کد خبر: ۴۵۸۸۸



کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در طالقان مدیر کل محیط زیست البرز درباره آخرین جزئیات طاعون نشخوارکنندگان در استان گفت: ویروس طاعون نسبت به سرما حساس بوده و خوشبختانه با بهره گیری از تجربیات سال ۹۴، برگزاری مانور آمادگی با حضور نمایندگان دستگاهها و تقسیم وظایف آنها و همچنین بهره گیری از ظرفیت جوامع محلی و دوستداران حیات وحش، آمادگی لازم را برای مقابله با این بیماری داشتیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، «فردین حکیمی» در این باره گفت : پس از مشاهده اولین لاشه، برنامه ریزی های لازم صورت گرفت و مدیریت بحران استانداری البرز، ادارت کل دامپزشکی، منابع طبیعی، جهادکشاورزی، ورزش و جوانان، فرماندار طالقان، جوامع محلی، هیات‌های کوهنوردی در کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان محیط زیست را همراهی کردند.

به گفته او، کنترل بیماری طاعون با حداقل تلفات نسبت به موارد مشابه در کشور در البرز انجام شد و در نهایت ۲۸ کل و بز وحشی تلف شدند، درحالیکه در سال ۹۴ بر اثر شیوع این بیماری ۲۰۷ مورد تلفات در حیات وحش استان داشتیم.

حکیمی با اشاره به همکاری بیدریغ دامپزشکی استان البرز به محیط زیست در زمینه واکسیناسیون دام‌های اهلی، تصریح کرد: بیماری طاعون قابل پیشگیری است و اگر هر ساله کلیه دام‌های اهلی با نظارت کامل واکسینه شوند قطعا این بیماری شیوع پیدا نخواهد کرد.

به گفته او، در صورت نظارت بر تردد دام‌های آلوده می توان طاعون را پیشگیری کرد زیرا عمدتا این بیماری از طریق دام‌های اهلی منتقل می‌شود و تنها در برخی مواقع از طریق مرزهای مشترک استان‌ها از طریق تردد و گدار حیات وحش بیماری شیوع خواهد یافت.

حکیمی افزود: امسال با توجه به عدم شیوع بیماری در استان‌های مجاور، قطعا انتقال بیماری طاعون توسط حیات وحش منتفی بوده و از طریق دام‌های آلوده این ویروس در بین حیات وحش شیوع پیدا کرد زیرا بعضا دام‌ها غیر مجاز که غیرواکسینه نیز هستند وارد زیستگاه‌های حیات وحش شده و در صورت آلوده بودن به بیماری، باعث انتشار بیماری در حیات وحش می‌شود.

البرز با توجه به موقعیتش، محل عبوری برای انتقال اغلب دام‌های اهلی از استان تهران به استان‌های مجاور بوده و در صورت وجود بیماری در دامهای عبوری، می‌توانند عاملی برای انتقال بیماری در منطقه باشند.

بیماری در دام اهلی پس از واکسیناسیون قابل کنترل و درمان بوده اما امکان واکسینه کردن حیات وحش و کنترل بیماری میسر نیست و درصورت انتقال ویروس به آنها شاهد مرگ و میر گسترده خواهیم بود.

مدیر کل محیط زیست استان البرز در خاتمه خاطرنشان داشت: واکسینه کردن دام‌ها تنها راه پیشگیری از وقوع بیماری در حیات وحش و انتقال ویروس از دام‌های اهلی است که باید مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.



نظر شما
ادامه