کد خبر: ۴۵۵۴۸
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی:
«محمود صادقی» افزود: ما گزارش‌هایی داریم که تخلفات گسترده‌ای در حال انجام است و فروش صندلی در این رشته وجود دارد ...
 

حکیم مهر: با تشدید بحران ارز در کشور در ماه های گذشته، خبری در خصوص انتقال برخی دانشجویان پزشکی خارج از کشور به دانشگاه‌های داخل منتشر شد، اما این خبر در لابلای خبر‌های مربوط به تصویب  CFT و  FATF از نظر دور ماند و آنچنان که باید، مورد توجه رسانه ها و افکار عمومی قرار نگرفت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تابناک، در همان زمان خبر انتقال دانشجویان خارج از کشور به داخل با انتقادات برخی روبه رو شد و عده‌ای بر این باور بودند که هم اکنون با اوضاع به وجود آمده، عده ای از صاحب منصبان و توانگران سعی دارند فرزندان یا وابستگان خود را که برای تحصیل به خارج از کشور فرستاده بودند، به دانشگاه‌های تراز اول کشور منتقل کنند.

به باور این افراد، بیشتر این افراد کسانی هستند که نتوانسته بودند در ایران رتبه مناسبی در کنکور سراسری برای ورود به رشته‌های برتر به دست آورند. به همین دلیل به خارج از کشور رفته و در دانشگاه‌های سطح پایین مشغول به تحصیل شده اند و اکنون با ایجاد این شرایط، قصد دارند وارد سیستم دانشگاهی داخل کشور شوند.

با آغاز سال تحصیلی جدید و به رغم تکذیب مسئولان وزارت بهداشت در خصوص انتقال این افراد به دانشگاه‌های معتبر، اما برخی خبر‌ها از برگزاری تجمعات دانشجویی در بعضی از دانشگاه‌ها، از جمله دانشگاه شهید بهشتی در اعتراض به پذیرش این دست از افراد حکایت دارد.

هرچند این موضوع از سوی وزارت بهداشت به شدت رد شده و دلایل اعتراض‌ها را به موضوعات دیگر از جمله اعتراضات صنفی نسبت داده اند؛ با وجود این، اخبار رسیده حکایت از تخلفات سیستماتیک در این ماجرا دارد و علاوه بر جذب دانشجویان خارج از کشور در دانشگاه‌ها، ابعاد دیگری از ماجرا از جمله فروش صندلی‌های پزشکی توسط برخی شرکت‌ها و زیرمجموعه‌های وزارت بهداشت عیان شده است.

 «محمود صادقی» عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با تابناک در این باره اظهار داشت: چند وقت پیش، موضوع نام نویسی دانشجویان پزشکی خارج از کشور در برخی رسانه‌های کشور علنی و البته با توضیحاتی که چندی پیش وزارت بهداشت داد، تا حدی شفاف سازی شده است؛ اما متأسفانه برخی مسئولان حتی از برخی اتفاقات رخ داده، بی خبرند و اگر ما تذکری در این باره به وزیر می‌دهیم، به معنی تخلف و عمدی بودن کار آنها نیست؛ خلاصه آنکه اتفاقاتی در زیر مجموعه‌های وزارت خانه رخ داده و یا در حال رخ دادن است که حتی وزرا نیز از بعضی از آن‌ها خبر ندارند.

وی گفت: ظاهرا یک جریان فسادی وجود دارد که صندلی‌های رشته‌های پزشکی را به فروش می‌رسانند و ما گزارش‌های ابتدایی در این باره داریم و می خواهیم وزارت بهداشت را نیز درگیر موضوع کنیم تا بتوانیم موضوع را برطرف نماییم. شاید دادن اطلاعات در این باره، با توجه به اینکه هنوز در مرحله تحقیق است، ادامه کار را با مشکل مواجه نماید، اما به هر حال فساد در سیستم وجود دارد.

وی در خصوص موضوع دانشجویان خارج از کشور و نام نویسی در دانشگاه‌های معتبر نیز گفت: آمار‌هایی که به ما داده اند، نشان می‌دهد، نام نویسی در دانشگاه‌های معتبر صورت نگرفته است؛ البته اعتراضاتی در برخی دانشگاه‌ها از جمله شهید بهشتی شده بود که اعلام کردند اعتراضات دلایل دیگری داشته است. به هر حال موضوع در کمیسیون آموزش مطرح شده و انتشار آن ممکن است افراد خاطی را هشیار کند. به همین دلیل، خیلی نباید این موضوع را رسانه‌ای کرد؛ اما به هر حال یک جریان سوئی در سیستم پذیرش در رشته‌های پزشکی وجود دارد که با مشارکت برخی مؤسسات آزاد، افراد بانفوذ را جذب دانشگاه‌ها می‌کنند.

وی در ادامه یادآور شد: ما گزارش‌هایی داریم که تخلفات گسترده‌ای در حال انجام است و فروش صندلی در این رشته وجود دارد، حتی گزارش‌ها نشان می‌دهد، با افزایش نرخ ارز، قیمت این کرسی‌ها نیز افزایش پیدا کرده و هر صندلی پزشکی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. البته این فروش صندلی مختص کسانی که از خارج بازگشته اند، نیست و به صورت کلی است؛ یعنی کسانی در داخل این مبالغ را به کمک برخی شرکت‌ها و به واسطه فساد در زیرمجموعه‌های وزارت بهداشت می گیرند و این کار‌ها را انجام می‌دهند. متأسفانه پس از افزایش نرخ ارز، زندگی برای افرادی که در خارج از ایران مشغول تحصیل بودند، سخت شد و طبیعی است، برای برگشت به کشور انگیزه ایجاد شود؛ اما اینکه گرایی از داخل به این افراد داده شود، مشخص نیست و ما هنوز در حال تحقیق در این باره هستیم .

 
 
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
0
0
می بینید برای فروش پولی پزشکی به دلیل
تاثیر آن بر سلامت مردم چقدر حساسند؟؟!
در حالی که تاثیر یک دکتر بیسواد دامپزشک دهها برابر پزشک
برای بهداشت و سلامت مردم خطرناک تر است!

ولی به علت قرار نداشتن در وزارت بهداشت
پذیرش خرواری دانش آموزان در دامپزشکی آن هم به قیمت بسیار پایین تز از 500 میلیون تومان
حساسیتی را بر نمی انگیزد؟؟!
دامپزشك
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
0
0
آقاي صادقي از وقتي اومدي مجلس همش ميگي اينجا فساده اونجا فساده خوب كه چي؟دونستن فساد گام اوله ولي شما همش توي گام اولي
بيشتر حرفاتون تبليغاتي به نظر ميرسه تا ريشه اي و جهت رفع و حل مشكلات.الان هم كه نزديك داريم ميشيم به انتخابات بعدي
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
0
0
صندلی های پزشکی به راحتی درکمترین زمان فروش میرود ولی تحقیقات و تفحص سالها به طول می انجامد ودر نهایت فراموش میشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
0
0
خدا لعنت بکنه با جون و سلامت مردم افراد بیسواد و کند ذهن را پزشکی می نشانند
دکتر xy
|
Hong Kong
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
0
1
جناب نماینده عزیز ریشه یابی کنید ببینید چرا اکثریت دانش آموزان به پزشکی گرایش پیدا کردن و رشته های دیگه مورد استقبال قرار نمیگیره دیگه . این اصل قضیه هستش که شما صورت مسئله رو میخواید پاک کنید. مشکل اصلی بیکاری سایر رشته هاست و یا اگر هم کاری وجود داشته باشه حقوق بسیار پایینتری نسبت به پزشکی میگیرن۰ واقعا حقوق پزشک باید اینقدر بالاتر باشه !!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
0
0
نئو لیبرالیسم ........ همینه دیگه
دکتر کلامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
0
0
شما دامپزشکا غصه پزشکارو نخورین
اونایی که صندلی میخرن در نهایت پزشک میشن و اندازه ۳۰ تا دامپزشک (که بیکار نیستن) درامد دارن
و واقعا هم ارزش داره که ۳۰۰ تومن خرج کنن و پزشک بشن
چون من تو دامپزشکی ۱۵ سال عمرم رو تلف کردم و الان هم نمیتونم خرجی زن و بچه ام رو دربیارم
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
0
0
خب حالا یعنی من برم جلوش رو بگیرم؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
0
0
اقای دکتر کلامی عزیز درست شما باندازه یک پزشک ودندانپزشک درس خواندید و عمر گذاشتید ایا به اندازه انهاا اموزش دیدید؟ انها حد اقلها را میدانند ولی در دانشکده دامپزشکی ان حد اقلها اموزش داده نمیشود زیرا کسی نیست که بتواند اموزش دهد.یک دانشجوی پزشکی هر چند هفته یکبار به یک بیمارستان فرستاده میشود شما در دوران تحصیل کجا رفتید؟.دامدار به دانسته های شما پول میدهد.ا چقدر در دانشگاه به شما چیز اموختن.؟ من بعنوان یک استاد دامپزشکی به جرات میگویم در دا نشگاه های ایران وقت دانشجو دامپزشکی تلف مبشود
ناشناس
|
Finland
|
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
0
0
استاد گرامی دقیقا" برنامه و هدف از اغلب این دانشگاهها ودانشکده ها تلف کردن وقت و انرژی و امید جوانان است .
نظر شما
ادامه