کد خبر: ۴۵۶۶۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا اکبرشاهی» افزود: اتحادیه اروپا از بعد بهداشت عمومی و تاثیر عمده بیماری‌های گوارشی از آن به سالمونلا حساسیت بالایی دارد ...



حکیم مهر: سازمان دامپزشکی کشور با توجه به در دستور کار قرار دادن طرح تدوین برنامه ملی کاهش آلودگی سالمونلا در گله‌های طیور، کارگاهی مشورتی را با حضور کارشناس خبره اتحادیه اروپا و دست اندرکاران صنعت طیور کشورمان برگزار کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر علیرضا اکبرشاهی» مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم این سازمان، روز یکشنبه در تشریح نتایج کلی این کارگاه آموزشی اظهار کرد: این کارگاه با ملاحظه این هدف برنامه ریزی و برگزار شد که دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور در حال تدوین برنامه ملی کاهش سالمونلا در گله‌های پرورشی است و از آنجا که اطلاع گیری از وضعیت سالمونلا در اتحادیه اروپا یکی از مباحث لازم این طرح است، کارگاه تخصصی یاد شده برگزار شد تا نکته‌های روز و موثر در مبارزه با آلودگی سالمونلا در برنامه‌های کنترلی کشورمان لحاظ شود.

وی با بیان این که به همین منظور نشست یاد شده با حضور مسوولان طیور ادارات کل استان‌ها، کارشناسان مرتبط و همچنین کارشناسان موسسه واکسن و سرم سازی رازی، وزارت بهداشت و دامپزشکان بخش خصوصی برگزار شد، گفت: در این دوره، وضعیت آلودگی و برنامه‌های کنترلی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و وضعیت امروز و قوانین الزام شده در این اتحادیه برای کنترل این بیماری بررسی شد.

این مقام مسوول در سازمان دامپزشکی کشور با بیان این که سازمان دامپزشکی در فاز اول در حال مطالعه و بررسی گله‌هاست، اعلام کرد: در سال آینده با الهام از برنامه‌ها و ابزار کنترلی اتحادیه اروپا نظیر واکسیناسیون و سایر نکات امنیت زیستی، ایران هم وارد فاز جدید مقابله با این بیماری در گله‌های اجداد، مادر، تخمگذار و گوشتی به حد قابل قبول خواهد شد و برنامه ما کاهش سالانه ۱۰ درصدی آلودگی است.

اکبرشاهی با یادآوری اهمیت مقابله با بیماری سالمونلا اظهار کرد: از سویی سالمونلا بعنوان عامل مشترک انسان، دام و طیور است و اتحادیه اروپا از بعد بهداشت عمومی و تاثیر عمده بیماری‌های گوارشی از آن به آن حساسیت بالایی دارد. یک بعد دیگر از بعد صادراتی است که باید محموله‌های صادراتی کشورمان از واحدهایی باشد که برنامه‌های کنترلی سالمونلا در آن‌ها اجرا می‌شود.

 


انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
0
0
سلام آقای دکتر اکبرشاهی
لطفا در بازنگری آخرین بخشنامه سالمونلا که در دوران دکتر طهرانی تدوین گردید ، همت کنید.
در این بخشنامه عنوان شده که گله های آلوده به سالمونلا غیر متحرک ، معدوم سازی شده و فقط در کارت جوجه گله های آلوده به سالمونلای متحرک ، عنوان سالمونلا مثبت علامت زده شود و این خلاف گفته هایکارشناس خبره اتحادیه اروپا می باشد.
اصولا سالمونلای متحرک چون بیماری مشترک هست می بایست معدوم گردد و غیر متحرک چون مشترک نیست در کارت جوجه سالمونلا مثبت علامت زده شود.
لطفا بازنگری کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
0
0
با سلام
هیچ جای دنیا معدوم سازی وجود ندارد
کارشناس سازمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
0
0
با وجود بیش از 2000 گونه سالمونلا و عدم امکان تایپینگ سالمونلا در کشور و از طرفی با وجود بررسی کشتارگاهی توسط سازمان دامپزشکی کشور و آلودگی بیش از 70 درصد لاشه های مرغ گوشتی در کشتارگاههای کشور و از طرفی با وجود مخاطرات جدی در صنعت طیور کشور ازجمله آنفلوانزای فوق حاد و نیوکاسل که موجب بیشترین تلفات و کاهش تولید در واحدهای صنعتی طیور هستند و از طرفی وظیفه اصلی سازمان دامپزشکی کشور در حفظ و حراست از سرماه دامی کشور،طرح موضوع مبارزه با بیماری سالمونلا در واحدهای طیور مصداق بارز موقعیت نشناسی و عدم اولویت بندی برنامه های سازمان دامپزشکی در اوج عدم بودجه و اعتبارات و مشکلات نیروی انسانی و متعاقبا درگیر نمودن سازمان با معضلی جدید و سیل حملات جدید به سازمان دامپزشکی کشور است!!!
ایکاش سازمان دامپزشکی در کنار مدیران جوان و کم تجربه از نقطه نظرات مدیران باتجربه و جاافتاده نیز بهره میگرفت تا راه را به خطا نمیرفت.
نظر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
0
0
اتفاقا باید زودتر سازمان دامپزشکی به کاهش الودگی سالمونلایی ورود پیدا می کرد و الان هم دیر شده است به قول کارشناس سازمان ۷۰ درصد طیور کشور الوده اند و همین طیور الوده سر سفره مردم قرار میگیرد ایا سلامت مردم ارزش ندارد. اگر کودک همین کارشناس سازمان مبتلا شود و به خاطر بکر بودن سیستم ایمنی دچار عوارض متعدد گردد باز هم نظرشان همین است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
0
0
پاسخ به همکاری که عنوان کردند هیچ جای دنیا معدوم سازی نمی شود : یعنی همه دنیا محصولات آلوده به سالمونلا که باعث مسمومیت غذایی می شود را مصرف می کنند؟
اگر معدوم سازی نمی شود ، می توانید بفرمایید با گله آلوده چکار می کنند؟
نظر شما
ادامه