کد خبر: ۴۵۵۴۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

رئیس مؤسسه بحرالعلوم گفت: در روایتی از پیامبر نقل شده فرمود کسانی که مهربانی می کنند مورد رحم و مهربانی خدا هستند و فرمود ارحم من فی الارض یعنی با هر چیزی که روی زمین هست با ساکنان زمین رحم کنید تا خداوند آسمان بر شما رحم کند و با شما مهربان باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «حجت الاسلام سید مهدی طباطبایی» افزود: فرموده‌اند برای حیوان نسبت به صاحبش حقوق زیادی وجود دارد که از جمله این حقوق این است که صاحبش نباید بیش از اندازه نیرو و توان از آن حیوان استفاده کند و بر آن حیوان کاری را تحمیل کند. یعنی مثلاً در بارکشی بیش از طاقت حیوان از حیوان استفاده نکندیا در هنگام سوارکاری با حیوان مدارا کند و بیش از قدرتش در راه رفتن اجبار نکند. یا در یک روایت دیگر است که اگر زمین خشک و بی گیاه است با شتاب گذر کنید و اگر زمین پرگیاه است در منزلگاهش فرود آرید. یعنی اگر زمین خشک است سریع بگذرید که به جای آب و علف دار برسید و اگر زمین آب و علف دارد آرام آرام بروید بگذارید حیوان از آن آب و علف استفاده کند .

حیوانات را کتک نزنید

وی ادامه داد: در روایت دیگری هست که حضرت فرمودند بر صورت حیوان کتک نزنید چون حیوانات هم تسبیح و حمد خدا می گویند و این بی احترامی به حیوان است، یعنی کتک زدن در صورت حیوان را حضرت نهی کرده است. باز یک روایت دیگری هست که فرمود فقط در یک جا می توانید حیوان را کتک بزنید و آن موقعی است که حیوان رم بکند. من موقعی که سوارکار بودم می دیدم که آنهایی که سوارکاری می کنند اگر مثلا اسبشان لغزش می کند فوری کتک می زنند ولی پیامبر فرمودند این کار را نکنید و اگر حیوان لغزش کرد و قصور و اشتباهی کرد و حرکت بدی انجام داد حق ندارید کتکش بزنید.

واکنش رسول اکرم(ص) به اخته کردن یک اسب

رئیس مؤسسه بحرالعلوم تأکید کرد: در یک روایتی هست که امام کاظم نقل می کنند از پیامبر اکرم که مردی از نجران همراه پیامبر در یکی از جنگ ها حضور داشت و یک اسبی هم همراه این شخص در این جنگ بود. پیامبر اکرم با صدای شیهه اسب انس گرفته بود و از آن خیلی خوشش می آمد تا اینکه پیامبر صدای شیهه اسب را نشنید و فرستاد پی آن مرد که اسبت را چه کار کردی؟ آن مرد گفت که برایم چموشی می کرد و برای من سخت بود و من آن حیوان را اخته کردم. پیامبر خیلی ناراحت شدند فرمودند با این کار حیوان را مثله کردی یعنی این کار مثل آن دیدند که حیوان را تکه تکه کرده باشد و اینقدر این حیوان زجر کشیده است و پیامبر خیلی ناراحت شد از این عملی که شخص انجام داده بود .

حیوان باردار یا شیرده می دهد را حق ندارید ذبح کنید

طباطبایی افزود: در یک روایتی هست که پیامبر اکرم فرمودند پرنده تا وقتی که در لانه اش است در امان و امنیت الهی است و حق ندارید پرنده را وقتی که در لانه خودش هست صید کنید. یا در یک روایتی فرمودند که حیوانی که باردار است یا حیوانی که شیرده است را حق ندارید بدون علت ذبح کنید. یک موقع هست که حیوان باردار است اما مریض هم هست و دارد می میرد و مجبوریم ذبحش کنیم و آن جنین ممکن است سالم بماند و گوساله سالم از شکم گاو بیرون بیاید ولی بدون دلیل و علت حیوانی که باردار است یا حیوانی که شیر می دهد را حق ندارید ذبح کنید. فرمود باید کاردتان را تیز کنید تا حیوان راحت ذبح شود و حضرت تا این حد توجه دارد که حتی هنگام ذبح کردن حیوان که برای خوردنش ناگزیر از انجام آن هستیم حیوان اذیت نشود. یا فرمودند حق ندارید حیوان را قبل از اینکه جانش بیرون بیاید نخاعش را قطع کنید و پوستش را بکنید، چیزی که الان رعایت نمی شود و تاکید شده در اسلام حرام است .

لعن کردم کسانی که روی صورت حیوانات را داغ می کنند

وی با اشاره به اتفاقاتی که اخیراً در کشور رسانه‌ای شد و اعتراض افکار عمومی را به دنبال داشت گفت: پیامبر سوزاندن حیوانات را با آتش نهی کرده و نباید حیوان را بسوزانیم و آتش بزنیم. یک جایی جابربن عبدالله انصاری می گوید دیدم پیامبر یک الاغی را دید که بر صورتش علامت گذاشته بودند. امروزی ها می گویند داغ گذاشته بودند. حضرت فرمود آیا شما نشنیدید که من کسی را که بر صورت حیوانات علامت می گذارد را لعنت کرده ام؟ آیا شما نشنیده اید که من لعن کردم کسانی که روی صورت حیوانات را داغ می کنند؟ چرا روی صورت این الاغ را داغ گذاشتید؟ توجه به حقوق حیوانات و مهربانی با حیوانات این است.

 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
0
0
حقوق دامپزشکان در سیره ی هیچ بزرگی نیامده؟!
بسیاری از مسئولین فنی حقوقی کمتر از آنچه حق آن هاست میگیرند. البته همین حقوق هم گاهی با تاخیر چند ماهه پرداخت میشه.
حقوق بخش دولتی یک دکتر دامپزشک هم از لیسانس بعضی شرکت ها و اداره ها پایین تره
کاش توصیه ی بزرگانمون که میگفتن قبل از خشک شدن عرق کارگر پولشو بهش بدید رو به کارفرماها گوشزد میکردیم، دکتر دامپزشک که جای خود دارد...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
0
0
الان که برا اخته کردن، بی حس میکنن کامل،دردی حس نمیکنه اسبه.
برا باشگاه های سوارکاری هم یه امر ضروریه تا مبتدی ها بتونن به راحتی سوارکاری کنن
عمرا حاج آقا بتونه توضیحی در این مورد بده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
0
0
حاج آقا! وقتی یک دکتر با ۱۵۰۰ حقوق ۶ ماه جلوی کارفرما گردن کج‌ می کند،باور بفرمایید از داغ زدن هم بدتر است.وقتی یک دکتر با ۱۰۰۰ تومن حقوق و بدون بیمه در حسرت ازدواج مانده آیا این اخته شدن نیست؟
...................
نظر شما
ادامه