کد خبر: ۴۵۶۳۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا اکبرشاهی» افزود: امسال برخلاف سال گذشته، بحث مختومه‌سازی را اجرا می‌کنیم و سازمان دامپزشکی تنها به معدوم‌سازی واحدهای درگیر کفایت نمی‌کند ...


حکیم مهر: مدیر کل دفتر بهداشت و بیماریهای طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور، محورهای اصلی فعالیت این سازمان را جهت کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، تشریح کرد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از رادیو صنعت طیور ایران، «دکتر علیرضا اکبرشاهی» از تقویت سیستم رصد و پایش بیماری، تقویت سیستم قرنطینه و امنیت زیستی واحدها، مختومه سازی پرونده بیماری و بهره گیری از واکسن به عنوان ابزاری کمکی، به محورهای اصلی این اقدامات نام برد .

وی گفت: تا سال گذشته، تنها مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی کشور توانایی شناسایی و جداسازی عامل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را داشت که این موضوع، سبب می‌شد تا روند تشخیص گاها تا ۷۲ ساعت طول بکشد. اما امروز ۱۶ استان این توانایی را کسب کردند و زمان تشخیص و مداخله جهت معدوم سازی واحدهای درگیر، به ۵ تا ۶ ساعت کاهش یافته است .

اکبرشاهی با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ درصد از مزارع پرورش طیور تخمگذار کشور ساختار فرسوده دارند، گفت: این ساختارهای فرسوده توانایی مقابله با ویروس را ندارند. از این رو با برنامه ریزی های صورت پذیرفته، از سال گذشته کمیته های ممیزی در استان ها شکل گرفت ؛به طبع آن، بسیاری از واحدهای پرورش طیور مادر و تخمگذار، شرایط مدنظر این کمیته ها را احراز نکردند و مجبور به اصلاح ساختار هم شده شدند. این سیاست در استانهای قزوین، تهران، البرز و قم تأثیرات چشمگیری داشته است.

مدیر کل دفتر بهداشت و بیماریهای طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور در پایان گفت: امسال برخلاف سال گذشته، بحث مختومه سازی را اجرا می کنیم. سازمان دامپزشکی کشور تنها به معدوم‌سازی واحدهای درگیر کفایت نمی کند و این، بدان معناست که منبع ویروس و سیر حرکتی این عامل بیماریزا نیز بررسی می شود و سپس پرونده درگیری واحدها، مختومه می‌شوند .

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Hong Kong
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
0
0
ضمن تشکر از شما، آقای دکتر مطمئن هستید که تا سال گذشته فقط مرکز تشخیص توانایی تشخیص آنفلوانزای فوق حاد را داشته. بنظرم منظورتان صلاحیت بوده است نه توان. ضمن اینکه بسیاری از استان ها شاید هین تعدادی که اشاره کردید، قادر به تشخیص بودند اما برای تایید نهایی نمونه را به سازمان ارسال می کردند.
قبول این موضوع که با این وضع نابسامان پرورش مرغداری ها، کنترل بیماری غیرممکن یا حداقل بسیار مشکل است، مطلب بسیار شایسته ای است که سازمان باید وزارت خانه را تحت فشار اصلاح زیر ساخت ها طی یک برنامه حداکثر 5 ساله بگذارد. مخصوصا در استان ها در صدور پروانه های جدید با هیچ سازمانی مماشات انجام نشود تا انشاءالله آینده بهتری بای این صنعت ایجاد شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
0
0
از آنجا که آنفلوانزای قابل انتقال زئونوتیک پرندگان اساسا
اهمیت سلامت انسانی و نه خود دام ها را دارد مبارزه با آن
از نظر وزارت سودمحور جهادکشاورزی
امری هزینه بر و
خارج از وظایف سازمانی و تولیدی این وزارت خانه است و
بایستی وزارت متولی سلامت یعنی وزارت بهداشت مسئولیت آن را بر عهده بگیرد و
دیگر کاری ندارد که در صورت شیوع بیماری های مشترک در بین دامها،
دامداران و مرغداران به دلیل از دست دادن بازارهای داخلی و صادراتی و نیز صنعت گردشگری نخستین ضرروکنندگان خواهند بود!

نتیجه اینکه سازمان دامپزشکی در برزخ بین وزارت جهادکشاورزی و وزارت بهداشت از نظر تامین هزینه های مربوط به بهداشت و سلامت مردم و مبارزه با بیماری های مشترک گیر افتاده است؟؟!
و هر کدام از این دو وزارتخانه مسئولیت تامین اعتبارات ِآن را به گردن طرف مقابل می اندازد
و این وضع تا زمان الحاق سازمان مستقل دامپزشکی بر طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی WHO ادامه خواهد داشت!

که در آن صورت تامین شدن هزینه های مبارزه با بیماری های زئونوز توسط وزارت بهداشت،
خود بخود به نفع تولیدات دامی نیز هست!
نظر شما
ادامه