کد خبر: ۴۵۵۲۹



حلزون مخروطی به عنوان یکی از مرگبارترین حیوانات جهان شناخته می‌شود که دارای نیزه‌ای سمی است که از آن برای شکار طعمه خود استفاده می‌کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از عصرخبر، حلزون‌های مخروطی یک گروه از حلزون‌های دریایی هستند که در اقیانوس ها و دریاهای گرمسیری سراسر جهان یافت می‌شوند.

برخی از این جانداران خطرناک در زیستگاه‌های معتدل‌تر مانند آب های اطراف کالیفرنیای جنوبی، دریای مدیترانه و اطراف دماغه جنوبی آفریقای جنوبی نیز ساکن هستند.

حلزون مخروطی دارای دندان‌هایی بسیار تخصصی به نام سوهانک (Radula) است که همانند ترکیب یک سوزن تزریق زیرپوستی و یک نیزه بوده و برای حمله و مسموم کردن شکار عمل می‌کند.

سم این حلزون سیستم عصبی را هدف قرار می دهد و با فلج ساختن شکار این امکان را برای شکارچی کند فراهم می‌کند تا وعده غذایی خود را به راحتی بخورد.

سوهانک حلزون مخروطی به طور مداوم رشد مجدد دارد و بر همین اساس این حیوان به ندرت فاقد نیزه کشنده خود است.

به گفته «رونالد جنر» از موزه تاریخ طبیعی لندن، برای گونه‌های حلزون مخروطی که ماهی شکار می کنند بهره‌مندی از سمی قدرتمند و تاثیر سریع از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا در غیر این صورت ماهی به راحتی از چنگ شکارچی کندرو خود فرار می‌کند.

برخی حلزون‌های مخروطی در شکاف سنگ‌ها و صخره‌های مرجانی پناه می گیرند و برخی دیگر از آنها خود را در شن دفن می‌کنند و در انتظار شکار از همه جا بی خبر باقی می‌مانند.

شکل زیبای صدف حلزون مخروطی نیز همانند یک یادگاری جذاب به نظر می‌رسد که می‌تواند غواصان ناآگاه را در معرض خطر نیش این جاندار قرار دهد زیرا حلزون‌های مخروطی بزرگ دارای سوهانکی هستند که به اندازه کافی برا نفوذ به لباس غواصی بزرگ است.

ار لحاظ تاریخی، حدود ۶۵ درصد از افرادی که مورد گزش حلزون مخروطی قرار گرفته‌اند در صورت عدم درمان به موقع جان خود را از دست می‌دهند.

در حال حاضر، دارویی برای خنثی کردن سم کونوتوکسین این حلزون وجود ندارد. تنها کاری که می‌توان انجام داد به درمان علائم و تلاش برای زنده نگه داشتن قربانی تا زمان دفع سم محدود می‌شود.
 
 
نظر شما
ادامه