کد خبر: ۴۵۶۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر



رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: خوشبختانه موردی مبنی بر عرضه واکسن غیرمجاز دام در خراسان رضوی نداشته‌ایم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر محسن عابدزاده» با اشاره به آغاز طرح ایمن‌سازی دام سبک در برابر بیماری تب برفکی اظهار داشت: از سوم آذرماه طرح سراسری واکسیناسیون دام سبک (گوسفند و بز) برای پیشگیری از بیماری تب برفکی در استان خراسان رضوی آغاز شده است. در سطح استان ۷ میلیون راس گوسفند و بز داریم که تاکنون برای ۴ میلیون راس واکسن مربوطه را تامین کردیم.

وی افزود: جمعیت دامی شناور است و اگر ۷۰ تا ۷۵ درصد دام‌های سبک ما زیر پوشش واکسیناسیون قرار بگیرند ایمنی خوبی در استان ایجاد می‌شود که در طرح جاری ۷۰ درصد دام سبک استان را شامل می‌شود ضمن اینکه این طرح تا ۴۵ روز کاری ادامه دارد و درصدد هستیم تا پایان این مدت پوشش کامل برای دام سبک ایجاد شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی ادامه داد: واکسیناسیون در این مرحله برای دام سبک مثل مراحل قبلی، رایگان انجام می‌شود اگر بخش خصوصی وارد این عرصه شود واکسن بهادار را به دامدار می‌فروشند اما با توجه به اینکه بسیاری از دامداران دارای دام سبک از طبقات پایین جامعه هستند ما نمی‌خواهیم این طرح برای آنها هزینه داشته باشد.

عابدزاده با بیان اینکه درحال حاضر در بهترین زمان برای واکسیناسیون دام سبک قرار داریم، گفت: با توجه به نزدیک بودن فصل زایمان، اکنون زمان مناسبی برای انجام پروسه واکسیناسیون و ایمنی سازی دامی در برابر تب برفکی است چرا که در صورت شیوع بیماری، معمولا سبب تلف شدن بزغاله‌ها می‌شود و ایجاد ایمنی در این مرحله ضروری است.

وی درباره کانون‌های بیماری تب برفکی در استان خراسان رضوی تصریح کرد: در ۸ ماهه ابتدای امسال ۲۷ کانون که ۵ کانون گوسفندی و ۲۲ کانون گاوی را دربرمی‌گیرد به صورت پراکنده در سطح استان داشتیم که قاعدتا این مناطق و عشایر به دلیل کوچ‌های متعدد فصلی، در اولویت قرار دارند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی درباره واکسیناسیون دام سنگین در برابر بیماری تب برفکی خاطرنشان کرد: در بخش گاوی تاکنون از ابتدای سال ۲ مرحله اجرا کردیم که مرحله نخست در فصل بهار، مرحله دوم در آبان ماه به پایان رسید و فاز سوم در بهمن ماه آغاز می‌شود.

عابدزاده افزود: در بخش دام سنگین بخشی از عرضه واکسن بهادار است به همین دلیل با عدم استقبال برخی از دامداران روبه‌رو هستیم البته ما درصدد هستیم برای آن دسته از روستاییان که توان مالی ندارند به صورت رایگان واکسیناسیون را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه موردی مبنی بر عرضه غیرمجاز واکسن گزارش نشده است، گفت: خوشبختانه در یک سال گذشته مسئله‌ای در این زمینه نبوده و واکسن به وفور وجود دارد لذا مشکلی به عنوان عرضه غیرمجاز یا قاچاق واکسن تب برفکی نداریم.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: به دامداران عزیز توصیه می‌کنیم که ضمن همکاری با اکیپ‌های دامپزشکی، موراد بهداشتی را نیز رعایت کنند زیرا برخی از دامداران صرفا به واکسن تکیه می‌کنند درحالی که واکسیناسیون یکی از راه‌های پیشگیری از بیماری است و رعایت اصول بهداشتی و عدم خرید دام از مراکز فاقد مجوز دامپزشکی از دیگر ضروریات برای جلوگیری از ابتلای آن به بیماری است.


 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
0
0
این دامدار بد عادت شده قیمت گاوش به 15 تا 20 میلیون تومان رسیده بعد حاضر نیست حداقل 10 هزار تومان برای پیشگیری و سلامت دامش هزینه کنه.!!!
نظر شما
ادامه