کد خبر: ۴۶۰۴۶


نبود آزمایشگاه مجهز به معاینه اسب در گلستان سبب شده که با وجود گذشت چند ماه از آخرین هفته کورس تابستانه بندرترکمن، هنوز پرداخت جوایز مالکان و مربیان اسب های برتر در انتظار دریافت نتایج دوپینگ احتمالی از کشور فرانسه باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، چند تن از مالکان و مربیان اسب های مسابقه در شهرستان بندر ترکمن با ابراز گلایه از پرداخت نشدن جوایز خود گفتند که با وجود واریز همه درآمدهای ناشی از برگزاری مسابقات کورس تابستانه به حساب مربوطه، برخی ابهام ها در خصوص روند دریافت نتایج دوپینگ از کشور فرانسه سبب تاخیر طولانی مدت امور شده است.

مسابقات کورس سوارکاری بندرترکمن تابستان امسال در 9 هفته پیگیری شد اما جوایز چند هفته آن به ازای هر هفته حدود 750 میلیون ریال هنوز به دست مالکان، چابکسواران و مربیان نرسیده است.

یکی از مالکان اسب در بندرترکمن گفت: مالکان و مربیان اسب ها برای جوایز مسابقات حساب ویژه ای باز می کنند و پرداخت نشدن این پول برای آنان مشکل ساز است.

وی که خواست نامش در این گزارش درج نشود، افزود: تاخیر در پرداخت جوایز مسابقات به مدیران هیات سوارکاری شهرستان بندرترکمن ربط ندارد و در انتظار پاسخ آزمایش دوپینگ اسب از خارج کشور است.

او همچنین از متولیان ورزش استان گلستان خواست برای ایجاد و تکمیل آزمایشگاه مجهز به تشخیص دوپینگ اسب در استان اقدام کنند.

«موسی ایری» یکی دیگر از مالکان اسب نیز گفت: در سال های اخیر هیات شهرستان تلاش مناسبی برای مجموعه ورزشی و میدان سوارکاری انجام داده و شاهد تحول در این مجموعه هستیم که جای قدردانی دارد.

رییس هیات سوارکاری بندرترکمن نیز گفت: فدراسیون و هیات سوارکاری گلستان در پاسخ به پیگیری شهرستان اعلام کرده اند که نتایج مربوط به احتمال دوپینگ هفته های پایانی مسابقات هنوز از آزمایشگاه های فرانسه دریافت نشده است.

به گفته «یوسف قزل»، این در حالی بوده که بر اساس ضوابط فدراسیون سوارکاری پرداخت جوایز نقدی توسط هیات های استانی منوط به وصول نتیجه دوپینگ است.

وی اظهار کرد: در فصل اخیر مسابقات کورس سوارکاری نمونه های گرفته شده از اسب های برتر هر دور از رقابت ها به جای کشور امارات به فرانسه ارسال می شد و تاکنون نتیجه هفته اول تا چهارم کورس بندرترکمن دریافت و جوایز نقدی نیز به حساب مالکان اسب های برتر واریز شد.

به گفته وی، با پیگیری مدیران ارشد گلستان و نماینده مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی، رییس فدراسیون سوارکاری قول داده در سه تا چهار هفته آِینده پاسخ همه نمونه های ارسالی به فرانسه دریافت و جوایز به صورت نقدی پرداخت شود.

قزل افزود: همچنین با همکاری اداره کل ورزش و جوانان گلستان طرحی در دست تهیه است که در آن ضمن لحاظ کردن دغدغه ها و ملاحظه دستگاه های نظارتی مانند سازمان بازرسی، شیوه پرداخت جوایز نقدی صاحبان اسب های برتر متحول و در بازه زمانی کوتاه تری انجام شود.

وی با بیان این که گفته می شود به تازگی نتایج دوپینگ اسب ها در هفته هشتم و نهم مسابقات دریافت شده است، افزود: این درحالی است که در مورد هفته های پنجم، ششم و هفتم هیچ مطلبی اعلام نشده است.

قزل ابراز داشت که اگر پاسخ آزمایش ها دریافت شده و هیات استان مشکل اعتباری برای پرداخت جوایز دارد بهتر است به صورت شفاف بیان شود.

به گفته وی، این مسایل به صنعت سوارکاری منطقه و اعتماد ورزشکاران و علاقه مندان به کورس آسیب وارد می کند.

وی اظهار کرد: سال گذشته تمام امور مربوط به مسابقات سوارکاری بندرترکمن در کمتر از دو هفته انجام و جوایز پرداخت شد اما امسال حدود شش ماه از هفته پنجم، ششم و هفتم کورس شهرستان می گذرد و سوارکاران برتر دورهای مختلف هنوز در انتظار جوایز خود هستند.

رییس اداره ورزش و جوانان بندر ترکمن هم گفت: بخش بزرگی از مشکلات پرداخت نشدن جوایز چابکسوران برتر مربوط به جواب نتایج دوپینگ بوده و کشور فرانسه در ارسال آن تاخیر دارد.

«عبدالقدیر اونق» افزود: اگر بدون در نظر گرفتن نتایج دوپینگ اسب جوایز پرداخت شود در صورت مثبت بودن احتمالی بازپس گیری پول های واریزی سخت است.

رئیس اداره دامپزشکی آق قلا نیز گفت: پرورش و نگهداری اسب و برگزاری مسابقات اسبدوانی علاقه مندان بسیاری در گلستان دارد و در این پیوند سازمان دامپزشکی کشور تاسیس مرکز تشخیص بیمارهای اسب را در آق قلا واقع در شمال استان تصویب کرد.

«دکتر شهریار کتوک» اظهار کرد: محل احداث این مرکز در گلستان جانمایی و از لحاظ ایجاد زیرساخت ها حدود 75 درصد پیشرفت دارد.

وی زمان بهره برداری دقیق این مرکز را به مسایل اعتباری پیوند زد و گفت: در این مرکز واحدی خاص برای ایجاد آزمایشگاه دوپینگ اسب پیش بینی شده است که پس از اتمام پروژه و با جذب نیروهای متخصص و تامین کیت های ویژه آزمایشگاهی، امکان انجام آزمایشات دوپینگ اسب فراهم خواهد شد.

پیش از این «امان گلدی ضمیر» فرماندار شهرستان آق قلا در نزدیکی گرگان مرکز استان گلستان از گشایش این مرکز ملی در ایام دهه فجر امسال خبر داده بود.

در همین پیوند یکی از محققان علوم آزمایشگاهی گلستان که مدیریت یک واحد خصوصی آزمایشگاهی در حوزه علوم پایه را برعهده دارد گفت: حدود 30 درصد از تجهیزات مورد استفاده در شناسایی و بررسی نمونه های دوپینگ احتمالی اسب های مسابقه در استان موجود است.

وی که به سبب دغدغه حوزه سرمایه گذاری اقتصادی تمایلی به ذکر نامش در این مصاحبه نداشت، اظهار کرد: برای تهیه باقی تجهیزات مورد نیاز مذاکره با یکی از کشورهای اروپایی فعال در حوزه صنعت اسب انجام و در صورت حمایت و موافقت مدیران استان و فدراسیون سوارکاری بستر لازم برای انجام این آزمایش ها تا دو سال آینده در گلستان فراهم می شود.

این محقق علوم آزمایشگاهی تاکید کرد: در صورت ایجاد و راه اندازی مرکز کنترل دوپینگ، دیگر نیازی به هزینه ارزی و ارسال نمونه ها به خارج از کشور نیست.

به گفته وی، در این صورت هزینه های ارزی برای تشخیص نمونه ها کاهش یافته و مدت زمان اعلام نتیجه و راستی آزمایی سرعت می گیرد.

وی گفت: در صورت حمایت از این موضوع همچنین شفافیت بیشتری در عرصه مسابقات سوارکاری در استان رقم خواهد خورد.

«ایگدری» دبیر هیات سوار کاری استان گلستان هم اظهار داشت: نتایج هفته هشتم و نهم کورس سوارکاری بندرترکمن به تازگی دریافت شده و بزودی جوایز آن پرداخت می شود.

وی در خصوص نتایج هفته های پنجم، ششم و هفتم کورس تابستانه بندرترکمن نیز گفت: اطلاع دقیقی در خصوص حاضر شدن نتایج دوپینگ این هفته ها ندارم و باید موضوع از کمیته ضد دوپینگ فدراسیون سوارکاری پرسیده شود.

ایگدری همچنین گفت که تغییرات نرخ ارز مشکلاتی را در خصوص تامین و واریز وجوه ارزی بابت آزمایشگاه فرانسه باعث شده که در شرف حل شدن است.

وی ابراز امیدواری کرد تا هفته های آتی این مشکلات رفع و پس از کسب نتایج دوپینگ چند هفته باقی مانده، تمام جوایز مربوطه پرداخت شود.

مدیرکل ورزش و جوانان گلستان در این خصوص گفت: مساله تست دوپینگ و جواب آزمایش های آنان مساله فنی است و ارتباطی با اداره کل و ادارات شهرستان ها ندارد.

«بهمن طیبی» در اظهار داشت: مساله دوپینگ یک مساله پزشکی است که از سوی فدراسیون سوارکاری زیر نظر فدراسیون پزشکی ورزشی انجام می شود.

وی عنوان کرد: بعد از هر کورس نمایندگان فدراسیون سوارکاری آزمایش دوپینگ را انجام می دهند و به صورت بسته بندی شده و تحت نظارت خاص تحویل فدراسیون پزشکی ورزشی می شود و این فدراسیون برای گرفتن جواب نهایی با دقت بیشتر نمونه ها را به فرانسه ارسال می کند و نتایج بعد از بررسی نهایی اعلام می شود.

طیبی گفت: چنانچه بخش خصوصی بخواهد در این زمینه وارد شود باید مجوزهای لازم را فدراسیون سوارکاری و پزشکی ورزشی بگیرد تا تست های دوپینگ در محل برگزاری و نتایج اعلام شود و ما نمی توانیم اقدامی در این خصوص انجام دهیم.

استان گلستان که به عنوان قطب پرورش اسب و سوارکاری در کشور به شمار می رود دارای مجموعه های سواری در گنبدکاووس، آق قلا و بندر ترکمن است که کورس های بهاره، تابستانه، پائیزه و زمستانه را برگزار می کنند.
 
ورزش سوارکاری در بین مردم استان گلستان بویژه قوم ترکمن ساکن جایگاه مهمی دارد.
 
 
 
نظر شما
ادامه