کد خبر: ۴۶۰۳۶
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
 

حکیم مهر: وزیر بهداشت ضمن انتقاد از برخی دخالت های مدیریتی از سوی دولت و مجلس در امور دانشگاه ها و نقش سهمیه ها در پذیرش دانشجویان، گفت: این دخالت ها به علم، آموزش و پژوهش و در حوزه فعالیت ما به سلامت مردم آسیب می زند و در یکی از مهمترین دانشگاه های علوم پزشکی، در رشته پزشکی در کنار رتبه های اول و دوم و برتر، رتبه 84 هزار نشسته و در رشته داروسازی در کنار رتبه اول و برتر کنکور، رتبه 104 هزار پذیرفته شده است، این تصمیم را قانونگذار می گیرد که دود آن به چشم علم، عالم، پژوهش، سلامت مردم ، تحقیق و پیشرفت کشور می رود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، «دکتر سید حسن هاشمی» در نوزدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور که با حضور معاون اول رییس جمهور در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: اجازه دهید که از این پس، رتبه ها و قبولی هر دانشگاه را در سایت، اعلام عمومی کنیم مگر نه اینکه شفافیت خوب است و اینجا هم که حوزه امنیتی نیست؛ بعد متوجه می شویم که تصمیم سازی ها و سیاستگذاری ها چه بلایی بر سر علم، پیشرفت و دانشگاه ها می آورد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: هر کجا نگاه کنید یک دانشگاه یا دانشکده ایجاد شده است من و وزیر علوم از این نظر تحت فشار هستیم چون هر شهری که می رویم از ما دانشکده می خواهند این مساله برای وزرای قبلی هم وجود داشته است فکر می کنیم که با گسترش کمّی دانشکده ها، هنر کرده ایم اما کنار خانه جوان کشاورز یا دامداری که مولد بوده، دانشگاه یا دانشکده ای تاسیس شده و این جوان فکر می کند که کار خود را رها کند و در دانشگاه یا دانشکده درس بخواند و بعد هم که شغل مناسب تحصیلات خود را پیدا نمی کند اقدام به مهاجرت می کند؛ در حال حاضر 75 درصد شهرنشین و حاشیه شهرنشین در کشور داریم.

وی افزود: تا توانسته ایم بی سوادی مدرن را تبلیغ و تشویق کرده ایم و بدون حساب و کتاب مدرک علمی و تحصیلی می دهیم و این روند با فشارهای بیرونی ادامه دار است، چون این فشارها خواست دانشگاه ها و وزرای علوم و بهداشت نیست اما مسیری را می رویم که دود آن به چشم خودمان خواهد رفت.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در امور دانشگاه ها نباید دخالت شود، افزود: اجازه دهند دانشگاه کار خودش را انجام دهد که به نفع و صلاح کشور و مردم است اما بخشی از مشکلات موجود نیز به ما دانشگاهیان مربوط می شود چون بخش عمده ای از تحقیقات ما مشکلات مردم را حل نمی کند و متاسفانه به دنبال این هستیم که H index خودمان را افزایش دهیم و یا نفرات برتر کشور، منطقه و بین المللی باشیم که این امر هم از مسیر نمایه های بین المللی مانند ISI حاصل می شود و طبیعی است که تولیدات علمی ما از نگاه مردم بیشتر برای نمایه های علمی بین المللی کارایی دارد تا برای مروم و پیشرفت کشور.

وی افزود: امروز دانشگاه های نسل چهارم برای کشور کاربردی است چون دانشگاه باید به درد و مشکلات مردم در حوزه های مختلف فکر کند و البته که سیاستگذار، سیاستمدار و مسئولان کشور باید فرصت را برای دانشمندان ایجاد کند شایسته گزینی در مدیریت کشور باید شاه بیت انتخاب افراد باشد.

وزیر بهداشت گفت: در تحقیقات و پژوهش های ما، چقدر حل مشکلات مردم و کشور در حوزه اقتصاد و معیشت مورد توجه قرار می گیرد؟ مردم آثار تحقیقات علمی کشور را نمی بینند و عنوان می کنند که اگر ما ادعا میکنیم که در تولید علم، رتبه اول منطقه را داریم اثرات این موفقیت چه زمانی می خواهد بروز و ظهور پیدا کند؟ باید اعتراف کنیم که در کنار محدودیت هایی که برای دانشمندان و پژوهشگران وجود دارد، متاسفانه تحقیقات ما هم راستا با مشکلات روزمره مردم نیست.

هاشمی افزود: مشکلات جاری کشور مانند مشکلات اقتصادی، کم آبی و محیط زیست دردهای امروز جامعه است که باید برای حل آن فکر و تحقیق کرد. هر قدر بتوانیم بیشتر با مردم معاشرت داشته باشیم بهتر می توانیم به مشکلات آنها بپردازیم اما گاهی برخی افراد را برای خدمت به شهرها و روستاها اعزام می کنیم که بعد از 30 سال درس خواندن، اولین بار است که سوار اتوبوس می شود و با فضای روستا و مناطق محروم بیگانه است و این فرد و برخی دانشگاهیان، با متن جامعه فاصله دارند.

وزیر بهداشت اظهار داشت: اگر بخواهیم مشکلات مردم را حل کنیم حتما این فرصت را داشته باشیم که مراکز تحقیقاتی را به مراکز بدون مرز تبدیل کنیم و درون جامعه برویم و بجای اینکه برای خودمان و دیده شدن در سطح بین المللی کار کنیم برای مردم کار کنیم. تربیت انسانهای بزرگ، توانا و مسئولیت پذیر می تواند سرنوشت ایرانی سرافراز را رقم بزند امیدواریم که سیاستگذاران و دانشگاه های کشور، مسیر موجود را تغییر دهند و به نحوی عمل کنیم که برونداد و خروجی دانشگاه ها که سرشار از استعدادهای درخشان و بی نظیر است به سمتی رهنمون شود که مشکلات کشور کاهش یابد.

هاشمی با اشاره به رشد شتابان علم و فناوری در سالهای اخیر در کشور، یادآور شد: یکی از نقاط افتخار آمیز کشور رشد شتابان علم و فناوری در سالهای گذشته است و باعث شادی و مسرت برای ایرانیان می شود چراکه تولیدات علمی کشور در سال 2001 بسیار ناچیز بود و فکر می کردیم که اگر جایگاه دوم مصر در تولید علم منطقه را کسب کنیم به موفقیت بزرگی رسیده ایم اما در سال 2011 توانستیم موقعیت ممتازی در منطقه کسب کنیم. از سال 2011 در تولید علم در کشور با افت روبرو بودیم اما در سال 2014 با اقداماتی که در دولت تدبیر و امید انجام شد، شرایط ممتازی در حوزه تولید علم به دست آوردیم و وضعیت کیفی مقالات بسیار بهبود یافت.

هاشمی گفت: در برنامه توسعه چشم انداز 1404 این بخش از خدمات دانشگاهیان بی سابقه است که ده سال زودتر از برنامه توانستیم به رتبه اول تولید علم در منطقه برسیم البته دوست داشتیم که در حوزه فناوری نیز چنین موقعیتی می داشتیم اما هنوز راه طولانی در پیش داریم در روزهایی که خبرهای منفی در جامعه زیاد است، بازگو کردن این اخبار برای مردم در هیاهوی سیاست زده مناسب تر است و امیدواریم که انعکاس اخبار و اطلاع رسانی به نحوی باشد که بار روانی اخبار منفی کاهش پیدا کند و ذکر این موفقیت ها موجب مسرت مردم شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، وزیر بهداشت با بیان اینکه سهم وزارت بهداشت از شاخص های ورودی مانند بودجه، نیروی انسانی، تعداد مراکز آموزشی و اعضای هیات علمی، کمتر از یک چهارم است، افزود: در تولید علم و شاخص های علم و فناوری سهم وزارت بهداشت بسیار بالا است و در ابتدای دولت یازدهم فقط 8 دانشمند یک درصد برتر با استناد بالا در وزارت بهداشت داشتیم که تا پایان سال 2016 به 55 نفر افزایش یافت و در حوزه فناوری نیز بخش پزشکی کارنامه درخشانی دارد.

هاشمی تعداد شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت را 1150 شرکت عنوان کرد و گفت: 52 شرکت دانش بنیان حوزه سلامت، محصولات خود را صادر می کنند و در حوزه ورود تحقیقات به عرصه زندگی مردم و اقتصاد کشور، بسیار موفق بوده اند.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: حدود 1000 سال پیش فردوسی گفت "توانا بود هر که دانا بود، ز دانش دل پیر برنا بود" در مصرع دوم این شعر را همه قبول دارند و افرادی که در حوزه پژوهش و تحقیقات فعال هستند به خاطر آرامش خودشان، تعهد به کشور و بشریت در این حوزه فعالیت دارند اما مصرع اول این شعر به سیاستمداران مربوط می شود. در 1000 سال گذشته کمتر سیاستمداری در کشور بوده که در عمل به مصرع اول باور داشته است در گفته ها این باور را می بینیم طبیعی است که همه از علم، عالم و خردورزی حمایت می کنند اما در عمل باید به بودجه های علمی و پژوهشی کشور توجه کنیم؛ خجالت آور است که 0.3 درصد از بودجه کشور را به پژوهش اختصاص می دهیم و البته در تخصیص و تحویل بودجه نیز مشکلاتی داریم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: باور به علم و پژوهش کمتر نزد سیاستمداران وجود دارد باید بپذیریم که اگر بناست انقلاب را صادر کنیم، این صادرات با مغز، قلم، اندیشه، علم و دانایی میسر است؛ ببینید که کشور چین انقلاب خود را از طریق علم و فناوری به همه جا صادر کرده و در همین سالن نگاه کنید که چه آثاری از چین وجود دارد. آیا جایی در دنیا هست که اثری از چین در آن وجود نداشته باشد؟ امیدواریم همه در عمل به علم و عالم احترام بگذارند. باید دخالت مجلس و دولت ها در دانشگاه ها کم شود البته از نظر امنیتی می گویم که هر کاری لازم است با رعایت قانون اساسی و حقوق شهروندی انجام دهید اما دخالت های مدیریتی دولت و مجلس به علم، آموزش و پژوهش و سلامت مردم آسیب وارد می کند که باید تجدید نظر کنیم.

 
 
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
1
3
دروغه.شما هر جور سهمیه ای هم داشته باشی نهایتا با رتبه 10 هزار میتونی پزشکی بری .
مگه اینکه ژن خوب باشی .که او هم مال خانواده و همکاران امثال شماست اقای وزیر
ناشناس
|
Canada
|
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
0
2
مگر خود وزیر چطوری به اینجا رسیده
اینها در زمان جنگ جهادی بوده اند و مدرک سیکل داشته اند و همینجوری بهشون دیپلم داده اند و بعد به اینها گفته اند هرکس هر رشته خواست بره بخونه و وزیر محترم هم پزشکی را انتخاب نموده اند.
حرمت دانشگاه از همان زمانها پایمال شد و بتدریج به این نقطه رسید.
دکتر xy
|
France
|
۰۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
0
1
کجای کار مسوالان قدردانی داره آخه که الان تیتر زدین انتقاد شدیددددد ! تا بوده همین بوده . از همدیگه انتقاد میکنن و مشکلات رو میندازن گردن دیگران تا دوره مسولیتشون تموم شه .
س. د
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
0
1
شما ها هم به آخرای دوره ۸ ساله حکومتتون رسیدین، زبونتون باز شده
............. بودی، همون روز اول تصدی وزات بهداشت همچین حرفی میزدی، و عملا جلوشو میگرفتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
0
1
آقای وزیر خودت چجوری به اینجا رسیدی؟
دختر خانمت که پزشکی میخونه از نمره هاش خیلی خوب خبر داریم.
به برکت و تلاش همین بچه های روستایی و دهاتی به اینجا رسیدید.لااقل درست صحبت کردن را بلد باش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
1
1
درود بر وزیر شجاع بهداشت که اگر هم این حرفهای مغرضانه و احساسی برخی ها در مورد ایشان درست باشد،
فعلا که توانسته جلوی مجلسی ها تا حدی که از دستش بر می آمده بر خلاف وزارت علوم خوب مقاومت کند!
به طوری که تعداد پزشک بیکار در مقایسه با دامپزشک بیکار
بسیار ناچیز است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
0
1
بخیل هستید خودتان دکتر شده اید نمی گذارید دیگران دکتر شوند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
0
0
مسلما اگر وزارت بهداشت تشکیل نمی شد وضعیت پذیرفته پزشکی به دلیل نان و آب دار تر بودن آن نسبت به دامپزشکی
بسیار وخیم تر می شد و از مسائل حرفه ای گذشته،
واقعا خدا بایستی به داد مردمی که ناچار بودند به خیل عظیم پزشکان بیسواد مراجعه می کردند، می رسید!
پاسخ ها
Dr.khani
| Sweden |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
dooste aziz , alan ham moteasefane inghadr pezeshke bisavad ziyad shode ke on ham vaziyate moshabehe dampezeshki ro dare
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
0
1
سلام
اظهارات وزیر محترم کذب فاحش و محض است اگر هم چنین چیزی وجود داشته باشد مربوط به فرزندان هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی است
آقای وزیر شرمتان باد از صندلی فروشی دردانشگاهها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
0
1
شرم بر شما
که با حاشیه سازی جهت دار و با نهایت بی وجدانی به جای اینکه بر سر کسانی که ما را در وزارت های علوم و جهادکشاورزی به این روز انداخته اند فریاد بزنید به شخصی گیر می دهید که تا به حال مسئولیتی در رابطه با دامپزشکی نداشته است!
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
2
1
جناب وزیر محترم اگر حرف شما روی بچه های رزمنده یا جانباز و یا فرزندان اونهاست باید بگویم کافی بود فقط و فقط در شب عملیات (فقط یه شب )مثلا کربلای4حضرت عالی در جبهه در خط مقدم بودید اونوقت این حرف های سخیف رو بر زبان نمی اوردید در ضمن تعداد زیادی هم از این ایثارگران در دانشگاه با نمرات بسیار خوبی مراحل تحصیل رو پشت سر می گذرانند برای بسیاری از دولتمردان باید متاسف بود که چنین گستاخی نسبت به ایثارگران و خانواده انها روا می دارند
از طرف یه رزمنده و جانباز جنگ تحمیلی
پاسخ ها
کامران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
....... شب عملیات چه ربطی داره به سهمیه. کشتید ما رو با این تحلیلاتون ....... سهمیه دار. پس اون بیچاره ای که بعدا قراره زیر دست اینا جون بده چی میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
0
0
کجای سخنان وزیر بهداشت مربوط به رزمندگان بود؟
ایشان انتقاد دارند چرا کسانی پزشک می شوند که انگار برای اولین بار است به جای ماشین شخصی به ناچار برای رفتن به روستاها سوار اتوبوس شده اند و نمی توانند مشکلات روستاییان عزیز را درک کنند!
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
2
2
دمش گرم راست میگه مردم جونشون رو از سر راه نیاوردن بدن دست رتبه ۱۰۴ هزار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
1
0
چرابین مردم ایران فرق می گذارید.زمان جنگ اگرمی دانستیم دولت مردای بی کفایتمون همچین قانونای که به نفع خودشون وبچه هاشون رومی گذارن حتماماهم سعی می کردیم جانبازبشیم.وحتما اگه دوباره جنگ بشه فقط همین سهمیه دارامی روندجنگ.دل جوونامونوخون.کردین
سلیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
1
1
مگه رفتین جنگ که خانوادتون سهمیه دارشن اگه اینجوری همه اونایی که کارت پایان خدمت دارن هم بایدسهمیه بدن جنگ برای دفاع ازکشوربودالعانم اگه جنگ بشه همه ی مردم ایران می رن.شماروبه عدالت علی قسم دولت مردابااحساسات جوونامون بازی نکنید
نظر شما
ادامه