کد خبر: ۴۵۵۳۷
 

رئیس شبکه دامپزشکی قاینات از اقدام به موقع شبکه دامپزشکی در کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان در روستای تیغاب این شهرستان خبر داد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر رضا محمودی زاوه» گفت : در پی گزارش دامداران روستای تیغاب قاینات با شبکه دامپزشکی مبنی بر تلفات ناگهانی در گله گوسفندان، کارشناسان مبارزه با بیماری های دام در محل حضور یافتند .

وی افزود: در پی تماس تلفنی که با شبکه دامپزشکی در خصوص تلفات ناگهانی 10 رأس گوسفند در روستای تیغاب صورت پذیرفته بود، اکیپ مبارزه با بیماری های دام شبکه در محل حضور یافتند و پس از بررسی علایم حیاتی و کالبد گشایی لاشه های تلف شده و انجام نمونه گیری جهت آزمایشات لازم نوع بیماری مشخص شد.

محمودی زاوه گفت: با توجه به تشخیص اکیپ مبارزه و نتایج کالبد گشایی علت تلفات وجود بیماری طاعون نشخوارکنندگان (PPR)  در گله بوده است که با اقدام به موقع شبکه دامپزشکی دام های مریض درمان و واکسیناسیون در جهت مبارزه با این بیماری مهلک صورت پذیرفت.

رئیس شبکه دامپزشکی قاینات افزود: این بیماری در شهرستان متأسفانه در حال شیوع است و تاکنون چندین واحد با علائم مشابه این بیماری گزارش شده است و لازم است در سال آینده اقدامات پیشگیرانه ی جدی تری در این حوزه صورت پذیرد.

وی اظهار کرد: PPR  یک بیماری ویروسی مسری است که گوسفند و بز و نشخوارکنندگان کوچک وحشی به آن مبتلا می شوند و از علائم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، التهاب، جراحات دهانی، اختلال تنفسی، سرفه، ذات الریه، التهاب روده و اسهال است.

محمودی زاوه گفت: این بیماری موجب بروز تلفات بسیار بالا بین 10 تا 90 درصد در گله های حساس می شود.

رئیس شبکه دامپزشکی قاینات افزود: با توجه به اهمیت پیشگیری و مقابله با بیماری  PPR شبکه دامپزشکی قاینات از ابتدای سال موفق به واکسیناسیون 32 هزار و 314 رأس گوسفند و بز شده است که در واقع می توان گفت پوشش 95 درصدی از پیش بینی میسر شده که با همت کارشناسان مبارزه این شبکه و همکاری دامداران این امر به صد درصد تحقق پیدا خواهد نمود.

 
 
نظر شما
ادامه