کد خبر: ۴۵۶۰

حکیم مهر - یک متخصص پوست گفت: سالانه حدود 25 تا 30 هزار مورد جدید ابتلا به سالک در وزارت بهداشت ثبت می‌شود و این در حالی است که تعداد مبتلایان به این بیماری بیش از این میزان است.

دکتر علیرضا فیروز افزود: سالک در همه نقاط ایران کم و بیش دیده می‌شود اما کانون‌های اصلی آن استانهای اصفهان، ‌خراسان، ‌فارس و کرمان هستند. با توجه به آن که ایران یکی از مراکز اپیدمیک سالک به شمار می‌رود، یافتن راهی برای درمان این بیماری از اولویت‌های وزارت بهداشت و مرکز آموزش و پژوهش بیماری‌های پوست و جذام است این در حالی است که تاکنون درمانی قطعی برای سالک در جهان کشف نشده است.

معاون پژوهشی مرکز آموزش و پژوهش بیماری‌های پوست و جذام درباره تحقیقات صورت گرفته برای درمان این بیماری گفت: انگل «لشمانیا»، عامل ایجاد سالک است و تاکنون تمام پژوهش‌های انجام شده در جهان بر نابود کردن این انگل تمرکز داشته و بر روش‌های بهبود زخمهای ایجاد شده بر اثر ابتلا به این بیماری، توجهی نشده است؛ بنابراین در مرکز آموزش و پژوهش بیماری‌های پوست و جذام علاوه بر تلاش برای درمان انگل و استفاده از پانسمان پلی یورتان، پانسمان نقره را به‌ کار گرفتیم چرا که نقره، فلزی است که به ترمیم زخم‌ها کمک می‌کند اما این پانسمان‌ها تاثیری در بهبود درمان سالک نداشتند.

وی درباره فعالیت‌های این مرکز تحقیقاتی گفت: با فراهم شدن تجهیزات جدید توانسته‌ایم تحقیقات بیشتری روی محصولات درمانی، آرایشی و بهداشتی انجام دهیم و بدین ترتیب تغییراتی که به دنبال استفاده از این محصولات روی رنگدانه‌ها و ضخامت پوست ایجاد می‌شود را به گونه موثری مطالعه کرده‌ایم.

وی با اشاره به افزایش زمینه‌های کاری «درمالب» اظهار کرد: ارایه سرویس به بیماران یکی از وظایف این مرکز آزمایشگاهی و درمانی است به گونه‌ای که بسیاری از متخصصان پوست پیش از آغاز درمان بیمار خود با این مرکز مشورت می‌کنند تا پس از چند ماه درمان بتوانند زودتر بهبود بیمار خود را ارزیابی کنند علاوه بر آن این مرکز طرح‌های پژوهشی را در زمینه تغییرات پوست افراد سالم و بیماران اجرا می‌کنند.

فیروز در پایان گفت:«درمالب» به شرکتهای تولید و وارد کننده محصولات آرایشی و بهداشتی در زمینه میزان بی خطر بودن محصولاتشان مشاوره می‌دهد علاوه بر آن به عنوان آزمایشگاه همکار معاونت درمان وزارت بهداشت به رسمیت شناخته شده است.

 

 

نظر شما
ادامه