کد خبر: ۴۵۸۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
معاون سازمان پسماند شهرداری کرمان:
«مهندس محمدرضا نادری» افزود: در حال حاضر روزانه ۱۰ سگ را باید به دانشکده دامپزشکی منتقل کرده و مدتی در اختیار دانشکده دامپزشکی قرار گیرد تا در زمانی که تعیین می‌کنند، عقیم‌سازی انجام شود ...
 

حکیم مهر: معاون سازمان پسماند شهرداری کرمان گفت: برای سامان دهی و عقیم سازی سگ های بلاصاحب کرمان نیاز به حضور مستمر یک دکتر دامپزشک در پناهگاه سگ ها داریم .

به گزارش حکیم مهر به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، مدت‌ها است مسئله ورود سگ‌های بلاصاحب در کرمان به کانون تنش‌ها و دعوا‌هایی در فضای مجازی تبدیل شده است؛ خبری که در سیرجان از حمله چند سگ بلاصاحب به یک شهروند سیرجانی منتشر شد و یا خبری که از حمله چند سگ  ولگرد بدون صاحب در حاشیه شهر کرمان به یک زن جوان منتشر شد، همه باعث بروز برخی نگرانی ها در خصوص حضور نامناسب سگ های ولگرد که جدیدا با نام سگ های بلاصاحب از آنان یاد می شود، شده بود اما خوشبختانه با اقدامات مفید شهرداری کرمان، جمعیت حداکثری این حیوانات به پناهگاه سگ‌های بلاصاحب در بیرون از شهرکرمان منتقل شده است، ولی هنوز عده‌ای افراد دلسوزانه وبا احساساتی برخورد کردن با این گونه طرح ها امکان حضور سگ‌های بلاصاحب آزاد در گوشه این پناهگاه بدون عقیم سازی و بدون واکسیناسیون لازم و یا مهار بیماری‌های مختلفی که سگ‌ها از دیرباز کانون بروز آن بودند، نظیر سالک را فراهم آورده اند که عملا  طرح ساماندهی سگ‌های بلاصاحب شهرداری را بی فایده کرده است .

«مهندس محمدرضا نادری» معاون سازمان پسماند شهرداری کرمان از کسانی است که داعیه حفاظت محیط زیست دارند و در تلاش زیادی برای اجرای طرح‌هایی با رویکرد حفاظت از محیط زیست است در طرح سامان دهی سگ های بلاصاحب شهرداری نیز وی و دیگر همکارانش تلاش زیادی دارند.

درخصوص پناهگاهی که اخیرا شهرداری کرمان برای ساماندهی سگ‌های بلاصاحب و جمع آوری آنان از سطح شهرایجاد کرده است، توضیح دهید. وضعیت فعلی پناهگاه به چه شکل است؟

پناهگاه سگ‌های بلاصاحب کرمان بزرگ و استاندارد بوده و خوشبختانه تاکنون درخصوص قضیه ساماندهی حیوانات ذکر شده بد عمل نکرده است و این نوع پناهگاه در نوع خود در جنوب شرق کشور نظیر ندارد. با دستورالعملی که در این خصوص داریم، تمام سگ‌های بلاصاحب زنده گیری و جمع آوری می‌شوند و بعد ضمن عقیم سازی، گونه‌های خطرناک و بیمار که امکان درمان با هزینه معقول را ندارد به صورت آرام معدوم می‌شوند.

انجمن حامی حیوانات در این بخش چه کمکی به شما کرده و اصولا چنین انجمنی در کرمان داریم؟

بله، انجمن حمایت از حیوانات قرارشد دراین بحث‌های مطرح شده کمک و یار ما باشند، هرچند که در یک مقطعی کلا فعالیت انجمن رها شد، ولی مجددا با حمایت چند نفر از فعالان دراین بخش انجمن فعال شده و در این بخش قرار شده به ما کمک کنند .

شنیده شده درقالب قراردادی بین صنف رستوران داران و انجمن که قرار است با کمک شما امضا شود، پسماند غذای رستوران‌ها به شکل دست نخورده و سالم دراختیار این سگ‌ها قرار بگیرد؟ شما به عنوان معاون سازمان پسماند شهرداری این خبر را تایید می‌کنید یا خیر؟ آیا امکان اینکه غذای دست نخورده رستوران را به جهت جلوگیری از اسراف و یا نیازمند بودن برخی اقشار به این غذای سالم با غذای پسماند و دور ریز برای حیوانات، جابجا کنید نیست؟

ببینید، یک سری غذا‌های مانده و استخوان و دور ریز‌هایی در رستوران و تالار‌های پذیرایی وجود دارد که درخواست شده است این غذای دور ریز در اختیار سگ‌های بلاصاحب قرار بگیرد و بجای دفن شدن به عنوان زباله، غذا‌های حیوانات شود. مسئله به این شکل نبوده که ما بخواهیم غذای دست نخورده و مازاد تالار و رستوران‌های پذیرایی را به سگ‌ها و دیگر حیوانات بدهیم، بلکه همان گونه که عرض کردم قضیه این است که غذای مانده و مازادی که امکان استفاده انسانی ندارد، برای حیوان در نظرگرفته شود و هیچ قراری مبنی بر اختصاص دادن غذای سالم و دست نخورده در این خصوص نداریم.

درخصوص پناهگاه سگ‌های بلاصاحب نیزحرف و حدیث بسیار است؛ گفته شده است در محل نگهداری این سگ‌ها که محل خطر زیادی ازجمله بیماری هاری، وجود پشه سالک و بیماری‌های انگلی هستند، علاوه بر سگ‌هایی که در پناهگاه قراردارند، سگ‌های بلاصاحب دیگری نیز آزادانه در رفت وآمد بوده و برای غذاخوردن به منطقه می‌آیند و تولید مثل می‌کنند و ساماندهی خاصی نشده اند؟

بله، متاسفانه تعدادی از سگ‌های جدید نیز بدلیل وجود غذایی که بعضا  افراد دوستدار حیوانات  در بیرون از پناهگاه سگ‌ها می‌ریزند و یا مردم از سردلسوزی کنار جاده برای این حیوانات رها می کنند، سگ‌های زیادی در بیرون از پناهگاه لانه سازی کرده اند که در برنامه بازنگری ما قرار است تمام این سگ‌ها به پناهگاه منتقل شوند و ضمن عقیم سازی، دور از شهر نگهداری شوند. البته مشکلات زیادی برای شهرداری وجود دارد که روزانه ۱۰ سگ را باید به  دانشکده دامپزشکی  منتقل کرده و مدتی در اختیار دانشکده دامپزشکی قرار گیرد تا در زمانی که تعیین می‌کنند عقیم سازی انجام شود، درحالی که اگر یک دکتر دامپزشک به مدت حداقل یک ماه در اختیار ما قرار گیرد، فرایند عقیم سازی سریع‌تر انجام شده و بخشی از نگرانی‌ها را از بین می‌برد و بازخورد کار نیز بهتر خواهد بود، زیرا نیاز است در فرایند عقیم سازی این سگ ها تسریع شود.

به نظر می‌آید برخی انجمن‌هایی نظیر حامی حیوانات تاحدودی با قضایای این شکلی احساسی برخورد می‌کنند، این درحالی است که درخصوص بروز بیماری سالک در کرمان از طریق این سگ‌ها توسط سازمان بهداشت جهانی نیز هشدار داده شده است. در این خصوص توضیحی دارید؟

بله، در همه اقشار این نوع تفکر وجود دارد، اما باید بدانیم برخی از این سگ‌ها ضمن اینکه می‌توانند نگرانی ایجاد کنند و عامل انتشار بیماری باشند، منشاء خطر بوده و نمی توان آنها را با نگاه دلسوزانه مدیریت کرد. از سویی دامپزشکی به ما قول داده است دکتر دامپزشک در اختیار ما قرار دهند تا فرایند عقیم سازی سریع‌تر انجام شود و درخصوص کنترل بیماری و یا خطرناک بودن برخی گونه‌های بیمار و احیانا در صورت نیاز به معدوم ساختن حیوانات بیمار و خطرساز نیز تدابیر لازم اندیشیده شود؛ البته مزیت خوبی که این سگ‌ها در کرمان داشتند، کاهش جمعیت جوندگان نظیر موش‌ها، روباه و گرگ توسط این سگ‌ها بود.

شایان ذکر است، جمعیت  سگ‌های بلاصاحب  شهرکرمان ۶ تا ۷ هزار قلاده گزارش شده است این در حالی است که آمار ۱۷ هزار قلاده برای سطح استان کرمان گزارش شده که اگر برای عقیم سازی این حیوانات فکری نشود، در آینده می‌توانند کانون‌های خطرناک بیماری‌های مختلف باشند.

طبق بیان دین اسلام آزار حیوانات امری مذموم و ناپسند است و از این عمل به شدت نهی شده، اما حریم زندگی حیواناتی مانند سگ نیز باید از حریم خانه بیرون باشد و دلیل این مسئله نیز بیماری زا بودن این حیوان نسبت به دیگر حیواناتی چون مرغ و خروس و پرندگان است که از دیرباز در خانه‌ها نگهداری می‌شدند؛ البته نباید از نظر دور داشت که در خصوص سگ های بلاصاحب کرمان نظرهایی چون صادرات این سگ ها برای کشورهایی چون چین برای استفاده از گوشت آن مطرح است که در حد حرف باقی مانده است .

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Latvia
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
0
0
شهرداری این همه پرسنل دارد و این همه درامد. استخدام یک دامپزشک مسوول عقیم سازی برای هر شهرداری کاری ساده است. این معضل را شهرداری ها به راحتی میتوانند حل کنند
نظر شما
ادامه