کد خبر: ۴۶۰۷۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
 

در دومین روز از طرح گشت‌های مشترک سازمان تعزیرات حکومتی به مناسبت شب یلدا که صبح امروز (سه‌شنبه) برگزار شد بازار فروش ماهی و آبزیان در منطقه سرچشمه تهران مورد بازرسی قرار گرفت که با توجه به استفاده این ماده غذایی در شب یلدا توسط خانواده‌های ایرانی و اهمیت رعایت اصول بهداشتی در مرحله نگهداری و توزیع آن، بهروز طالبیان رییس گشت تعزیرات حکومتی استان تهران را نمایندگانی از اداره کل دامپزشکی استان تهران، نماینده بهداشت و اصناف و مسئولان انتظامی همراهی می‌کردند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، در این بازدید سرزده از فروشگاه‌های خیابان سرچشمه تهران، فروش این محصولات غذایی مورد بازرسی قرار گرفت که در برخی فروشگاه‌ها چند مورد تخلف تعزیراتی  از جمله عدم درج قیمت، عدم ارائه فاکتور و گرانفروشی محرز شد.

همچنین با توجه به نظر کارشناسان دامپزشکی و بهداشت از جمله موارد تخلفات بهداشتی که مشهود بود، عدم رعایت موارد بهداشتی، عدم یخ گیری مناسب محصولات آبزی، عدم پوشش مناسب فروشنده و همچنین نامناسب بودن شرایط بهداشتی و حریم مغازه‌ها تشخیص داده شد.

بهروز طالبیان رییس گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران در خصوص گشت امروز توضیح داد: با توجه به نزدیک بودن شب یلدا بر آن شدیم تا به همراه اکیپی از سازمان‌ها و دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت، ‌ بازرسین اصناف و اداره بهداشت و دامپزشکی بازدید سرزده‌ای از تعدادی از کسبه‌های خیابان سرچشمه که اقدام به فروش ماهی داشتند، انجام دهیم.

وی افزود: متأسفانه در این بازرسی شاهد فاسد شدن بسیاری از محصولات عرضه شده در این مکان بودیم که با توجه به نزدیک بودن شب یلدا برخی فروشندگان این اقلام، اقدام به سودجویی و سوء استفاده کرده و به عرضه ماهی‌های فاسد اقدام می‌کردند.

رییس گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران خاطرنشان کرد: کارشناسان دامپزشکی تخلفات این فروشگاه‌ها را از لحاظ بهداشتی بودن و تاریخ مصرف گذشته بودن این محصولات محرز دانستند.

طالبیان خاطرنشان کرد: با توجه به مراجعه‌ای که به این واحد صنفی داشتیم در خصوص فروش ماهی هست، از کارشناسان دامپزشکی و بهداشت محیط نیز دعوت کردیم که حضور یابند و با توجه به اینکه چندین بار به این مرکز مراجعه کرده‌ و تذکر و هشدارهای لازم داده‌ شده بود هیچ‌گونه توجهی توسط آنها صورت نگرفته تا اینکه امروز مجددا به صورت سرزده همراه با کارشناسان دامپزشکی و بهداشت مراجعه کردیم و مشخص شد ماهی‌های عرضه شده تاریخ گذشته هستند و قابلیت مصرف انسانی ندارند.

وی افزود: در خصوص بهداشت محیط نیز از لحاظ جا و مکان سردخانه و نگهداری ماهی‌ها مناسب تشخیص داده نشد که با توجه به این موارد وضعیت بحرانی تلقی شده و از نظر قانون تعزیرات حکومتی در قالب کالاهای خوردنی و آشامیدنی و کالاهای آرایشی بهداشتی باید معدوم شود. همچنین به این فروشنده مهلت ۴۸ ساعته داده شدکه در صورت عدم رعایت موارد مذکور، پس از ۴۸ ساعت از ناحیه دامپزشکی و بهداشت این واحد تعطیل خواهد شد.

در ادامه این گشت یکی از فروشگاه‌های عرضه ماهی و آبزیان مورد بازرسی قرار گرفت.

رییس گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران در خصوص این فروشگاه گفت: این فروشگاه در خصوص قیمت اقدام به گرانفروشی کرده‌ بود که در خصوص احراز تخلف گرانفروشی از سوی بازرسین اصناف گزارش تهیه و به سازمان تعزیرات ارجاع خواهد شد که در اولین فرصت به آن رسیدگی می‌شود.

عدم ارائه آموزش بهداشتی لازم به فروشندگان

از جمله موارد دیگر تخلف در این فروشگاه و طبق نظر کارشناس تعزیرات  این بود که از فروشنده درخواست کارت بهداشت شد و اینکه آیا آموزش خاصی در خصوص عرضه ماهی و آبزیان دیده‌اند که فروشنده اعلام کرد خیر.

همچنین بازرس اصناف حاضر در این گشت تخلفات این فروشگاه ماهی و ‌آبزیان را به این شرح بیان کرد: تخلفات گرانفروشی، عدم درج قیمت و عدم صورتحساب برای مشتری و عدم ارایه فاکتورهای خرید از جمله موارد تخلف است. همچنین این مغازه از نظر بهداشتی وضعیت اسفناکی داشت که با توجه به گزارش انجام شده ۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تخلف محرز شد که این مسأله به شعبه تعزیرات ارجاع داده می‌شود و بر این اساس یک تا پنج برابر تخلف توسط تعزیرات لحاظ خواهد شد.

وی همچنین از جمله تخلفات مشاهده شده در این فروشگاه را عدم درج قیمت، عدم صدور فاکتور خرید، عدم صدور فاکتور فروش برای مشتریان، عدم رعایت بهداشت و همچنین تقلب در فروش برخی از ماهی‌های فاسد اعلام کرد.  

دکتر نیازی-نماینده دامپزشکی تهران- نیز در بازرسی‌های انجام شده موارد تخلف این فروشگاه را عرضه غیربهداشتی مواد دامی ارگانکتیک و فاسد اعلام کرد و گفت: این محصولات در محل معدوم می‌شود و همچنین موضوع تخلف در اسرع وقت در اداره دامپزشکی و مراجع قضایی رسیدگی خواهد شد.

مجلس قرار است ملک ما را خریداری کند، پس نوسازی نمی‌کنیم

در بازرسی‌های انجام شده از فروشگاه دیگری که از نظر عرضه مواد غذایی تازه مشکل چندانی نداشت ولی از نظر بهداشت محیط و محل کار، از سوی کارشناس بهداشت به آن ایراد گرفته شد. صاحب فروشگاه دوم در این خصوص اعلام کرد: با توجه به اینکه مجلس شورای اسلامی چند سال است که بنا دارد املاک ما را خریداری کند پول اضافه‌ای برای تعمیر و نوسازی مغازه نداریم.

همچنین در فروشگاه‌ دوم مشاهده شد که گوشت کوسه ماهی به جای گوشت شیرماهی به فروش می‌رسید که این گوشت‌ها از نظر بهداشتی نیز فاسد بود و با توجه به نظر کارشناسان این محصولات در محل توسط کارشناسان تعزیرات و بهداشت معدوم گردید.

بر اساس این گزارش، این فروشگاه همچنین دارای تخلف عدم ارائه فاکتور و گرانفروشی بود که در این خصوص قیمت اصلی ماهی آزاد ۱۲ هزار تومان بود اما با قیمت ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسید.

در بازدیدی که بازرسین تعزیرات، نماینده دامپزشکی و سازمان بهداشت از زیرزمین فروشگاه دوم انجام دادند با وضع بسیار اسفناک غیربهداشتی و نامناسبی مواجه شدند به گونه‌ای که شرایط روی زمین با زیر زمین این محل، زمین تا آسمان متفاوت بود.

نیازی نماینده سازمان دامپزشکی، ‌ از جمله موارد تخلف بهداشتی در این فروشگاه را عدم رعایت بهداشت محیط و عدم پوشش مناسب فروشندگان و شرایط غیربهداشتی و نامناسب زیرزمین آن اعلام کرد.

همچنین نماینده سازمان دامپزشکی با بررسی برخی محصولات عرضه شده در این فروشگاه اعلام کرد: برخی گوشت ماهی عرضه شده به دلیل تظاهرات و وجود شواهد فساد، جهت استفاده انسانی مناسب شناخته نشده و در همان محل همراه با صورتجلسه تخلف، معدوم شد.

نیازی گفت: با توجه به تذکرات سازمان بهداشت به این محل شاهد هستیم که موارد بهداشتی همچنان رعایت نشده است.

عدم درج مهر بهداشت بر روی ماهی‌ها

همچنین نیازی خاطرنشان کرد: مکان‌هایی که ماهی و آبزیان عرضه می‌کنند باید مهر قانون در خصوص رعایت اصول بهداشتی مربوط به فرآورده‌های خام دامی بر روی آنها درج شود که در فروشگاه اول، نخستین تخلفی که مشاهده کردیم عدم نگهداری ماهی به منظور عرضه در شرایط دمای مناسب بود که این ماهی‌ها هیچ‌گونه یخ‌گیری نشده و شرایط مناسبی برای نگهداری نداشتند.

نیازی گفت: در بررسی‌ دقیق‌تر از این واحد عدم ارایه محصول مناسب نیز محرز بود که ماهی‌ها شرایط عرضه مناسب را نداشتند.

در پایان این گشت و بازرسی از این دو فروشگاه عرضه ماهی و آبزیان در منطقه سرچشمه موارد مکشوفه که با تشخیص و نظر کارشناسان دامپزشکی و بهداشت نامناسب و فاسد تشخیص داده شده بود، معدوم شدند و همچنین تخلفات آنها توسط بازرس اصناف صورتجلسه شد.

بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه ماهی و آبزیان یکی از مواد غذایی است که در صورت عدم شرایط نگهداری نامناسب سریعاً‌ فاسد می‌شود، باید نظارت بیشتر و دقیق‌تری از سوی مراجع ذیربط بر این حوزه از عرضه کالا صورت گیرد.

 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
0
2
ارگانکتیک!!!
معدومسازی با مایع ظرفشویی!!
اینها بعد از معدومسازی با مایع ظرفشویی و حتی وایتکس شستشو می دهند و می فروشند.پس بهتر است بازرسین محترم مقداری فرمالین رقیق همراه داشته باشند.بخاطر بوی فرمالین مشتری نمی خرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
0
2
با مایع ظرفشویی که بشورن بوی فشاد کمتر میشه، روش معدوم سازی اشتباه است
مسئول فنی
|
Hong Kong
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
1
1
متاسفانه عملکرد ادارات دامپزشکی استان تهران بسیار ضعیف و ناکارامد است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
0
0
کمی تینر بریزید ، حتی یک قطره هم کافی است .
نظر شما
ادامه