کد خبر: ۴۶۰۲۳


مهاجرت، کوچ از محلی به محل دیگر است و در میان انسان و حیوان مشترک بوده و دلایل مختلفی منجر به آن می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مهاجرت، کوچ از محلی به محل دیگر، سفر به نقطه‌ای دیگر و غیره واژه‌ای است مشترک در بین انسان و حیوان که بنا بر تغییر اقلیم در حیوانات و تغییر زندگی و شغل در انسان‌ها رخ می‌دهد.

مهاجرت در حیوانات

مهاجرت جانوران به سفر منظم و غریزی جانوران از جایی به جایی دیگر گفته می‌شود. این سفر‌ها اغلب با تغییر فصل‌ها ارتباط دارند. هر سال، بسیاری از جانوران برای فرار از زمستان‌های سرد، هنگامی که یافتن غذا دشوار است، صد‌ها و بلکه هزاران کیلومتر سفر می‌کنند.جانوران به‌طور معمول پیش از شروع زمستان، در یک مسیر یا جهت سفر می‌کنند و در بهار سال بعد، باز می‌گردند.

شاید بتوان اینگونه گفت که مهاجرت حیوانات میلیون‌ها سال است که انسان‌ها را دچار شگفتی کرده است، اما حیوانات به دلایل مختلفی مهاجرت می‌کنند و در واقع مثل یک خصوصیت رفتاری برای حیوانات می‌ماند که به آن‌ها کمک می‌کند تا زنده بمانند.

پرندگان مهاجر




پرندگان مهاجر از مهم‌ترین انواع جانوران مهاجرند. فاخته و پرستو و بسیاری دیگر از پرندگان حشره خوار، طی تابستان که حشره‌ها فراوانند، در اروپا و آمریکای شمالی زندگی می‌کنند. سپس برای گذراندن زمستان در سرزمین‌های گرم‌تر، به سمت جنوب پرواز می‌کنند.برخی از غاز‌ها و اردک‌ها طی تابستان در سرزمین‌های دور شمالی تولید مثل می‌کنند.

اما هنگامی که آب دریاچه‌ها شروع به یخ زدن می‌کند، در جستجوی غذا به جنوب پرواز می‌کنند.پرستوی دریایی شمالگان بیش‌ترین طول سفر را دارد. هر سال این پرنده از شمال به جنوب و بالعکس پرواز می‌کند، بنابراین از ماه‌های تابستان در هر دو جا بهره می‌برد.

مهاجرت حشره‌ها

بعضی حشره‌ها هم مهاجرت می‌کنند. برای مثال، میلیون‌ها پروانه‌ مونارک برای گذراندن زمستان در سرزمین‌های گرم‌تر از کانادا به آمریکا مهاجرت می‌کنند، آن‌ها در بهار تولید مثل می‌کنند و به سرعت می‌میرند. سپس فرزندانشان سفر به شمال را ادامه می‌دهند.

اما سوالی که در این بین پیش می‌آید این است که؛ حیوانات چطور مسیرشان را پیدا می‌کنند؟




جالب است بدانید که این انتخاب‌ها به طور طبیعی در آن‌ها وجود دارد و مقصد مورد نظر در ژن آن‌ها از گذشته موجود است، یعنی تمام این پروسه به شکل طبیعی در خلقت آن‌ها قرار دارد، اما اینکه چطور جهت درست و مناسب را برای رسیدن به این مقصد انتخاب می‌کنند، هنوز هم مثل یک راز باقی مانده است.

پرنده‌ها این کار را انجام می‌دهند، ماهی‌ها این کار را انجام می‌دهند، پستانداران، حشرات و خزندگان همه و همه مهاجرت می‌کنند. تقریبا در قلمروی امپراطوری حیوانات، مهاجرت امری عادی است و مانند حرکتی برای آداپته شدن با شرایط زیستی می‌ماند. همان طور که گفته شد حیوانات به دلایل مختلفی مهاجرت می‌کنند. آن‌ها پرواز می‌کنند، شنا می‌کنند و یا می‌دوند تا به غذا برسند یا شرایط آب و هوایی ایده آل تری پیدا کنند و گاهی هزاران کیلومتر را برای رسیدن به این مقصود می‌پیمایند.

در میان تمام حیوانات، وال‌های کوهان دار در صدر پستانداران مهاجرت کننده هستند، چرا که حدود ۸ هزار و ۴۷ کیلومتر را شنا می‌کنند تا به نقطه‌ دیگری بروند. همین طور یک گونه از پروانه در دنیا وجود دارد که حدود ۳ هزار کیلومتر را بین کانادای جنوبی تا مرکز مکزیک بال می‌زند. در این میان، حیواناتی هم هستند که هزاران مایل را می‌پیمایند و بعد از رسیدن به مقصد می‌میرند، پس چرا آن‌ها این کار را انجام می‌دهند؟ در واقع یک حقیقت ساده در پس پدیده‌ مهاجرت وجود دارد و آن هم این است که منابعی که در زمین وجود دارند، دچار نوسان هستند. مثلا ممکن است در منطقه‌ای، منابع تغذیه‌ای زیادی وجود داشته باشد، اما فقط برای مدت کوتاهی جوابگو باشد؛ بنابراین همیشه مکانی که به یک جاندار تولد می‌دهد (جایی که در آن متولد می‌شود) دلیلی بر بی عیب و نقص بودنش تا همیشه نیست.




شاید از خودتان بپرسید چرا حیوانات مسیر‌های کوتاه را برای مهاجرت انتخاب نمی‌کنند و هزاران کیلومتر را می‌پیمایند؟ یک جواب ساده این است که فواید پیمودن مسیر‌های طولانی، خیلی بیشتر از زحمتی است که باید برای آن بکشند، اما با این حال Hugh Dingle که یک پروفسور بازنشسته در دانشگاه کالیفرنیا است، بر این باور است که این موضوع هنوز مثل یک راز باقی مانده است و اگر چه علم توانسته جنبه‌های زیادی از زندگی آن‌ها را آشکار کند، با این حال هنوز هم بیشتر آن مثل یک راز باقی مانده است.

اگرچه ممکن است پدیده‌ مهاجرت پیچیده باشد، اما دلایلی که پشت آن است، ساده است: غذا، تولید مثل، شرایط آب و هوایی و فرار برای بقا.



نظر شما
ادامه