کد خبر: ۴۵۷۳۴
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا اکبرشاهی» افزود: یک کانون آنفلوانزایی که در شهرستان والیران دماوند داشتیم به OIE گزارش کردیم که بر همین اساس OIE آن را اعلام کرده است ...
 

حکیم مهر: مدیرکل دفتر مبارزه با بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور گفت: بیش از 65 کشور در جهان با بیماری آنفلوانزا درگیر هستند اما تا به حال یک مورد هم به انسان سرایت نکرده است و جای نگرانی نیست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، «دکتر علیرضا اکبرشاهی» مدیرکل دفتر مبارزه با بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور در خصوص بروز آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شمال کشور و اعلام این خبر توسط سازمان جهانی بهداشت حیوانات  (OIE) اظهار کرد: ما طبق وظیفه‌ای که داریم موارد مشاهده بیماری‌های دامی را به سازمان جهانی بهداشت حیوانات  (OIE) گزارش می‌کنیم که یک کانون آنفلوانزایی که در شهرستان والیران دماوند داشتیم گزارش کردیم که بر همین اساس  (OIE) آن را اعلام کرده است.

وی در تکذیب این ادعا که 10 نفر بر اثر شیوع این ویروس که پرندگان ناقل آن هستند آلوده شده‌اند، خاطرنشان کرد: 10 پرنده بر اثر ابتلا به این ویروس تلف شده‌اند که باقی پرندگان آلوده در این روستا و شهرستان هم معدوم سازی شده‌اند. هیچ مورد انسانی تاکنون از این بیماری گزارش نشده است و تا به حال به هیچ عنوان در جهان اثبات نشده که این بیماری می‌تواند به انسان سرایت داشته باشد. بیش از 65 کشور در جهان با این بیماری درگیر هستند اما تا به حال یک مورد هم به انسان سرایت نکرده است و جای نگرانی نیست.

اکبرشاهی در ادامه تصریح کرد: ما سه سال است که با این بیماری درگیر هستیم و در سال گذشته خسارت سنگینی به کشور وارد کرد اما در سال 97 در آذر ماه یک کانون درگیر با آنفلوانزا داشتیم، در آبان حدود 17 کانون و در مهرماه هم 5 کانون درگیر داشتیم که در استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، مازندران و تهران بوده است.

وی در رابطه با کنترل این بیماری اذعان داشت: ما در حال کنترل این بیماری بسیار پیچیده هستیم و نسبت به سال گذشته 85 درصد کاهش کانون داشتیم البته کانون‌هایی هست که باید در زمینه بحث‌های مراقبتی مرغداران با ما همکاری کنند. این ویروس در کشور ما بومی شده و به صورت چرخشی کانون‌ها را درگیر می‌کند لذا نیاز به اقدامات امنیتی_زیستی، مراقبتی، حفاظت از پرندگان و مراقبت از عدم ورود پرندگان خارج از زیست بوم حفاظت شده و مرغداری‌ها است که باید توسط افراد محلی و مالکان انجام شود.

مدیرکل دفتر مبارزه با بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور افزود: سازمان دامپزشکی هم اقدامات بسیاری را در این سه سال اخیر انجام داده و بیماری را تا حد ممکن کنترل کرده است.

اکبرشاهی در زمینه تامین واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان عنوان کرد: این واکسن به این دلیل که واکسن بسیار خاصی است و مزارع ما هم مزارع استراتژیک و هدفمند محسوب می‌شود و متعلق به مرغ تخم‌گذار و مادر است لذا در 12 استان پرخطر این مزارع را در برنامه کاری گذاشتیم که طی چند مرحله واکسیناسیون این مرغ‌ها باید انجام شود که تاکنون 30 میلیون دز واکسن وارد کشور شده که 20 میلیون دز آن برای 8 میلیون پرنده مصرف شده و با 10 میلیون دز باقی مانده 5 مییلیون پرنده دیگر واکسینه خواهند شد.

وی افزود: این واکسیناسیون در استان‌های تهران، قزوین، قم، البرز و اصفهان بیشترین حجم مصرف را دارد و از واکسن اخیر هم در استان‌های آذربایجان شرقی و مازندران استفاده خواهیم کرد.

 
 
نظر شما
ادامه