کد خبر: ۴۵۸۰۱
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
به بهانه برگزاری انتخابات شوراهای استانی سازمان نظام دامپزشكی:
نداشتن همکاری تیمی و گروهی در بخش خصوصی در همه سطوح دامپزشکی اعم از داروخانه، کلینیک، مایه‌کوبی و... دیده می‌شود؛ کلینیسین با همکار خود دشمن است و داروخانه با هر دو!
 

کاندید یا کاندیدا؟

دکتر محمدرضا سالاری

انتخابات نظام دامپزشكی در پیش رو است و حرف و حدیث در این انتخابات زیاد است. نظام دامپزشكی هم در بعد كلان و هم در بعد خرد، با توجه به قوانین موجود هر روز قدرتمندتر می شود؛ از طرفی بروز مشكلات در انتخابات گذشته باعث شده است كه این سری از انتخابات از اهمیت ویژه ای برخوردار شود.

هر چند كه اعضای نظام دامپزشكی به مثابه اعضای یک خانواده هستند و فرقی میان دولتی و غیر دولتی در آن نیست، اما طبق تعریف، نظام دامپزشكی یك تشكل غیر انتفاعی غیر دولتی است كه یكی از اهداف اصلی آن حمایت از حقوق صنفی است.

حضور همكاران به عنوان کاندیداتور، چه در بخش دولتی و چه در بخش غیر دولتی باعث خشنودی است، اما دو سؤال را مطرح می کنم:

سؤال یکم: همكار ما در بخش دولتی تا چه حد با مشكلات صنفی دست به گریبان است؟ آیا انتخاب همكار دولتی در شورای نظام باعث رفع موانع موجود در بخش غیر دولتی خواهد شد؟

بخشنامه ها و دستور العمل هایی که از سوی سازمان دامپزشكی در چند سال گذشته صادر شده، حاکی از آن است كه بخش مدیریت سازمانی با واقعیات موجود در بازار حرفه ای آشنایی چندانی ندارد.

اصولاً یک وجه تمایز اساسی بین نظام پزشكی و وزارت بهداشت و درمان از یک سو و نظام دامپزشكی و سازمان دامپزشكی كشور از سوی دیگر وجود دارد که باعث شده است كه بین نظام پزشكی و وزارت بهداشت در اغلب موارد همسویی و همراهی کامل وجود دارد و حركت رو به جلو دارند، اما متاسفانه بین نظام دامپزشكی و سازمان دامپزشكی گویی در دو جهت مخالف گام بر می دارند.

این وجه تفاوت و تمایز از آنجا نشأت می گیرد كه اكثریت قریب به اتفاق صاحب منصبان وزارت بهداشت كه در صبح مناصب دولتی را بر دوش می كشند، در بعدازظهر در بخش غیر دولتی و خصوصی در مطب خود نشسته اند و كاملاً از مشكلات بخش خصوصی آگاهند و این قضیه در روند تصمیم گیری های كلان نقش بسزایی دارد؛ در حالیکه بعضی از مدیران سازمان دامپزشکی با کار حرفه ای دامپزشکی در بخش خصوصی بیگانه اند و این مساله موجب شکاف عمیق بین دامپزشکی دولتی و دامپزشکی خصوصی شده است.

حال اگر در انتخابات در پیش رو افراد دولتی بتوانند مناصب نظام دامپزشكی را به دست آورند، آیا می توانند مشكلات بخش خصوصی را بشناسند و صادقانه در جهت برطرف کردن آنها بکوشند؟

افراد بخش دولتی در منصب اعضای شورای نظام دامپزشکی، آیا به فکر حفظ جایگاه دولتی و عدم اصطکاک با مدیریت ارشد خود خواهند بود یا آن که خالصانه به فکر بخش خصوصی خواهند بود؟

همچنین آیا بخش حاکمیتی می تواند خود مجری باشد و بر رفتار خود نظارت کند؟ در واقع مجری و حاکم یکی باشد؟ و این تعارضی ایجاد نمی کند؟

سؤال دوم: همکار غیر دولتی و یا بخش خصوصی در جایگاه شورا تا چه حد توانسته از حقوق صنفی همکار خود دفاع کند و در جهت پیشبرد اهداف عالیه گام بردارد؟ تا چه حد با بخش حاکمیتی تعامل دارد؟ و چه خدمتی به همکاران خود نموده است؟

واقعیت تلخ، نداشتن همکاری تیمی و گروهی در بخش خصوصی است. بخش خصوصی (البته تعدادی از آنها) در بسیاری از موارد نسبت به سرنوشت خود بی اعتنا و بی انگیزه هستند. در جلساتی که برای کار صنفی خودشان برگزار می گردد، شرکت نمی کنند. در بدگویی از یکدیگر بخصوص در مواقع خطر گوی سبقت را از همدیگر می ربایند. این فاجعه که در همه سطوح دامپزشکی اعم از داروخانه، کلینیک، مایه کوبی و... دیده می شود، آفت بخش خصوصی است. کلینیسین با همکار خود دشمن است و داروخانه با هر دو!! مترصد زمان هستند تا به یکدیگر ضربه بزنند. تعدادی به محض اینکه قدرت می گیرند، در پی حذف و بدنام کردن دیگری هستند. متاسفانه از بیرون به مانند خانواده مشکل دار دیده می شویم! در نزد حاکمیت چنان پاچه خواری می نمایند که انسان مات و مبهوت می ماند! در یک کلام، اخلاق حرفه ای در نزد تعدادی از ما، دیده نمی شود (البته قصد جسارت به همکاران محترم خود را ندارم، رویسخنم با تعدادی از آنهاست).

آیا چنین همکاری می تواند سرنوشت خانواده خود را در دست بگیرد و فاصله ها را کمتر کند؟ آیا کسانی که به فكر منافع شخصی خود هستند، می توانند سنگی را از جلوی راه بخش خصوصی بردارند؟

این هشداری است، هم برای غیر دولتی ها كه به فكر خود باشند و با شكل دادن و تقویت تشكل های صنفی، موانع را یک به یک از پیش روی خود بردارند و به افراد بی طرف رای دهند و هم هشداری برای دولتی ها كه در صورت تصدی در شوراهای نظام دامپزشكی، برای بخش خصوصی نسخه پیچی نكنند و به جد به فكر بخش خصوصی باشند.

در واقع نکات مهمی بیان شد تا هم کاندیداتورهای محترم اعم از دولتی و خصوصی در این مورد اظهار نظر کنند و هم سایر همکاران محترم به این نکات توجه کنند و با دید باز رأی بدهند. اینکه بخش دولتی باید زمام کار را در دست گیرد یا بخش خصوصی و یا ترکیبی از هر دو، سؤالات مهمی است که مخاطب باید به آن فکر کند و تصمیم بگیرد.

نکته آخر، کاندیدا و کاندیداتور یعنی نامزد و داوطلب، اما کاندید به دو معناست: یکی به معنای «ساده لوح و احمق» و دیگری به معنای «صادق و بی ریا»، با توجه به ایام انتخابات از همکاران خواهش می کنم به کاندیداها رای بدهند.

دكتر محمدرضا سالاری

آذرماه سال 1397 خورشیدی - قزوین

 
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
0
0
تحلیل زیبایی بود در مسیر بیراهه.
بگردید اشتراکات را پیدا کنید.
شما غوره باشید مویز شدن پیشکش.
متاسفانه بیانات و نظراتی را که حکیم مهر از زمان شروع ثبت نام انتخابات شورای نظام دامپزشکی استانها منتشر کردند بیشتر توهین به همه ارکان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی بوده . بجای اینکه تفاهمی در بین اعضا ایجاد نماید.
شما متن بالا رو یک بار بخونید اگر انصاف دارید قضاوت کنید که اصلا مفهومی دارد؟
یا اگر مفهومی دارد و البته عامیانه بگم سر و تهی دارد، چه دردی را دوا میکند؟؟؟؟
محمدرضاسالاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
1
0
دوست ناشناس عزیز سلام
متن من چه مفهوم داشته باشد چه نداشته باشد برگرفته از تفکرات من است که بیان کردم و شناسنامه و هویت دارد .
هیچگاه توهینی به هیچ یک از ارکان دامپزشکی نکردم و نمیکنم .
اما چرا شما جهت همدل کردن و تفاهم بین خانواده دامپزشکی مقاله ای نمی نویسید و همچنین چرا بدون نشانی و اسم کامنت میگذارید ؟ اینهمه ترس و واهمه و مخفی کردن نام خود چه دلیلی میتواند داشته باشد؟! . العاقل یکفی بالشاره !!
اتفاقا کامنت شما در زیر مقاله بیشتر حرف مرا ثابت میکند که افرادی مترصد فرصت و زمان هستند برای ضربه زدن . تا مطلبی خلاف میل خود میبینند خوابهای آشفته می بینند ! امیدوارم شما اینگونه نباشید . بهر شکل دوست گرامی عوض اینکه دستور بدهید که اشتراکات را پیدا کنم من از شما تقاضا میکنم هویتتان را پیدا کنید .
تو اول بگو با کیان دوستی … من آنگه بگویم که تو کیستی
توصیه من به شما اینست
هویت داشته باشید
ملعبه دست دیگران نباشید
با احترام محمدرضاسالاری
ناشناس
|
France
|
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
0
0
به نظرم مطالب خوبی در این نوشتار درج شده است، کارنامه افراد در هر استانی چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی نزد همکاران و اعضای هر استان مشخص است، خوب است که افراد با روحیه کار گروهی با در نظر گرفتن خرد جمعی با تلفیقی از اکثریت بخش خصوصی با همراهی افراد خوش نام دولتی، ترکیبی را در هر استان به وجود آورند که در نهایت منافع دامپزشکان ارتقا یابد
ناشناس
|
United States of America
|
۰۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
0
0
آیا عدم مشارکت در یک سیستم معیوب و نا کارآمد به نفع همه نیست !!؟؟ حداقل نخواهند گفت که خودتان شرکت کردید و با شرکتتان در این روند معیوب ، بر آن مهر تایید زدید !! حداقل محکوم نمیشوید که این انتخاب خودتان بوده پس دندتان نرم و تحمل کنید !!
این دو نکته از حداقل مزایای عدم مشارکت و تایید این روند مخرب و معیوب بنام نظام دامپزشکی است . شاید بگویند صحبتهای سازنده نمایید !! در پاسخ باید عرض کرد تعمیر و بازسازی ساختنمانی که از پی و پایه و ستون مناسبی برخوردار است شاید ممکن باشد اما هر گونه تلاش برای ترمیم بنایی که از ابتدا سست و کج و بی ستون بنا شده فقط هدر دادن وقت و منابع و افزایش خطر فروریختن بنا بر سر ساکنین آن است . بدون شک بیست سال تجربه شکست خورده نظام دامپزشکی تاییدی بر این نظر است .
Drvirus
|
France
|
۰۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
1
1
مقاله بسیار جالبی بود و پر از حقایق دردناک...
به امید تشکیل نظامی قدرتمند با توان اجرایی بالا..
فرزاد کبودوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
0
2
باران که میبارد همه پرندها به دنبال سر پناهند اماعقاب برای اجتناب از خیس شدن بالاتراز ابرهاپرواز میکند این دیدگاه است که تفاوت را خلق میکند… با سلام خدمت دکتر سالاری عزیز و سپاس از مقاله و تحلیل زیبایتان. بنده با نظر شما موافقم چون هم تجربه کار در بخش دولتی را دارم و هم در بخش خصوصی و اینکه بتوان عملکرد را منطبق بر دیدگاه ها کرد و همه دوستان را با خواسته های متفاوت راضی نمود عملی بس دشوار و حتی میتوان گفت غیرممکن است. با شعارها و یا به اصطلاح اهدافی که بنده میبینم از کاندیداهای محترم انتظار هیچ تغییری در روند سیاست های سازمان نظام دامپزشکی بوجود نخواهد آمد و فقط اضافه نمودن یک عنوان تخصصی شغلی محسوب میشود. انسان پدیده ای غریب است : به فتح هیمالیا می رود
به کشف اقیانوس آرام دست میابد ، به ماه و مریخ سفر می کند
تنها یک سرزمین است که هرگز تلاش نمی کند آن را کشف کند
و آن دنیای درونی وجود خود است . . .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
0
1
سلام
خدمت گردانندگان سایت
آنچه که امروزه در جامعه تخصصی دامپزشکی مهم است در دو بخش جای میگیرد
یکه صنف دامپزشکی بخش خصوصی، شرکتها، مسئولین بهداشتی و ... که از نظام انتظار حمایت و برنامه ریزی دارد و حق ایشان است و باید نظام در این راستا حرکت کند و کارشناسان و افرادی که تریبون دارند و خود را صاحب نظر تلقی میکنند در مسیر تشریح آن قدم بردارند.
نباید نظام را از پیش شکست خورده یا بیهوده فرض کنیم.
دوم، بحث واگذاری وظایف حاکمیتی است کما اینکه تاکنون ماده دو و پنج به نظام واگذار شده، نظام باید قوی باشد تا در این مسیر موفق باشد.
بحث ماده19نظارت بهداشتی و ماده 34 قانون برنلمه ششم توسعه باید جدی گرفته شود .
چه بخواهیم چه نخواهیم این اتفاقات افتاده است و تنها یک نظام موفق میتواند سرانجام خوبی رقم بزند.
اعضای این نظام دولتی باشند یا خصوصی فرقی ندارد و مهم آرمانی است که باید به آن رسید. و البته با رعایت احترام و اعتقاد و پذیرفتن جایگاهها.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
0
0
چیزی که بنده فهمیدم .......... واسه بخش خصوصی و داروخانه داران ........... بودن نیروی دولتی تو بدنه نظام خوب نیست. من مسئول فنی چه کنم که نیاز دارم به حمایت بخش دولتی یا هرگونه اختلافی میتونه آینده شغلیم به خطر بندازه. چیزی که بنده میدونم اگر اعضا نظام تلفیق بخش دولتی و خصوصی باشه چون کارکنان دولتی توانایی ، اطلاعات و روابط بین سازمانی دارن که بخش خصوصی نداره و همچنین اکثرا بخش خصوصی آدمایی که به دنبال منافع شخصی هستند که موضوعات حمایتی بخش خصوصی و آموزش مغفول میمونه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
1
0
جناب فرزاد کبودوند!
کلام بسیار ارزشمندی بیان فرمودید زیبا و منطقی
من هم مثل همون عقاب که فرمودید دوست دارم از دست این سوء مدیریت حاکم بر ارکان دامپزشکی اعم از خصوصی و دولتی راحت بشم به لطف خدا
این حاکمیت سوء تدبیر نظر بزرگان دامپزشکی چون دکتر مرادی دکتر رسولی و دکتر عطارد است که عرض کردم
محمدرضاسالاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
0
1
استاد فرزانه جناب آقای دکتر کبودوند
با درود و احترام فراوان
متن بسیار زیبایی بود و سپاس از وقتی که گذاشتید و بر این وجیزه , مطلبی را مرقوم فرمودید .
خیلی دلم میخواست شما را در جمع کاندیداهای نظام ببینم
از شما بسیار آموختم .و امیدوارم بازهم از شما بیاموزم . ای کاش تفکرات شما دید باز شما و سعه صدر شما را همگان داشتند
ای کاش همانطور که فرمودید انسان دنیای درون خود را کشف نماید
بهر شکل افتخار دادید و بسیار ممنونم
محمدرضاسالاری
ناشناس
|
Japan
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
0
0
ای کاش شرایط به گونه ای رقم میخورد که میتوانستیم جناب آقای دکتر سالاری عزیز را در جمع کاندیداهای استان قزوین داشته باشیم. افسوس که کوته نظران مانع شدند.
سمانه لشگری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
0
0
بسیار عالی.
محمدرضا معادی نیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
0
0
سلام خدمت تمامی بزرگواران و عزیزان همانگونه که مستحضرید سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا خانه ی دوم کلیه فارغ التحصیلان این رشته است و احساس مسولیت شرکت در انتخابات قطعا باعث خوشحالی تمامی اعضایی که ارق صنفی دارند خواهد شد . در دنیا انقدر جا هست که نیاز نیست جای کسی را بگیری سعی کن جایگاه خودت را پیدا کنی . چارلی چاپلین
ناشناس
|
France
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
0
0
در نظام دامپزشکی، دولتی ویا خصوصی بودن افراد چندان با هم منافاتی ندارد آن چیزی که مهم است مدیریت درانجام کارهای واگذارشده به نظام دامپزشکی می باشد. در طی سه دوره گذشته افراد مختلفی آمدند ورفتند وهرکدام دارای معایب ومحاسنی در انجام کارهها خود بودند ولی اکثر قریب به اتفاق این افراد از فاقد برنامه مدون کوتاه مدت ،میان مدت وحتی طولانی مدت بودند ودر طی این سالها عملکرد شاخصی نداشته اند ،این مهم در حالی صورت می گیرد دراین سالها ما شاهد افزایش واگذاری کارها به بخش خصوصی وبویژه افزایش فوق العاده در نیروی انسانی بودیم ولی اکثریت کارهای دریک حلقه محودود وبه اصطلاح خودمانی انجام می شده است. درضمن در بعضی از مسولیت های واگذار شده نه تنها نتوانتسته اند باری ازدوش بخش دولتی بردارند بلکه به خاطر عملکرد بعضا ضعیف موجب بروز مشکلات نیز شده اند که جای آن دراین بحث نمی باشد. ..درپایان با خسته نباشید به همه اعضای نظام دامپزشکی در ادوار گذشته ..، امیدوارم مجموعه جدید وافزاد توانمند ومنتخب با تزریق روح جدید به کالبد خسته نظام دامپزشکی بتوانند همراه وهمگام با مجموعه دولتی قدم های موثر وبلند درارتقاء دامپزشکی در عرضه خدمت رسانی به مردم وافزایش بهداشت عمومی و علی الخصوص تکریم همکاران زحمت کش وپرتلاش دامپزشکی بردارندوبه قولهای داده شده خو د در زمان انتخابات تا پایان مسئولیت درکارها باقی بمانند. انشاءالله .توکلی همکار دولتی
ناشناس
|
Romania
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
0
0
با توجه به اینکه دستگاه دولتی مکلف به نظارت بر نظام دامپزشکی است دولتی شدن نظام عملا ناظر و منظور را یکی می کند و زمینه رانت و فساد را بوجود می آورد. وزیر راه و شهرسازی به درستی در سال ۹۵ کاندیداتوری دولتی ها در نظام مهندسی ساختمان را ممنوع کرد تا به وظیفه نظارتی دولت خللی وارد نشود.
کارمند سازمان دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
0
0
ببینید از شرایط کاندیدا شدن در یک ارگان غیر دولتی چیه عدم محکومیت در تخلفات اداری فرض کنید کارمندی با مدیر کل با رئیس اداره یا همکار درگیر شده یا غیبت کرده به نظام دامپزشکی چه ربطی دارد؟که نشانگر تسلط بخش دولتی با عدم سو پیشینه فرض کنید طرف چک برگشتی داره یا بخاطر مهریه یا درگیری زندان رفته بقول معروف تو رو سنه نه ؟در عوض افراد کاندیدی می شناسیم دارای فساد مالی و اخلاقی در سازمان دامپزشکی می باشد چرا باید کاندید در استان ...با پول رای جمع کند آیا مرجعی هست رسیدگی کند؟
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
0
0
عزیران لطفا اینقدر دولتی خصوصی نکنید همین دیدگاه هست که پدر دامپزشکی رو درآورده. اصلا بخش خصوصی بدون بخش دولتی معنایی ندارد بخش حاکمیتی و قانون گذار بخش دولتی هست و از طرف دیگر بخش دولتی بدون خصوصی دست و بالش بسته هست پس هردو لازم ملزوم هم هستند. در نظام هم قانونی مصوب کنند که بخش دولتی حق عضویت نداشته باشه مشکلات بخش خصوصی حل بشه خودشون کاندیدا بشن و ....ولی حالا که همکار دولتی میتونه نیمه وقت بگیره طبق قانون و میتونه کاندیدا بشه طبق قانون و هیچگونه محدودیتی نداره پس این چه بحث و مشکلیه که بخش خصوصی داره. تانیا همکاران بخش خصوصی از نظر تعداد شاید 5 برابر دولتی هستند اصلا به دولتی ها رای ندن که مشکل لاینحلشون حل بشه وقتی خودشون میدونن بدون بخش دولتی نمیتونن کاری بکنن و در استانها بدون حمایت بخش دولتی کارشون پیش نمیره و آگاهانه به دولتی ها رای میدن بنابراین خواهشن این خصوصی و دولتی بازی رو کنار بزارین یه کم به فکر اعتلای دامپزشکی باشین. با تشکر
نظر شما
ادامه