کد خبر: ۴۵۷۵۶
 

حدود 40 بال باکلان خزری که برای خوردن ماهی وارد تور ماهیگیران در غرب مازندران شده بودند، نتوانستند به موقع فرار کنند و جان خود را از دست دادند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، حدود 40 بال باکلان بزرگ روز سه شنبه با گرفتار شدن در تور ماهیگیران تلف شدند .

این دومین گروه از باکلان های خزری هستند که در یک ماهه گذشته در اتفاقی نادر با گرفتار شدن در تور ماهیگیران تلف می شوند. چند هفته پیش گروهی از باکلان خزری در گیلان بر اثر گرفتار شدن در تور تلف شدند .

باکلان و پلیکان 2 پرنده ماهی خوار ساحل خزر هستند که در سال های اخیر با کم شدن ماهی در تالاب میانکاله و خلیج گرگان این پرندگان به ناچار برای صیادی به ساحل خزر پناه آوردند. با گسترده شدن تور ماهیگیری این پرندگان نیز همانند فوک خزری ناخواسته با گرفتار شدن در تور ماهیگیران تلف می شوند .

در سال گذشته سه قلاده فک خزری تنها پستاندار دریای خزر با گرفتار شدن در تور ماهیگیران تلف شدند .

 مرگ مشکوک  

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران مرگ حدود 40 بال باکلان خزری در تور ماهیگیران شرکت پره در ساحل شهرستان عباس آباد در غرب این استان را مشکوک خواند .

«کوروس ربیعی» سربریدن پرندگان از سوی صیادان این شرکت پره ماهیگیری را علت شک کارشناسان محیط زیست به مرگ باکلان های داخل تور بیان کرد .

وی باکلان ها را در زمره پرندگانی دانست که شکار دست جمعی دارند و دلیل مرگ 40 بال از این پرندگان را در یک بازه زمانی ناشی از این عمل شکار دست جمعی بیان کرد .

ربیعی گفت: پرونده مرگ این پرندگان مهاجر برای بررسی بیشتر در اختیار دستگاه قضایی شهرستان عباس آباد قرار گرفت .

شورای عالی محیط زیست جریمه شکار هر باکلان را 200 هزار تومان تصویب کرد. در صورت مقصر شناخته شدن این شرکت پره ماهیگیری از سوی دستگاه قضا مالکان آن باید حداقل 80 میلیون ریال بابت مرگ این پرندگان جریمه پرداخت کنند .

براساس آمار برآوردی حدود 10 تا 15 هزار بال پرنده باکلان در حاشیه خزر در مازندران در نزدیکی تالاب میانکاله اسکان دارند که به دلیل کمبود غذا در تالاب، ماهی خود را از خزر تامین می کنند .

طبق بررسی علمی ، 15 گونه ماهی استخوانی در دریای خزر وجود دارد که کپور، سفید و کفال پرشمارترین آنها هستند .

 
 
نظر شما
ادامه