کد خبر: ۴۶۰۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر


مدیرکل دامپزشکی استان قزوین با تاکید بر اینکه کمبود واکسن عوامل مختلفی دارد، گفت: یکی از این عوامل احتکار و قاچاق است و با توجه به شرایط کنونی ارز، بی شک افراد سودجوی زیادی در این حوزه وجود دارند؛ جلوگیری از این موارد، نیازمند درایت و همکاری ادارات کل دامپزشکی، نیروی انتظامی و سیستم قضایی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی موسسه رازی، «دکتر حمید زینالی» در نشست مشترک رئیس موسسه رازی و مدیرکل دامپزشکی استان قزوین که در موسسه رازی برگزار شد، با اشاره به همکاری میان این دو مجموعه از گذشته و در زمینه بیماری هایی مانند واکسن روغنی تب برفکی، اظهار کرد: در خصوص تهیه واکسن همولوگ برای بیماری لمپی اسکین نیز موسسه رازی و اداره کل دامپزشکی قزوین اقدامات مشترکی را انجام داده و در دستور کار دارند.

وی به درگیری واحدهای دامداری صنعتی استان قزوین به بیماری تب سه روزه در سالهای گذشته اشاره کرد و افزود: در این مدت نمونه های مرضی این بیماری به موسسه رازی ارسال می شد که با توجه به قیمت بالای واکسن های وارداتی این بیماری، امید است شاهد تولید این واکسن به صورت داخلی و توسط موسسه رازی باشیم.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین با تاکید بر اینکه موسسه رازی مجموعه ای بی نظیر در ایران و کم نظیر در جهان است، خاطرنشان کرد: یکی از رسالت های موسسه رازی تحقیقات است با توجه به این موضوع که سقط جنین در دام های کوچک (گوسفند و بز) از اهمیت بالایی برخوردار است، در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی، باید بهره وری را تا حد امکان افزایش دهیم.

وی ادامه داد: سقط جنین و در پی آن سقط های طوفانی از موارد مهمی است که زیان بسیاری را متوجه دامدار خواهد کرد و باید برای جلوگیری از این اتفاق چاره اندیشی کرد، چراکه سود اصلی دامدار از محل تولید نوزاد است و محصولاتی مانند شیر و پشم، تنها هزینه های جاری دامدار را تامین می کند.

دکتر زینالی سقط جنین را سبب کاهش انگیزه دامدار برای ادامه کار دانست و به فعالیت های تحقیقاتی پراکنده ای که تاکنون در کشور برای بررسی علل آن انجام شده، اشاره کرد و گفت: در تلاش هستیم تا با انجام تحقیقات کلاسیک با همکاری موسسه رازی که به عنوان مرجع مورد تایید ایران و مجامع بین المللی مطرح است، به عواملی با درصدهای وقوع برسیم تا برای پیشگیری از سقط جنین در دام، برنامه ریزی کنیم.

وی افزایش تعداد دام در کشور و به تبع آن کمک به اقتصاد جامعه، مردم و دامدار را از نتایج این فعالیت تحقیقاتی عنوان کرد و افزود: مقدمات این همکاری میان موسسه رازی و اداره کل دامپزشکی قزوین مورد بررسی قرار گرفت و مباحث مربوط به عملیاتی شدن آن در جلسات آینده مطرح خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین در ادامه به عدم کمبود واکسن های مورد استفاده دام در استان قزوین اشاره کرد و گفت: کمبود واکسن عوامل مختلفی دارد که یکی از آن ها احتکار و قاچاق است و با توجه به شرایط کنونی ارز، بی شک افراد سودجوی زیادی در این حوزه وجود دارند؛ جلوگیری از این موارد، نیازمند درایت و همکاری ادارات کل دامپزشکی، نیروی انتظامی و سیستم قضایی است.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه حمایت از موسسه رازی به عنوان سرمایه ای ملی به عهده همه است، تصریح کرد: استفاده از تولیدات داخلی، مهمترین حمایت محسوب می شود که بر این اساس هزینه تحقیقات در این مجموعه نیز فراهم می گردد.



انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
frzn
|
Canada
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
0
0
سلام.
جناب دکتر اسحاقی، اینکه میفرمایید نتیجه تحقیقات دامپزشکی بر سر سفره ها باید دیده شود، درست. شایان ذکر است، نتیجه عملکرد ها و حتی تحقیقات دامپزشکی درون استانی در قزوین بر سر سفره مردم قابل مشاهده و رویت میباشد. شما نیک می دانید که دامپزشکی استان قزوین، عملکردی بسیار قوی و با رویکرد علمی، و نیز دارا بودن دامداری و مرغداری ها و وجود کارخانجات دارو سازی، مکمل سازی، خوراک دام و طیور، کشتارگاه ها... جایگاه ممتازی را در سطح کشور دارد. همچنین حضور متخصصین در هر رده ای از دامپزشکی اعم از بخش حاکمیتی و خصوصی، میطلبد، موارد بسیاری را مورد تحقیقات مشترک قرار داد، که با توجه به ظرفیت علمی خوب دامپزشکی استان قزوین، دستیابی به نتایج ارزنده میسر میباشد.
نظر شما
ادامه