کد خبر: ۴۵۸۸۶



رئیس اتحادیه صنف پرنده و ماهی تهران، با تشریح دلایل افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ در بازار، گفت: قیمت مرغ امروز به کیلویی ۱۲۶۰۰ تومان رسیده است و اگر شرایط فراهم باشد ۱.۵ ماه دیگر قیمت پایین می‌آید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، طی چند ماه گذشته افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ در بازار شتاب بیشتری گرفت و به رغم اینکه تولید این گونه محصولات در داخل کشور انجام می‌شود و مسئولان بارها گفته‌اند در تولید این دو محصول کشور خودکفا است اما قیمت‌ها روز به روز بالا رفت و مصرف‌کنندگان را در فشار و تنگنا قرار داد.

«مهدی یوسف‌خانی» رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی تهران گفت: قیمت مرغ در بازار کیلویی ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان و ران مرغ کیلویی ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان است که روزانه تقریباً ۲۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است.

دلایل افزایش قیمت مرغ در بازار

یوسف‌خانی دلایل افزایش قیمت مرغ در بازار را بالا رفتن قیمت جوجه یک روزه، بالا رفتن قیمت نهاده‌ها و افزایش کرایه حمل و شیطنت واردکنندگان خوراک دام عنوان کرد.

رئیس اتحادیه صنف پرنده و ماهی تهران گفت: در حال حاضر ورودی مرغ به کشتارگاه‌ها ۳۰ درصد کم شده است و تهیه مرغ به سختی انجام می‌شود و تولیدکنندگان هر قیمتی که دوست داشته باشند به کشتارگاه‌ها می‌دهند.

رشد ۲۵۰ درصدی قیمت جوجه یک‌روزه

وی با بیان اینکه یکی از دلایل افزایش قیمت مرغ بالا رفتن قیمت جوجه یک روزه است، گفت: قیمت جوجه یک روزه از ۱۲۰۰ تومان به ۲۸۰۰ تومان رسیده و حدود ۲۵۰ درصد افزایش داشته است.

یوسف‌خانی دلیل بالا رفتن قیمت جوجه یک روزه را پایین بودن تولید عنوان کرد و گفت: طی ماه‌های گذشته مرغ‌های مادر به علت بیماری معدوم شدند و از سوی دیگر تخم‌مرغ‌های مادر و نطفه‌دار با افزایش ارز به خارج از کشور صادر شدند که در مجموع کاهش تولید جوجه یک روزه و افزایش قیمت آن را رقم زد.

قیمت نهاده‌ها بالا رفت

وی با بیان اینکه بالا بودن قیمت نهاده‌ها هم تولید مرغ را کاهش داد، گفت: قیمت نهاده‌هایی مثل ذرت و سویا در روزهای گذشته افزایش داشته، هر کیلوگرم سویا از ۲۲۰۰ تومان به ۲۷۰۰ تومان و ذرت از ۱۲۰۰به ۱۵۰۰ تومان رسیده است. با توجه به اینکه ۷۰ درصد قیمت تمام شده محصولات پروتئینی به خوراک آنها بستگی دارد بنابراین قیمت تمام شده تولید بسیار بالا رفت.

رئیس اتحادیه صنف پرنده و ماهی تهران بالا بودن کرایه حمل را دلیل دیگری برای بالا رفتن قیمت مرغ در بازار عنوان کرد و گفت: هزینه کرایه حمل یک کامیون ۱۰ تنی از بندر به تهران از ۲ میلیون به ۶ میلیون تومان رسیده است.

یوسف‌خانی همچنین گفت: در دو ماه گذشته به دلیل مشکلاتی که در بارگیری کامیون‌ها از بندر وجود داشت مرغداران اقدام به جوجه‌ریزی نکردند چون آنها واقعاً نگران بودند که آیا می‌توانند خوراک آنها را تأمین کنند؟ و همین عاملی شد تا امروز تولید مرغ کاهش و قیمت در بازار افزایش یابد.

کرایه حمل کامیون‌ها ۳ برابر شد

وی در پاسخ به اینکه آیا مشکلات کامیون‌داران رفع شده آنها اقدام به بارگیری می‌کنند؟ گفت: گرچه بارگیری انجام می‌شود اما قیمتی که آنها می‌خواهند تقریباً ۲.۵ تا ۳ برابر شده واین هزینه تولیدکنندگان را افزایش داده است.

رئیس اتحادیه صنف پرنده و ماهی تهران شیطنت واردکنندگان نهاده‌ها را هم از دیگر عوامل افزایش قیمت مرغ در بازار عنوان کرد و گفت: واردکنندگان نهاده اجازه نمی‌دهند تا خوراک دام به راحتی در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد و آنها با شیطنت می‌خواهند با قیمت بالاتری بفروشند.

یوسف‌خانی ابراز امیدواری کرد اگر جوجه‌ریزی مناسب انجام شود، نهاده‌ها به موقع تأمین و با قیمت مناسبی در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد طی یک و نیم ماه آینده قیمت مرغ در بازار متعادل شود.

تزریق قطره‌چکانی تخم‌مرغ به بازار قیمت تخم‌مرغ را پایین نمی‌آورد

از یوسف‌خانی درباره دلیل افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار سؤال شد، گفت :کاهش تولید این محصول دلیل اصلی افزایش قیمت در بازار است، معدوم‌سازی فارم‌های تولیدی به دلیل شیوع آنفلوانزا باعث شد تولید این محصول کاهش یابد.

وی در پاسخ به اینکه آیا تزریق تخم‌مرغ‌های وارداتی شرکت پشتیبانی امور دام قیمت را متعادل نکرد؟ گفت: ورود تخم‌مرغ‌های وارداتی به بازار به قیمت ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان تأثیر گذاشت و قیمت هر شانه تخم‌مرغ را تا ۲۰ هزار تومان پایین آورد اما زمانی که پشتیبانی امور دام دو روز توزیع را انجام نمی‌دهد قیمت بالا می‌رود.

از هر ۱۰ نفر شاید یک نفر به تخم‌مرغ‌های دولتی دسترسی دارند

یوسف‌خانی اضافه کرد: تزریق قطره‌چکانی تخم‌مرغ به بازار تأثیری در پایین آوردن قیمت ندارد و از هر ۱۰ نفر شاید یک نفر دسترسی به این تخم‌مرغ‌های با توزیع ارزان داشته باشند و به همین دلیل قیمت در بازار متعادل نمی‌‌شود.

قیمت تخم‌مرغ در بازار به شانه‌ای ۲۴ هزار تومان رسیده است



نظر شما
ادامه