کد خبر: ۴۵۵۶۳
 

دبیر کانون سراسری انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار تولید دان در مرغداری‌ها را از عوامل افزایش ریسک ابتلا به بیماری برشمرد و گفت: دولت باید با جلوگیری از تولید دان در مرغداری‌ها، کارخانجات تولید خوراک طیور را فعال‌تر کرده و ریسک ابتلا به بیماری را کاهش دهد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اگنا، «دکتر فرزاد طلاکش» به گزارش‌های بین‌المللی مبنی بر بازیابی دوباره ویروس آنفلوآنزای پرندگان در جهان اشاره کرد و گفت: بر اساس این گزارش‌ها، از سال ۲۰۱۵ میلادی به بعد، ۶۸ کشور جهان درگیر این بیماری است.

طلاکش با بیان اینکه نزدیک به ۷۱۲۲ کانون آلوده به ویروس آنفلوآنزای پرندگان در این ۶۸ کشور شناسایی و گزارش شده است، افزود: از جمله کشورهای درگیر با این ویروس، روسیه است که به دلیل مسیر مهاجرت پرندگان از این کشور به ایران، کشور ما نیز همواره در معرض خطر ابتلا به این ویروس بوده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته، شیوع ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در پنج استان آذربایجان شرقی، قزوین، البرز، تهران و قم رخ داد، افزود: بر اثر ابتلای تعداد زیادی از مزارع و واحدهای پرورش مرغ در این پنج استان به این ویروس، در چرخه تولید این بخش وقفه ایجاد شد به طوری که در حال حاضر، در استان‌های تهران، البرز و قم بیش از ۴۰ درصد مرغداری‌ها فعال نیستند.

به گفته دبیر کانون سراسری انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار، سال گذشته بر اثر ابتلا به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، ۲۴٫۵ میلیون مرغ تخم‌گذار در کشور معدوم شد.

وی همچنین عرضه تخم‌مرغ به شکل فله را نیز از عوامل انتشار آلودگی از مرغداری‌ها اعلام کرد. این آلودگی اگر منتشر شود، قادر است تولید تخم‌مرغ را حتی تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

بیمه‌ها باید در کسب‌و‌کار بنگاه‌ها ذی‌نفع شوند

برخی از مدیران تشکل‌های مرتبط با صنعت طیور کشور نظرات و دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

«رضا ترکاشوند» مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار، با بیان اینکه نقدینگی مورد نیاز برای احیای واحدهای مرغداری کشور باید با تسهیلات مناسب و بهره پایین، تامین شود، افزود: خسارت‌های ناشی از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان باید به صورت کامل و ۱۰۰ درصد پرداخت شود در حالی که طبق آیین‌نامه دولت، تنها ۷۵ درصد خسارت‌ها به واحدهای آسیب‌دیده پرداخت ‌می‌شود.

ترکاشوند با اشاره به افزایش حق بیمه پرداختی مرغداران در طول ۲ سال گذشته، این افزایش را در حقیقت در جهت کاهش ریسک شرکت‌های بیمه توصیف کرد و خواستار اصلاح آن شد.

او همچنین تصریح کرد که تولید واکسن مقابله با آنفلوآنزای پرندگان در کشور نیاز به تامین اعتبارات لازم دارد.

«مهدی معصومی اصفهانی» عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و مدیرعامل یک شرکت تولید تخم‌مرغ نیز، با اشاره به اقدامات اتاق تهران برای بهبود روند مقابله با آنفلوآنزای پرندگان در واحدهای تولیدی، از جمله تخصیص بودجه برای بررسی این موضوع و در اختیار دادن آن به یکی از تشکل‌های مربوطه، گفت: ارتباط و تعامل منظم تشکل‌ها با اتاق تهران ‌می‌تواند در روند رسیدگی به مشکلات صنایع دام و طیور کشور اثرگذار باشد.

«حسن فروزان‌فرد» دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و از اعضای کمیسیون کشاورزی و صنایع غدایی این اتاق نیز، به موضوع بیمه صنایع تولیدی در کشور اشاره کرد و گفت: بیمه‌ها باید نقش واقعی خود را ایفا کنند، در این صورت است که ‌می‌توان به بهبود وضعیت بنگاه‌ها در کشور خوش بین بود.

وی افزود: داشتن بیمه‌نامه باید برای شروع به کار بنگاه‌ها و فعالیت‌های تولیدی در کشور الزامی شود و از دادن مجوزها دست کشید، ضمن آنکه در صنایع، باید بیمه‌ها را نیز ذی‌نفع کرد.

گفتنی است؛ با دعوت اتاق تهران از مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی و نمایندگانی از تشکل‌های مرتبط با صنعت طیور، آثار آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بر زنجیره طیور بررسی شد.

 
 
نظر شما
ادامه