کد خبر: ۴۶۰۹۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
 
«احسان‌محمدی» در عصرایران نوشت:
 از خیابان انقلاب که رد می‌شوم پرتکرارترین جمله هایی که از دادزن‌ها می‌شنوم این است:

- مقاله، پایان‌نامه!

- مقاله ISI هم داریم! بفرمایید زیرزمین!

- پایان‌نامه دکترا!

آش آنقدر شور است که گاهی حتی به دیوار سیمانی و نرده‌های فلزی دانشگاه محترم تهران هم آگهی‌های تبلیغاتی‌شان را می‌چسبانند. مدت‌ها جلوی دانشگاه علوم تحقیقات تهران شمال روی آسفالت همین چیزها را نوشته بودند که امکان کندنش نباشد!

وقتی کالایی زیاد تبلیغ می‌شود یعنی مشتری‌اش هست. یعنی کسانی هستند که می‌روند پایان نامه و مقاله سفارش می‌دهند. پول‌می دهند به یکسری دانش‌آموخته دانشگاه که کار پیدا نکرده‌اند و آنها هم بر اساس درخواست مقاله و پایان‌نامه می‌نویسند. حتی مقاله ISI، ترجمه‌می کنند و گاهی واسطه‌گری برای انتشار در ژورنال‌های خارجی را هم انجام می‌دهند! سفارش‌دهنده راضی، تولیدکننده راضی!

هفته پژوهش است و دوست دارم مثل کودک قصه هانس کریستن اندرسون فریاد بزنم: این پادشاه لُخت است، در هفته پژوهش به شهوت ملی مقاله‌نویسی پایان بدهید!

حتماً به دوستانی برمی‌خورد که این حرف توهین به پژوهشگران است! از سال 1377 در فضای دانشگاهی هستم، درس خوانده‌ام و کار کرده‌ام و فرصت بازدید و نشست و سخنرانی و کندوکاو در قریب به 50 دانشگاه را داشته‌ام. از علمی- کاربردی و آزاد و پیام نور گرفته تا دانشگاه تهران و صنعتی‌شریف که قبله مشتریان کنکور است.

به تلخی و با صراحت می‌گویم بخش بزرگی از تولیدات مقاله بی‌فایده، بی‌خواننده، بدون سود برای کشور و کپی-کاری محض و سفارشی است. از دانشجوی ارشد و دکتری گرفته تا عضو هیات علمی محترم و معزز! دسته اول در تمنای نمره و پاس‌کردن واحد و اخذ مدرک و صاف کردن جاده مهاجرت تحصیلی و گروه دوم برای ارتقا و اضافه حقوق و پُست گرفتن!

حساب مقالات مفید و کاربردی جداست. تکرار می‌کنم مقالات ارزشمندی که نتیجه پژوهش واقعی هستند را باید روی چشم گذاشت اما بخش اعظم مقالات و پایان‌نامه ها «تورم علمی» و «توهم دانش» ایجاد می‌کند. هزینه اضافی بر کشور وارد می‌کند و اصولاً دستاورد این همه مقاله چیست؟ به تولید علم و نوآوری کمک کرده؟ به رونق اقتصاد کشور انجامیده؟ کارآفرینی ایجاد کرده؟ از حجم واردات کاسته؟ به صادرات اضافه کرده؟ این مسابقه «هرکی بیشتر مقاله بنویسه دانشمندتره» نهایتی ندارد؟

انتظار نمی‌رود که پژوهشگران زمینه‌ساز اختراع برق و تلفن شوند! کار پژوهش از اختراع و کارآفرینی جداست اما هیچ مرجعی نیست که بررسی کند تولید این همه مقاله چه سودی دارد؟ جز اینکه کسی رزومه علمی اش قوی تر می شود و می تواند پُست بهتر و حقوق بیشتری بگیرد! برای سومین بار تکرار می‌کنم که مقاله ارزشمند است اما هر مقاله‌ای ارزشمند نیست.

برخی بر این باورند که کار پژوهشگر فقط پژوهش است نه تبدیل ایده به کار. اسم این همه کپی-کاری متقلبانه را «پژوهش» نگذاریم. بسیاری از مقالاتی که به اسم استادان دانشگاهی منتشر می‌شود نتیجه زحمت دانشجویان است! چه اصراری داریم به خودمان دروغ بگوییم؟ همین الان اعلام کنند ایرانیان با تولید و انتشار 80 میلیون مقاله ISI رتبه اول دنیا را به دست آوردند، نتیجه؟ این عطش و شهوت اول شدن در هر چیزی ولی با دوپینگ و کپی‌کاری به سود کیست؟

اردیبهشت سال گذشته محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (
ISC) اعلام کرد ایران رتبه اول دنیا در تولید مقالات برتر را به دست آورد. 5 پله بالاتر از ژاپن، 12 پله بالاتر از آلمان و 20 پله بالاتر از آمریکا! بعد راهکارمان برای کنترل بازار ارز برخورد است و در میدان تره‌بار با ارائه کارت ملی، گوشت یخ‌زده توزیع می‌کنیم، برای نجات از شر ریزگردها باید دعا کنیم و پراید می شود بنزمان!

با دل پرخون می‌نویسم. به خودمان طعنه می‌زنم که در دانشگاه- جایی که باید ایده بیافریند و راهکار بدهد برای گذر از چالش های اقتصادی و اجتماعی و زیست محیطی و .. کشور- مسابقه تولید مقاله راه انداخته‌ایم و به آن فخر هم می‌فروشیم!

تا زمانی که مقاله و پایان‌نامه‌ها به معیار وزن‌کشی برای اعطای عناوین پروفسور و دکتر و استاد و محقق و ... باشد، در روی همین پاشنه می‌چرخد. دانشگاه و علم پیش‌برنده یک کشور هستند، بدا به روزگاری که آنها هم به حلقه کپی‌کاری و سرقت دسترنج دیگران و دور باطلِ و تولید بی‌فایده بپیوندند.

 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کیوان نوری
|
Canada
|
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
0
0
بسیار مطلب خواندنی و ارزشمندی بود
براستی که سیستم آموزشی و آکادمیک ما به بیراهه می رود
ناشناس
|
France
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
0
0
چه ربطی به مقاله داره
علتش دزدی هاست
جرات داری بگو پسر .............. در جهاد سازندگی وارد کننده گوشته
همکار دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
0
0
مشکل این است که دانشگاه یک راهی را برای خودش می رود و صنعت یک راه دیگر!!
حتی اساتید دانشگاه نمی پذیرند که باید مشکلات جامعه را در اولویت تحقیقات قرار داد.
بنده شخصا در زمان طی دوره تخصص به استادم پیشنهاد دادم تا پروژه ای را درباره فلان بیماری که یک معضل در پرورش دام سبک به شمار می رود را انجام دهم ولی ایشان نپذیرفت و نهایتا طرحی انجام شد که البته نتیجه آن چاپ چندین مقاله در ژورنال های معتبر بود ولی هیچ فایده ای برای کشورم نداشت
باید دانشگاه از صنعت خط بگیرد و مقاله ها به سمت کاربردی شدن سوق پیدا کنند.
انشاء الله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
0
0
من متوجه نمیشم اختلاس سرمایه مملکت اشکال نداره
اختلاس سرمایه و عمر جوانان که گرفتار دانشگاه ازاد و غیرانتفاعی و پیام نور و...شدن و بدون هیچ امکانات تحصیلی حتی ی ازمایشگاه معمولی و بدون سواااد دارن مدرک میخرن در واقع اشکال نداره
اینکه ی استاد تنها با پارتی ی دانشگاه باز میکنه و هزارتا جوونو بدبخت میکنه اشکال نداره
چطور تحصیل و نمره و مدرک گرفتن پولکی حلاله ولی مقاله پولکی حرام ؟؟؟ شما از این همه فارغ التحصیل چ استفاده ای کردین ک الان نگران بلااستفاده موندن مقالاتین ؟ اگر هم کسی استفاده علمی نکرده باشه حداقل اساتید محترم ک خیلی اسنفاده کردن ازین مقالات و به لطف دانشجوهای ضعیف و بیسواد اما پولدار ارتقااا گرفتن
نظر شما
ادامه