را در صحنه بالین ندیده اند و با پیچیدگی های امر تشخیص، تفریق، درمان احتمالی، کنترل و پیشگیری و اثرات عملی و بالینی مایه کوبی ها به کلی بیگانه اند،
مصدر کار در موسسه رازی کرده اند!

همین است که موسسه رازی در عمل از کارایی درخشانش برای صیانت از بهداشت و سلامت انسان و دام ساقط شده است!
و این بیشترین ضررش به همان دامداران و مرغداران می رسد 
که در زبان از آنها طرفداری می شود و به دروغ می گویند در وزارت بهداشت در صورت انتقال دامپزشکی به آنجا کسی نمی تواند مشکلات واکسن دامداران را حل کند!

پس چگونه است که موسسه رازی در حال حاضر می تواند در آن واحد هم واکسن های انسانی و هم واکسن های دامپزشکی را تولید کند؟؟!

به ویژه اینکه وزارت بهداشت به دلیل خطرات عظیم بالقوه آنفلوانزای زئونوز قابل انتقال به انسان،
انگیزه بسیار بیشتری را
برای تولید و به شدت پر هزینه واکسن این بیماری مسری با اولویت اساسا بهداشتی نه تولیدی،
نسبت به وزارت تجارت محور جهادکشاورزی داراست!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
0
0
مسله بسیار ساده است هرچه موسسه تولیدی هست بنحوی باید تعطیل شود.موسسه رازی یک موسسه تولیدیست باید دست افراد نا کار امد قرار گیرد.در این مرکز علمی یک روز میرشمسی ها حضرتیها ولطیفیها مشغول تحقیق و تولید بودند.وقتی انسان به ترکیب مدیریتی ان نگاه میکند بحال ملت گریه اش میگیرد. این موسسه دیگر علمی نیست وواقعا بود ونبودش با ترکیب فعلی همچون سازمان دامپزشکی گره ایرا از مشکلات باز نمیکند.حتی اگر دامپزشکان صاحب فن هم در راس قرارزرند باز توفیری نمیکند چون قرار نیست اتفاق میمونی رخ دهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
0
0
این همان آثار شوم حاکمیت دیدگاهی در وزارت جهادکشاورزی است که بر مبنای آن دامپزشکی یعنی صرفا

"لیبل فروش محصولات تولیدی و آخرین شخصی که برای درمان دام آن هم دام های غذایی به دلیل هزینه بر بودنش؟؟!
برای سیستم تولیدی به ناچار به آن مراجعه می شود"!

آیا وقت آن نیست دوستان بیدار شوند که
شرایط ایران با شرایط کشوری با دیسیپلین آهنین مثل انگلستان متفاوت است؟؟!

و نمی توان وزارت کشاورزی آنجا و اینجا را با هم از نظر
سطح بینش و کارایی عملی مقایسه کرد؟

جالب است که حتی اتجادیه اروپا که انگلستان از راه خود را همیشه جداگانه طی می کرده است،
با وجود نظم مشابه به این نتیجه رسید که دامپزشکی حکومتی و کشاورزی آب شان به اصطلاح توی یک جوی نمی رود!
و پس از فاجعه جنون گاوی که منجر به استعفای هم زمان
وزیران کشاورزی و بهداشت آلمان شد و
نیز بروز یک بیماری نوپدید بسیار خطرناک یعنی آنفلوانزای به نحو بالایی پاتوژنیک HPAI
تصمیم گرفت که امور دامپزشکی دولت فدرال اتحادیه را از کشاورزی جدا کند و به مدیریت بهداشت و سلامت غذایی Health and food safety منتقل سازد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
0
0
واقعیت مسلم تاریخ ایران این است که بنا بر جلد2 کتاب تاریخ دامپزشکی و پزشکی ایران تالیف سال 1375، همیشه دامپزشکی و پزشکی ایران با هم بوده اند!

نکته شگفت آور اینکه در آغاز، این پزشکان فرهیخته و وطن پرست بودند که در دوران جدید نقش اساسی را در پایه گذاری دامپزشکی ایران زمین داشته اند!!!

به طوری که تا سال 1305 اداره صحیه (بهداشت) وزارت داخله هم زمان مسئول مبارزه با بیماری های دامی مثل سیاه زخم دامی (شاربن) و طاعون گاوی در موسسه پاستور بود.

در آن زمان با شیوع وحشتناک "گاومیری" یا همان طاعون گاوی در اکثر نقاط کشور،
عبدالله حامدی دانشجوی بسیار علاقمند و براستی نابغه رشته دکترای پزشکی دانشکده پزشکی تهران موظف شد در موسسه پاستور بر علیه طاعون گاوی سرم هیپرایمیون تولید کند و سرانجام با پشتکار ایشان "دایره دفع آفات حیوانی و سرم سازی" یا نخستین تشکیلات اجرایی دامپزشکی نوین ایران در سال 1303 بنیان گذاشته شد!

این در حالی بود که عبدالله حامدی دانشجوی دکترای پزشکی تهران هنوز تحصیل خود را در رشته دکترای دامپزشکی دانشکده دامپزشکی آلفر فرانسه بعد از سال 1305 یعنی سالی که موسسه پاستور و دفع آفات حیوانی به سرپرستی پزشک دلسوز دکتر ابوالقاسم بهرامی از اداره صحیه وزارت داخله به وزارت فوائد عامه، تجارت و فلاحت منتقل شد،
شروع نکرده بود!!!

اداره فلاحت در آن دوران اداره مختصر و کوچکی در زیرمجموعه وزارت "فوائد عامه، تجارت و فلاحت" بود و پس از اعزام عبدالله حامدی به فرانسه که تحصیل خود را در دانشکده پزشکی تهران برای کسب درجه دکترای دامپزشکی نیمه تمام رها کرده بود،
متاسفانه در غیاب ایشان
در سال 1307 اداره دفع آفات حیوانی و سرم سازی و شعب آن در کشور برای مدت چند سال در وزارت فوائد عامه، تجارت و فلاحت منحل شد و
موسسه پاستور دوباره به اداره صحیه که بعدها به وزارت بهداری ارتقا یافت، بازگشت!
نظر شما
ادامه