کد خبر: ۴۵۸۹۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر سعید کرمی» افزود: مسئول فنی باید بتواند وظایف خود را در یک فضای اطمینان‌آور و بدون هر گونه تنش و استرس ناشی از بحث‌های مالی انجام دهد ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران اجرای ماده ۱۹ را یکی از دغدغه‌های اصلی سازمان نظام دامپزشکی می‌داند. از نظر «دکتر سعید کرمی» ماده ۱۹ گامی است که می‌تواند کیفیت و وضعیت مسئولین فنی دامپزشکی بخش خصوصی را ارتقا دهد.

حکیم مهر: آقای دکتر، فلسفه ایجاد سازمان نظام دامپزشکی چیست؟

وظیفه سازمان نظام دامپزشکی کشور یا شورای نظام دامپزشکی استان‌ها، بر اساس اساسنامه‌ موجود و ماموریت‌های محوله، عمدتا حول محور حمایت از دامپزشکان شاغل در بخش خصوصی، ارتباط بین بخش خصوصی با بخش دولتی و همچنین حمایت از افراد دریافت کننده خدمت از دامپزشکان بخش خصوصی است. این مجموعه از فعالیت‌ها ذیل ماموریت‌های سازمان نظام دامپزشکی کشور است.

حکیم مهر:‌ از دیدگاه شما، عمده‌ترین دغدغه کنونی سازمان نظام دامپزشکی چیست؟

مهمترین موضوعی که در حال حاضر دغدغه سازمان نظام دامپزشکی است و تا امروز هم به‌طور کامل حل نشده و خیلی از دامپزشکان بخش خصوصی آن را از سازمان نظام مطالبه دارند، موضوع حمایت‌های صنفی و در راس آنها مسائل معیشتی و ارتباط کاری دکتر دامپزشک مسئول فنی با کارفرماست.

این مسأله در قالب دستورالعمل اجرایی ماده ۱۹ قانون آیین‌نامه نظارت بر مراکز بهداشتی مصوبه سال ۸۷ هیات وزیران یا به شکل اختصاری «دستورالعمل ماده ۱۹» یکی از اقداماتی است که می‌تواند گام بزرگی در جهت ایجاد یک فضای مناسب برای کار در بخش خصوصی، استیفای حقوق و مطالبات بخش خصوصی به ویژه مسئولین فنی واحدهای تولیدی اعم از کشتارگاه‌ها، مراکز بسته‌بندی‌، مراکز خوراک دام و حتی در حوزه دارویی شامل شرکت‌های تولید دارو، شرکت‌های پخش، داروخانه‌ها و ... باشد.

حکیم مهر: حرف اصلی دستورالعمل ماده ۱۹ چیست؟

ماده ۱۹ به صورت مشخص و روشن مربوط به رابطه کاری مسئول فنی با کارفرماست. مهمترین موضوعی که در آیین‌نامه‌ درج شده و ماده ۱۹ بر آن تاکید می‌کند، قطع ارتباط مالی با کارفرماست تا این مسئول فنی بتواند وظایف خود را در یک فضای اطمینان‌آور و بدون هر گونه تنش و استرس ناشی از بحث‌های مالی انجام دهد. ماده ۱۹ گامی است که می‌تواند کیفیت و وضعیت مسئولین فنی دامپزشکی بخش خصوصی را ارتقا دهد.

حکیم مهر:‌ تحرکات مشخص و سازمان یافته در خصوص اجرای ماده ۱۹ از چه زمانی آغاز شد؟

برای این موضوع از سال ۹۲ اقداماتی صورت گرفته است؛ از آنجاکه آیین‌نامه ماده ۱۹ اشاره دارد که اجرای کار باید در سازمان نظام دامپزشکی انجام گیرد و محور آن خود سازمان نظام باشد، سازمان دامپزشکی با همکاری‌های مشترک با سازمان نظام این دستورالعمل را تهیه کرده که البته در طی این چند سال دچار تغییراتی شده است. البته تغییرات با هدف ارتقای دستورالعمل و حذف نقاط ضعف‌ اجرایی صورت گرفته است. امروز نسخه پنجم دستورالعمل ماده ۱۹ آماده شده است. تا امروز در استان تهران نزدیک به ۴۰۰ نفر مسئولین فنی بهداشتی ذیل این دستورالعمل قرار گرفته‌اند.

در این دستورالعمل گام‌های بزرگی برداشته شده که مهمترین آن این است که سعی کردیم و توانستیم قراردادهای کاری بین کارفرما و مسئولین فنی را که قبلا یک ساله بود، دو ساله کنیم؛ این یک گام بزرگ است. مهم‌تر از آن این است که کارفرما مکلف است حقوقی را که به‌عنوان دستمزد برای مسئول فنی در قالب اشل مصوب، تعیین و در کد قرارداد ذکر شده را پرداخت کند و مزایای دیگری که طبق قانون کار اعم از سنوات، عیدی و ... بر آن مترتب است، ارائه دهد. اگرچه این حرکت یک گام بزرگ رو به جلو تلقی می‌شود اما خودمان واقف به این هستیم که موضوع هنوز به شکل کامل اجرا نشده است.

حکیم مهر: مهمترین نقاط ضعف اجرای ماده ۱۹ را چه می‌دانید؟

 نقطه ضعف آن در خصوص چگونگی پرداخت حقوق و حلقه واسطی است که باید مابین کارفرما و مسئول فنی قرار گیرد تا بتواند ارتباط مالی را قطع کند. ما هنوز این نقطه را به شکل دقیق مشخص نکردیم. به نظر من یکی از مهمترین اقداماتی که شورای جدید می‌تواند انجام دهد، این است که آن حلقه واسط را مشخص و تقریبا کامل کند.

حکیم مهر:‌ خارج از بحث ماده ۱۹، سازمان نظام دامپزشکی با چه مسائل دیگری روبروست؟

آیین‌نامه نظارت بهداشتی خیلی از همکاران بخش خصوصی به ویژه آنهایی که در حوزه‌های دارویی و درمان کار می‌کنند، احصا نشده است. در این زمینه جلساتی با انجمن‌های مسئولین صنفی دارویی و بهداشتی در هفته‌های گذشته داشتیم.

برای همکاران بخش دارویی به دنبال این هستیم که از همان آیین‌نامه نظارت استفاده کنیم و اگر این امکان فراهم نشد، آیین‌نامه جداگانه‌ای را برای آنها طراحی کنیم.  یعنی یکی از کارهایی که می‌تواند به شکل توأمان در دستور کار شورای نظام استانی و دامپزشکی دولتی قرار گیرد، این است که یک آیین‌نامه مشخص برای نحوه فعالیت مسئولین فنی شرکت‌های دارویی، بحث ارتباط مالی آنها با کارفرما و میزان حقوق و دستمزد تعیین شود.

یکی از نقاط ضعف این حوزه این است که الان حقوق و شکل قرارداد خیلی از همکاران ما که به‌عنوان مسئول فنی در شرکت‌های دارویی تولیدی و شرکت‌های وارد کننده دارو، فعال هستند، مشخص نیست. این خلائی است که در این حوزه داریم و باید در مورد آن فکر شود.

 موضوع دیگری که در بحث کاری نظام دامپزشکی استان تهران می‌تواند پیگیری شود، نحوه رسیدگی به تخلفات و مشکلاتی است که در حوزه درمان برای افرادی که خودشان مسئول یک واحد مثل کلینیک هستند، وجود دارد. مثلا یکی از معضلاتی که در مورد کلینیک در استان تهران داریم، برخورد نامناسب شهرداری‌ها با کلینیک‌هاست و ایجاد موانع مختلف از سوی آنها از قبیل تابلو و تبلیغات اجاره‌ای و عوارض است. کلینیک‌ها جزء مراکز درمانی هستند و مشابه آنچه در پزشکی جاری است، معاف از عوارض به شمار می‌روند، اما ما متاسفانه با این مسائل که گاهی هم به پلمپ واحد منجر شده، دست به گریبان هستیم. این مساله از موضوعاتی است که می‌تواند در دستور کار شورای جدید قرار گیرد تا در اولین فرصت به آن بپردازد و مشکلات آنها را حل کند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
0
0
نظرات بسیار خوبی بود ان شا الله سریعا تا آخر سال عملیاتی شود
دکتر xy
|
France
|
۰۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
0
0
فقط بحث مالی نیست آقای دکتر . مهمتر از این قضیه امنیت شغلی هستش مخصوصا توی کشتارگاهها و مراکز بسته بندی فرآورده خام دامی .
قطع رابطه مالی تنها کارساز نیست و مشکل اصلی امنیت شغلی هستش۰ معضل امنیت شغلیه .
دکترعلی منصوبی
|
Australia
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
0
1
باسلام و احترام.آقای دکتر سعید کرمی از همکاران و دوستان خوشنام بنده می باشند. اما با توجه به کاندید بودن ایشان برای انتخابات نظام دامپزشکی استان تهران(کد42)،شاید بهتر بود مدیریریت محترم حکیم مهر این مصاحبه را که شائبه تبلیغاتی ایجاد می کند ،بعد از روز انتخابات جمعه منتشر می کرد یا به دیگر کاندیداها هم فرصت مصاحبه برابرو درج تصویرشان را می داد.باتشکر
دکتر ناصر علیدادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
0
0
مشخص است که دلسوزی و درک مشکلات همکاران محترم وجود دارد. هر چند که ممکن است راه حل های طراحی شده در عمل کاملا گره گشا نباشند!

منظور این است که بحث نظارت بهداشتی حداقل چهار جانبه است:
منافع کارفرما، مصرف کننده، ناظر بهداشتی، و مصالح حکومتی کشور.

مصالح حکومتی برای صیانت از بهداشت و سلامت مردم اقتضا می کند که ضمن تنظیم بهترین روابط عادلانه کاری بین سه جزء نخست،
نهادهای ویژه پایش میزان رعایت استانداردها و شناسایی و برخورد با متخلفان را در حوزه های کارفرمایان و ناظران بهداشتی فعال سازد!

قطع ارتباط مالی با کارفرمایان به شکل تامین صندوق
حقوق ناظران دامپزشک اعزامی از طریق دریافتی های مربوط به صدور مجوز برای ورود گوشت به بازار مصرف و تجارت لازم هست ولی کافی نیست!

یعنی اینکه هم زمان بایستی زیر نظر سازمان حکومتی دامپزشکی،
یک "نهاد آزمایشگاهی منطقه ای" پایش تصادفی، روزانه و "دو سر کور" گوشت های مجوز داده شده نیز از نظر کیفیت عمومی گوشت، بار میکربی و آلودگی دارویی و شیمیایی در گوشت های مجوز مصرف داده شده تاسیس شود!

با چنین روشی به علت سخت شدن ضوابط بهداشتی، کارفرما ناچار است برای حفظ منافع خود از بهترین تولیدکنندگان دام و طیور خریداری کرده و ضمن درخواست کتبی معرفی ناظر دامپزشک از "سازمان نظام دامپزشکی"،
منابع مالی صندوق پرداخت حقوق ناظران دامپزشک اعزامی به واحد تولیدی را با کمال میل پرداخت کند
و خود به خود امنیت شغلی همکاران دامپزشک در این حوزه نیز تامین خواهد شد!

از طرف دیگر سازمان حکومتی دامپزشکی به عنوان تتها متولی قانونی تضمین "سلامت غذایی از مزرعه تا سفره غذایی مردم" در کشور،
زبده ترین کارشناسان دامپزشک را در "نهاد آزمایشگاهی منطقه ای" پایش و کنترل کیفی گوشت که در حفیقت ضمانت کننده اصلی و نبض اصلی صحت گردش امور است،
به کار خواهد گرفت و بدین ترتیب فرصت های شغلی تازه ای ایجاد خواهند شد!

روشن است که در این صورت به شرط تحقق موارد بالا، دامداران و مرغداران ناچار خواهند بود که از مصرف خودسرانه و بدون ویزیت داروهای دامپزشکی که بهداشت و سلامت عمومی را به خطر می اندازند خودداری کنند و به جای روش معمول تجویز توسط افراد بی کیفیت و غیر مجاز که به نفع خوشان هم نیست،
فقط از کلینیسین دامپزشک با صلاحیت استفاده کنند و عملا درآمد تیم های بهداشت و درمان دامپزشکی هم بیشتر خواهد شد!
نظر شما
ادامه