کد خبر: ۴۵۵۲۸



در پی انتشار خبر با عنوان "حیوانات بی پناه ملعبه دست قماربازان و مجانین/ از جنگ گاو‌ها در شمال تا سوزاندن سگ‌ها در جنوب" در یک رسانه، «دکتر مجید خرازیان مقدم» مدیر کل دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست توضیحاتی برای روشن شدن افکار عمومی ارائه کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از میزان، خرازیان مقدم با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست متولی حیات وحش کشور است، گفت: هرگونه حیوان آزاری از نظر این سازمان مذموم و مستوجب پیگیری قانونی است.

وی ادامه داد: در طی سالیان اخیر افرادی که مرتکب اعمالی نظیر شکنجه، آزار و آسیب به حیوانات شده اند و یا در فضای مجازی تصاویر مربوط به حیوان آزاری را منتشر کردند، توسط دفاتر حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند، ولی از آنجایی‌که خلاء قانونی برای برخورد قاطع با متخلفان حیوان آزاری وجود دارد، در برخی موارد برخورد با متخلفان مشکل است.

مقدم تصریح کرد: پیش‌نویس لایحه ممنوعیت حیوان آزاری با استفاده از نظرات کارشناسان و حقوق‌دانان توسط سازمان حفاظت محیط زیست تدوین شد و پیش‌نویس مذکور در سال ۱۳۹۴ برای طی شدن مراحل تصویب با قید فوریت تقدیم به معاون اول رییس جمهور شده و در جلسات کمیسیون لوایح هیات دولت مورد بررسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به اهمیت موضوع حقوق حیوانات و خلاء قانونی در این زمینه و با عنایت به انتظارات افکار عمومی و پای‌بندی جامعه اسلامی ما به آموزه‌های دینی، اصول اخلاقی و حس حیوان دوستی به طور مستمر، از جمله در آخرین مکاتبه با دبیر کمیسیون لوایح هیات دولت در مورخ ۲۴ مهر ماه ۱۳۹۷ پیگیر تصویب و تقدیم آن به مجلس شورای اسلامی بوده است.

مقدم یاد‌آور شد: با وجود آنکه قوانین می‌توانند در برابر حیوان آزاری اثر بازدارنده داشته باشند، ولی بیش از هر چیز به فرهنگ‌سازی در زمینه محیط زیست همچنین ایجاد حس حیوان دوستی نیاز داریم که وظیفه‌ای است ملی و همه ارکان آموزشی از ابتدایی تا دانشگاهی و جراید و رسانه‌هایی نظیر صدا و سیما نقش بسیار مهمی در فرهنگ سازی به خصوص در ارتباط با حفظ طبیعت و جلوگیری از آسیب و آزار حیوانات دارند.


نظر شما
ادامه