کد خبر: ۴۵۷۷۴
تعداد نظرات: ۹ نظر
نقش مهم دامپزشکان در پیشبرد علوم پزشکی:
پروفسور Peter Charles Doherty دامپزشک و ایمنی‌شناس استرالیایی است که در سال ۱۹۹۶ موفق به دریافت جایزه نوبل پزشکی شد ...
 

حکیم مهر: «پروفسور پیتر دهرتی» (Peter Charles Doherty) دامپزشک و ایمنی‌شناس استرالیایی است که در سال ۱۹۹۶ موفق به دریافت جایزه نوبل پزشکی شد. وی دارای دکترای افتخاری از 19 دانشگاه دنیا بوده و در سال 1997 به عنوان مرد سال استرالیا شناخته و به عنوان عضوی از انجمن سلطنتی لندن، آکادمی علوم استرالیا، آکادمی ملی ایالات متحده و آکادمی پزشکان فرانسه منصوب شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، پروفسور دهرتی در ۱۵ اکتبر سال ۱۹۴۰ در استرالیا به دنیا آمد. رشته دامپزشکی عمومی را در دانشگاه کویینزلند به اتمام رساند و سپس PhD  خود را در رشته نوروپاتولوژی دانشگاه ادینبورگ دریافت نمود. آنگاه به تیم تحقیقاتی دانشکده پزشکی John Curtin در دانشگاه ملی استرالیا پیوست. در طول این دوره، وی به عنوان همکار تحقیقاتی در زمینه ایمنی شناسی ویروسها به همراه «راف زینکرناگال» موفق به دریافت جایزه نوبل پزشکی گردید.

این تحقیق مبتنی بر مفهومی بود که خود انقلابی در زمینه ایمنی‌شناسی محسوب میگردید. بدین‌ترتیب که مکانیسم شناسایی سلول‌های T  را در سیستم ایمنی سلولی توضیح می‌داد. در این تحقیق مشخص شد که سلولهای T  خود‌به‌خود تغییر یافته و کمپلکس پروتئین MHC  و آنتی‌ژن خارجی را بر سطح سلولهای آلوده شده به ویروس تشخیص می‌دهند.

برآورد تاثیر شگرف این کشف، بر پزشکی بالینی دشوار است. این محدودیت‌ پروتئین MHC  در حال حاضر یک اصل اساسی در ایمنی‌شناسی محسوب شده و پنجره‌ای را رو به مفهوم سیستم ایمنی گشوده است. تاثیر این کشف بر بیماری‌های خودایمن، طراحی واکسن، پیوند اعضا و مفهوم نظارت سیستم ایمنی بر بدن کاملا مشهود است. همچنین این دو دانشمند کشف نمودند که MHC  مسئول مبارزه بدن با ویروس مننژیت می‌باشد.

کشف دهرتی و زینکرناگال در طی تحقیق و بررسی تاثیر واکسیناسیون علیه ظهور متاستاز برخی از انواع سرطان صورت پذیرفت و منجر به توضیح بهتر  ارتباط بین حساسیت ابتلا به بیماری و MHC  که خاص برخی بیماری‌های مزمن التهابی می‌باشد، گردید. تحقیقاتی که در پی این اکتشاف انجام شد، منجر به شناخت مسائلی در ارتباط با کاهش یا تغییر انتخابی واکنش ایمنی که نقش مهمی در بیماری‌های التهابی دارد، شد.

دهرتی در مقیاس بین‌المللی بسیار خوش درخشید. از سال 1975 وی به نوبه خود موضوعاتی نظیر آنفلوانزا، هاری و مولتیپل اسکلروزیس (MS) را به همراه گروه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه فیلادلفیا مورد تحقیق و مطالعه قرار داد. وی رییس بخش آسیب‌شناسی تجربی در JCSMR  و سپس بخش ایمونولوژی بیمارستان تحقیقاتی کودکان St Jude  در ممفیس ایالت تنسی آمریکا گردید.

از سال 2002 او بخشی از اوقات خود را در بخش میکروبیولوژی و ایمونولوژی دانشگاه ملبورن می‌گذراند. تحقیقات وی به عنوان پیشکسوت و متخصص ایمنی سلولی در جهان، هم‌اکنون با تمرکز بر عفونت‌های ویروسی و نقش CD8 سلول‌های T  در ایمنی، جهت تولید نسل جدیدی از واکسن‌های آنفلوانزا در برنامه شورای ملی بهداشت و درمان پزشکی مشغول می‌باشد.

نام وی زینتبخش مرکز دانشگاهی جدیدی جهت دانش‌پژوهان بیومدیکال، متخصصین سلامت عمومی و محصلین می‌باشد که همگی از سال 2014 که انستیتوی فوق شروع به کار نمود، متمرکز برای حل پازل بیماری‌های عفونی و ایمنی می‌باشند.

تا به امروز دهرتی بیش از 330 مقاله علمی و بیش از 110 مورد مطالعه مروری و فصل‌هایی از چندین کتاب را به چاپ رسانده و به دریافت جوایز متعددی نایل شده است.
 
 

 

منبع: mdhs.unimelb.edu.au  و www.nobelprize.org

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
1
0
حالا یعنی که چی ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
0
4
دوست عزیزی که گفت حالا یعنی که چی؟
یعنی اینکه وقتی کسی به شما گفت که دامپزشکان بجز بهداشت و بازرسی گوشت و مواد غذایی با منشأ دامی هیچ اطلاعی در خصوص علوم پزشکی و سلامت ندارند، شما در جواب بگین که دامپزشکان در علوم فارماکولوژی، ایمونولوژی، مهندسی بافت، بیهوشی و...محققین برجسته داشته و داره و کشفیات و خدمات ارزنده ای از جمله ساخت واکسن ب ث ژ، تحقیقات ساخت بعضی از داروها و...دارند
Vet
|
Canada
|
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
0
2
سلام.
سپاس از حکیم مهر از اینکه در تلاش هستید، تا اطلاع رسانی هایتان مفید واقع گردد.
چرا که شاید، ما را به یاد پرفسور میر شمسی ها، هاشمی فشارکی، منوچهر بهار صفت و.. تاجبخش و.. مجبور شویم نیم نگاهی به ماضی نه چندان دور و پر افتخار مردان عرصه علم کشورمان بپنداریم.
به امید روزی که جایزه نوبل از آن یکی از دامپزشکان ایرانی گردد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
6
1
آدم خنده اش می گیره . دامپزشکی باتلاقی بیش نیست .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
1
1
اگه اهمیت رشته خودمون، نقش مهم اون در پیشرفت علم، بهداشت و سلامت همگانی را بدونیم با کمک هم میتونیم حق خودمون رو بگیریم. حق گرفتنی است نه دادنی. با آه و افسوس و موج منفی هم کاری درست نمیشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
0
1
................ کسانی را که به خاطر منافع شخصی شان،
دامپزشکی را از گروه علوم پزشکی شورای عالی برنامه ریزی
وزارت فرهنگ و آموزش عالی سابق جدا کردند و نگذاشتند که دامپزشکی همچنان همراه با سایر اعضا گروه علوم پزشکی به وزارت بهداشت در حال تاسیس در سال 1365 منتقل شود و باعث شدند
که دامپزشکی از یک رشته تاپ، طلایی و درخشان در دوران پیش از انقلاب اسلامی، به این حضیض ذلت سقوط کند که هر بیسوادی بتواند با دادن مقداری پول، مدرک رشته استراتژیک دکترای دامپزشکی را از دکان های مربوطه دانشگاه ..... به دلیل همراهی تعدادی استادنمای ........... خریداری کند و متاسفانه با تیراژ بالا و نجومی در سرتاسر کشور انجام شود و براستی با اینکار یکی از بزرگترین خیانت ها نسبت به بهداشت، سلامت، جان، مال و سرمایه مردم انجام شود!

این در حالی است که می خواستند همین کار را در رابطه
پزشکی هم به دلیل نان و آب دار بودن اش تکرار کنند که با مقاومت سرسختانه وزیر بهداشت و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که هوشمندانه از حربه به خطر افتادن بهداشت و سلامت مردم در اثر پذیرش دانشجوی بیسواد بهره بردند، روبرو شده و به ناچار عقب نشینی کردند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
0
0
به این دوست عزیزی که کار وزارت بهداشت را در ارتباط رد تعدادی از دانشجویان ثبت نام شده دانشگاه آزاد هوشمندانه میدانند و انرا در راستای جلوگیری از تولید پزشکان بیسواد میدانند و وزارت بهداشت را مدافع سلامت جامعه میدانند باید عرض کنم این یک دعوای جناحی بود که باعث آسیب رسیدن روحی و روانی به عدها ی از خانواده های ایرانی شد. تمام این دانشجویان کنکور داده بودند و نمرات قابل قبولی هم داشتند که اگر انبوه سهمیه وجود نمیداشت اینها جزء قبولی های مرحله اول بودند. اگر وزارت بهداشت بفکر سلامت مردم بود صندلی پزشکی را به افراد بدون کنکور نمی فروخت و دانش آموزانی را که یکسال در یکی از دانشگاه های در پیتی خارج ثبت نام کرده بودندند را با گرفتن مبالغ کلان وارد دانشگاه های درجه 1 بدون کنکور نمی کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
1
0
به فرض وجود موارد اثبات شده صندلی فروشی توسط وزارت بهداشت آنهم در موارد بسیار معدود و ناچیز برای افراد نورچشمی که در منطق آماری قابل اعتنا نیست، نمی توان عملکرد موفق وزارت بهداشت را در کنترل قابل قبول پذیرش دانشجوی پزشکی در هر سال تحصیلی جدید نادیده گرفت!

به طوری که هم اکنون در کشور تقریبا پزشک بیکار وجود ندارد!

در حالی که چندین برابر پزشکان بیکار،
دامپزشک بیکار با روند افزایشی شتابان دیده می شود و حتی به عنوان مثال راننده اسنپ شدن دامپزشکان از موارد متعدد گزارش شده است که برای کسی که حدود 6 سال از گران بهاترین دوران زندگی اش یعنی جوانی و پول خود را صرف اخذ مدرک دکترای دامپزشکی است و برای استادان وی، واقعا
بسیار تحقیر کننده و دردناک است!

از طرف دیگر میزان حقوق دریافتی دامپزشکان از جمله یک مدیر کل استانی سازمان دامپزشکی با هم ردیف خود در بخش بهداشتی وزارت بهداشت نیز غیر قابل مقایسه است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
0
0
دوست عزیز علت اینکه پزشک بیکار نداریم و دامپزشک بیکار داریم این نیست که چون پزشکان زیر نظر وزارت بهداشتند و دامپزشکان زیر نظر وزارت جهاد بلکه ماهیت شغلی و میزان آموزش آنها میباشد. به پزشکان و دندانپزشکان حین تحصیل حد اقل آموزش داده میشود ولی به دامپزشک این حداقل داده نمیشود. تفاوت شغلی را در نظر بگیرید دامپزشکی عمدتا یک شغل تولیدی است و چون بخصوص سیاست دولت در امر دام واردات است نه تولید بنابراین هرجا دامپزشکی باشد همین آش است و همین کاسه. دوست من هر کسی اجازه دارد در امر پزشکی دخالت کند اگر شما به دامپروریهای بزرگ بروید میبینید این برداران دامپرور چه کار که نمیکند. دو روز پیش در یک گوسفند داری بزرگ تیل مایکاوزین به گوسفندان تزریق نموده بودند بخاطر اور دوز بیست راس را سر بریدند وبه بازار فرستاندند و بخورد خلق اله دادند. دوست من هیچ قانونی وجود ندارد که از حرفه و دخالت هاییکه در دامپزشکی میشود حمایت کند.
نظر شما
ادامه