کد خبر: ۴۶۰۰۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
نایب رئیس جامعه دامپزشکان ایران:
«دکتر امیرعلی امیری» افزود: اولین پرسش هنگام ثبت داروها در سازمان غذا و دارو یا دامپزشکی این است که «آیا مشابه خارجی آن وجود دارد یا خیر؟»؛ این بدترین بخش سیستم دارویی یا تولید در کشور است ...
 

حکیم مهر: نایب رییس جامعه دامپزشکان با اشاره به مشکلات ثبت داروهای تولید داخل کشور، گفت: در حالی که امکانات، تکنولوژی و دانش فنی تولید داروهای دامپزشکی در کشور وجود دارد، اما متاسفانه یکسری قوانین و بوروکراسی های دست و پا گیر، مانع از استفاده از این شرایط می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اگنا، «دکتر امیرعلی امیری» با اعلام این مطلب افزود: برای نمونه محصولات لهستان که در میان اروپاییان به عنوان چین اروپا شناخته می شود، به راحتی در کشور ثبت می شوند، در حالی که ثبت محصولات داخلی همیشه با مشکلاتی مواجه است.

وی با انتقاد از اینکه اولین پرسش هنگام ثبت داروها در سازمان غذا و دارو یا دامپزشکی این است که «آیا مشابه خارجی آن وجود دارد یا خیر؟»، گفت: این بدترین بخش سیستم دارویی یا تولید در کشور است.

او افزود: با توجه به تکنولوژی و دانش داخلی می توانیم بسیاری از داروها را تولید کنیم.

نایب رییس جامعه دامپزشکان، تغییراتی که در سال های اخیر در سیستم سازمان دامپزشکی ایجاد شده است را مثبت ارزیابی کرد و گفت: سازمان دامپزشکی برای پیشرفت تولیدات داخلی با ارائه دستورالعمل های جدید مانند جلوگیری از واردات برخی داروهای شیمیایی که استفاده آنها در اتحادیه اروپا ممنوع شده، کمک شایانی به این بخش کرده است.

 ضرورت ممنوعیت واردات داروهای دامپزشکی مشابه تولید داخل

این دکترای عمومی دامپزشکی با بیان اینکه مصرف داروهای شیمیایی در حال حذف از اتحادیه اروپاست، اظهار کرد: البته اتحادیه اروپا و آمریکا، تفاوت هایی در این زمینه دارند اما ایران در بحث داروهای دامپزشکی تابع قوانین اتحادیه اروپاست.

امیری با بیان اینکه در بخش پزشکی انسانی، مجوز واردات به آن دسته از پروبیوتیک هایی که در کشور تولید می شوند، داده نمی شود، اظهار کرد: در بخش داروهای دامپزشکی هنوز به این مرحله نرسیدیم تا اجازه واردات به محصولاتی که توانایی تولید آنها با تکنولوژی بالا در کشور وجود دارد، داده نشود.

وی با اشاره به اینکه داروهای گیاهی برای مصرف انسانی تولید داخل با برچسب های سوییسی و آلمانی در اروپا فروخته می شوند، تصریح کرد: وقتی تکنولوژی تولید این داروها را داریم، باید از ورود داروهای مشابه جلوگیری کنیم.

نایب رییس جامعه دامپزشکان با اشاره به اینکه استفاده از آنتی بیوتیک ها و مواد شیمیایی در اتحادیه اروپا در حال انقضاست، تصریح کرد: ایران به لحاظ نانو تکنولوژی، گیاهان دارویی و بستر مناسب گیاهان بومی می تواند سردمدار تولید داروهای گیاهی و با تکنولوژی بالا در زمینه دامپزشکی باشد.

وی ادامه داد: داروهای گیاهی در زمینه پزشکی انسانی بسیار پیشرفت کرده، اما متاسفانه در بخش دامپزشکی مورد توجه قرار نگرفته است.

 افزایش ۲ تا ۳ برابری هزینه های تولید داروهای دامپزشکی

نایب رییس جامعه دامپزشکان، درباره وضعیت تجارت داروهای دامپزشکی در کشور، گفت: در حال حاضر واردات داروهای دامپزشکی با توجه به مشکلات تبادل ارز با چالش های بسیاری روبرو است.

وی افزود: این در حالی است که در بخش داروهای دامپزشکی به واردات مواد اولیه وابسته هستیم و مشکلات بسیاری از اردیبهشت ماه و تغییر شرایط ارزی در این زمینه به وجود آمده است.

نایب رییس جامعه دامپزشکان با بیان اینکه بیشتر تولیدکنندگان صنعت به سیستم ارزی و وارد کردن ماده اولیه وابسته هستند، تصریح کرد: داروهایی هم که به واردات مواد اولیه نیازی ندارند، درگیر مشکلاتی مانند بسته بندی شده اند.

وی ادامه داد: مواد اولیه بسته بندی داروها مانند کارتن، کاغذ، مواد پلاستیکی پلی اتیلن و غیره دستخوش تغییرات قیمت ارز شده است.

به گفته وی، اگر در گذشته بسته بندی درصد کمی از هزینه تولید را شامل می شد، در حال حاضر درصد قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. از این رو، حتی در محصولاتی که مواد اولیه شان در کشور تامین می شود، هزینه های تولید بین ۲ تا ۳ برابر افزایش یافته است.

نایب رییس جامعه دامپزشکان گفت: بنابراین، هزینه ریالی قیمت تمام شده محصولاتی که در کشور تولید می شوند، با قیمت کالاهایی که وارداتی هستند تفاوت چندانی ندارد.

 داروهای دامپزشکی تولید شده در کشور مشکلی ندارند

این کلینیسین اختصاصی طیور، درباره کیفیت داروهای تولید شده در کشور نیز اظهار کرد: داروهای تولیدشده در کشور، به طور منظم توسط سازمان دامپزشکی کنترل می شود، بنابراین مشکلی ندارند.

او افزود: اگر تولیدکنندگان تمام ضوابط و فرمولاسیون ها را به درستی رعایت کنند، در زمینه کیفیت داروها مشکلی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تولیدکنندگان سعی بر تولید باکیفیت ترین داروهای دامپزشکی دارند، ممکن است نقص هایی هم در این میان وجود داشته باشد.

امیری گفت: حتی شرکت های خارجی تولیدکننده دارو هم در این بخش مشکلاتی دارند، به ویژه آنهایی که از برخی کشورهای اروپایی وارد می شود که منابع اولیه شان از شرق آسیاست.

وی ادامه داد: در این میان، کنترل ادواری داروهای تولیدی یا وارداتی توسط سازمان دامپزشکی می تواند به کیفیت محصولاتی که در دسترس مصرف کننده قرار می گیرد، کمک کند.

 نمایشگاه داروهای دامپزشکی باید تخصصی شود

نایب رییس جامعه دامپزشکان درباره برگزاری نخستین نمایشگاه تخصصی داروهای دامپزشکی، گفت: با توجه به اینکه آقای مسعودی و تیمشان تجربه زیادی در زمینه نشریات، ارتباط با صنعت و مطرح کردن مشکلات آن دارند، با برگزاری نمایشگاه های تخصصی هم می توانند کمک های بسیاری به این بخش کنند.

امیری با اشاره به لزوم تخصصی شدن نمایشگاه ها، اظهار کرد: امیدوارم فارماکوپه به عنوان یک نمایشگاه تخصصی کمک کند تا صنعت داروهای دامپزشکی از بحث های عمومی وارد بخش تخصصی تر شود.

وی ادامه داد: نمایشگاه های دامپزشکی که هر سال برگزار می شود، شرایط ایده آل شان را از دست داده اند و بهتر است جایشان را به نمایشگاه های تخصصی بدهند.

این دکترای عمومی دامپزشکی گفت: امیدوارم فارماکوپه مسیری را باز کند تا فعالان صنعت برای نمایش دانش شان، تخصصی تر و فنی تر در آن شرکت کنند.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
منتقد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
0
1
لطفا برای ........هایی که میفرمایید مدرک نشان دهید.
استفاده از آنتی بیوتیک ها و مواد شیمیایی در اتحادیه اروپا در حال انقضاست؟؟!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
0
0
بروکراسی برره گونه ای در ادارات وحتی دستگاه قضایی در ایران حاکم هست و بسیار پاگیر و اکثرا مضحک،سوال اینجا علت عدم برداشت این قبیل خارها چیه؟
نظر شما
ادامه