کد خبر: ۴۶۱۲۱
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: حداقل ۵۰ درصد حوزه سلامت کشور به دامپزشکی برمی‌گردد؛ اختصاص یک تا ۲ درصد از اعتبارات طرح تحول نظام سلامت به دامپزشکی، خواسته جدی ما از آقای وزیر بود ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: رئیس سازمان دامپزشکی کشور که چندی است تاکتیک افزایش رایزنی با وزرا به منظور ارتقای عملکرد سازمان تحت مدیریت خویش را در پیش گرفته، بعد از دیدار با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، این بار با «دکتر فرهاد دژپسند» وزیر امور اقتصاد و دارایی دیدار و گفت‌وگو کرد. «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» در گفت‌وگو با حکیم مهر، از جزئیات این گفت‌وگو می‌گوید:

حکیم مهر: آقای دکتر، هدف شما از دیدار با وزیر امور اقتصادی و دارایی چه بود؟

ما خیلی از دیدارهای در این سطح را با این رویکرد انجام می‌دهیم که مسائل مربوط به دامپزشکی را به شکل خیلی ریزتر و جزئی‌تر به مسئولان و مقامات کشوری منتقل کنیم. مسئولان وزارت‌خانه امور اقتصادی و دارایی در حوزه اعتبارات تصمیم‌گیرنده هستند و این دیدار با این هدف عمده انجام شد که جایگاه واقعی دامپزشکی کشور برای شخص وزیر تبیین شود. ایشان نیز خیلی خوشحال شدند و اتفاقا نگاه جالبی در موضوع دامپزشکی داشتند. دکتر دژپسند قائل به این بودند که هر دستگاهی بر اساس سهمی که در حوزه سلامت کشور دارد، باید به همان اندازه هم حمایت شود.

حکیم مهر: از نظر شما سهم دامپزشکی در تامین سلامت کشور چقدر است؟

تفسیر من این است که همان طور که بیش از ۵۰ درصد بیماری‌ها بین انسان و دام مشترک است، پس اگر بخواهیم به شکل درصدی محاسبه کنیم، حداقل ۵۰ درصد حوزه سلامت کشور نیز به دامپزشکی برمی‌گردد. شخص وزیر بهداشت هم در یکی از مصاحبه‌های خود گفتند که وزارتخانه عریض و طویل بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حدود ۳۵ درصد حوزه سلامت را مدیریت می‌کند.

بنده در دیدار با وزیر امور اقتصادی و دارایی این خواسته را مطرح کردم که ما برای تامین آن ۵۰ درصد، فقط اقدامات بهداشتی می‌کنیم و اقدامات حوزه پیشگیری در اختیار ماست. این اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی نیز صد درصد اعتبارمحور است. از طرفی این را باید در نظر گرفت که برای رفع هر مشکلی در حوزه سلامت، از پیشرفته‌ترین جراحی‌های قلب گرفته تا درمان یک سرماخوردگی ساده، حتما باید هزینه کرد تا بهبودی رسید، در حالی که نقش اصلی دامپزشکی این است که قبل از اینکه این هزینه‌ها در حوزه درمان و برای مردم ایجاد شود، از وقوع آنها پیشگیری می‌کند.

در حوزه اپیدمی‌ها از دو سال قبل آقای وزیر گفتند که آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بیش از هزاران میلیارد تومان خسارت به صنعت طیور وارد کرد. این بیماری خطر مشترک بودن دارد و اگر خدایی نکرده اقدامات کنترلی دامپزشکی در این زمینه نمی‌بود، خطرات جنبه انسانی آن را نمی‌شد محاسبه کرد.

حکیم مهر:‌ اصلی‌ترین خواسته‌ای که از آقای وزیر داشتید، چه بود؟

اینکه تمام پروژه‌های بهداشتی دامپزشکی در حوزه سلامت، شامل تامین، صیانت و سلامت دام، صیانت از غذا و همچنین در حوزه بهداشت عمومی جامعه و هم در بحث تامین مولفه‌های صادرات، تخصیص اعتبارات دامپزشکی صد درصد باشد. قطعا دامپزشکی نیز مانند همه دستگاه‌ها در حوزه ملی و استانی با رشد یا کاهش اعتبارات مواجه می‌شود، اما نظر ما تخصیص همان عدد تصویب شده است.

مثلا در حوزه تامین واکسن و پیشگیری از بیماری‌های دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل، در ۲ سال گذشته یک اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی در ردیف بودجه سازمان آمده است. در لایحه اشاره شده که این رقم به شکل ۱۰۰ درصد به ما تعلق گیرد و مجبور نباشیم هر بار برای دریافت یک رقم ۱۰، ۲۰ یا ۳۰ میلیون تومانی وارد مذاکره با دستگاه‌های متبوع ازجمله سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و در نهایت خزانه باشیم.

حکیم مهر:‌ از این اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی، چند درصد تخصیص پیدا کرده بود؟

خوشبختانه طی ۲ سال گذشته، در سال اول ۵۰ درصد و در سال دوم که توفیق حاصل شد بنده حضور داشته باشم، بیش از ۷۵ درصد تخصیص پیدا کرد. این اتفاق مبارکی بود اما به دنبال این هستیم که تخصیص به شکل ۱۰۰ درصدی باشد. دکتر دژپسند صمیمانه این موضوع را پذیرفتند، بیش از ۴۵ دقیقه فرصت دادند و صحبت های ما را شنیدند. تسلط این بزرگوار بر حوزه دامپزشکی و اینکه اعتقاد داشتند ما هم باید در حوزه عملکردی، آموزش، تحقیقات، بحث پیشگیری‌ و بهداشت، جایگاهی مثل جایگاه وزارت بهداشت داشته باشیم، بسیار جالب بود. یعنی شرایط ما باید در همه حوزه‌ها کمک کند تا بتوانیم در این مسئولیت خطیر در حوزه پیشگیری موفق باشیم. این دیدگاه جناب وزیر و ادامه دیدارها هم با ایشان و هم با روسای سازمان‌های تابعه وزارتخانه، به پیشبرد اهداف عالی دامپزشکی کمک خواهد کرد.

جدای از این دیدار، چند هفته پیش نیز دیداری با وزیر علوم در ارتباط با موضوع خاص ظرفیت پذیرش دانشجو داشتیم که آنجا هم توانستیم مسائل حوزه دامپزشکی را به شکل پررنگ پیگیری کنیم. اینجا هم به همین شکل است و این دیدار را ادامه خواهیم داد. خیلی از وزرای عزیز محبت می‌کنند و زمانی که ما درخواست می‌کنیم، ما را به حضور می‌پذیرند.

این رفتار و همراهی بزرگواران خیلی مهم است. کمااینکه خیلی از اعتبارات دامپزشکی از جمله اعتبار صد میلیارد تومانی، باید توسط وزرا در هیات دولت رأی بیاورد. وزیر جهاد کشاورزی یک نفر است و صد البته به سهم خود از این مساله دفاع خواهد کرد. اما این مهم است که وزرای دیگر هم همراهی کنند. بودجه سال ۹۸ سازمان دامپزشکی که بسته شده، اما باید تلاش کنیم تا برای سال بعد از آن ردیف‌های جدید ایجاد کنیم.

حکیم مهر: آیا برای داشتن سهمی از اعتبارات طرح تحول نظام سلامت تلاش نکردید؟

اتفاقا چرا. یک مورد که هنوز هم روی آن اصرار داریم این است که به دلیل همان مسئولیت حداقل ۵۰ درصدی در حوزه سلامت کشور، بتوانیم یک تا ۲ درصد از اعتبارات طرح تحول نظام سلامت را برای دامپزشکی بگیریم. این خواسته جدی ما از آقای وزیر بود و امیدوارم حمایت‌های ایشان و دیگر وزرا هم کمک کند تا ما به این یک تا ۲ درصد که قبلا پیشنهاد آن را دادیم از اعتبارات طرح تحول سلامت برای دامپزشکی در حوزه پیشگیری و کنترل بیماری‌ها تخصیص پیدا کند.

حکیم مهر‌: ای کاش درخواست ۱۰ درصدی می‌دادید که درنهایت با ۵ درصد آن موافقت شود.

عددی که ما در آن جلسه روی آن صحبت کردیم، ۵ درصد بود، اما در سال‌های قبل عدد یک تا ۲ درصد را پیشنهاد کتبی دادیم، درحالی که اعتقاد ما همان ۵ درصد است. 

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
0
0
اقای دکتر رفیعی پور به نظرتان ایا این منصفانه است/؟واکسیناسیون طرح خرید خدمت برای هر راس گوسفند 55تومن و هر راس گاو حدود300تومن؟بعدشم کلی مالیات و حق بیمم ازش کم میشه بعدش میان میگن اوراق مشارکت میدیم واس سال 99 ...................
ناشناس
|
France
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
0
0
..............................
چقدر هم وزیر اقتصاد بر مشکلات دامپزشکان اشراف کامل دارند که در مورد دامپزشک و دامپزشکی و پیوستن به وزارت بهداشت اعلام نظر هم می کنند!!
هر دم از این باغ بری می رسد...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
0
0
آقای دکتر شما به جای صحبت کردن با وزیر اقتصاد ........... کمی به فکر پرسنل خود باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
0
0
با تشکر صمیمانه از جناب آقای دکتر علیرضا رفیعی پور که با تلاش شبانه روزی در پی ارتقا جایگاه دامپزشکی کشور و تامین بودجه مورد نیاز اعتبارات طرح های بهداشتی سازمان و درآمدهای ناچیز دامپزشکان دولتی و خصوصی هستند و با درایت و هوشمندی نظر کارشناسی خود را اعلام کردند مبنی بر عدم سنخیت جایگاه سازمان سلامت محور دامپزشکی با وزارت جهادکشاورزی که اصولا نه مقوله بهداشت و سلامت را به شکل عمیق و کامل درک می کند و نه می تواند اعتبارات مالی مورد نیاز طرح ها و اقدامات بهداشتی سازمان را تامین سازد!
frzn
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
0
0
سلام.
جناب دکتر رفیعی پور، از ایجاد و برقراری ارتباط شما با وزیران، سپاسگزار یم. حتی آقای وزیر اموراقتصاد در مورد جایگاه دامپزشکی دقیقاً درست تشخیص داده‌اند، سؤال این است که آیا ما توانسته آیم اصلاحات ساختاری در دامپزشکی اعم از بخش حاکمیتی و خصوصی را با هر در صدی به انجام برسانیم؟ هر چند دامپزشکی در تامین امنیت غذایی و بهداشت جامعه انسانی سهم 65% را به نظر اینجانب به خود اختصاص داده است. ما هنوز در انتظار اقدامات ساختاری در هر دو بخش از جنابعالی هستیم، که بی شک در صورت تحقق باز نگری های موارد اساسی در دامپزشکی، در استقرار و ارتقاء جایگاه این حوزه و در پی آن ارتقاء بهداشت در کشورمان را شاهدخواهیم بود.
ناشناس
|
Japan
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
0
0
با تشکر از جناب اقای دکتر رفیعی پور امیدوارم دیدار بعدی، دیدار با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشه و از ایشون عاجزانه درخواست دارم کمی به الحاق آموزش دامپزشکی از وزارت علوم به وزارت بهداشت بپردازند. باسپاس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
0
0
وزیر محترم اقتصاد در جایگاهی نیست که در مورد این وجه دامپزشکی سخن بگوید اگر گفته بی اعتباری خود در اقتصاد را هم ثابت کرده است.
دکتر خسته!
|
Canada
|
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
0
0
تا وقتی که سیاست کشور عزیزمون درمان باشه دامپزشکی هیچ اهمیتی نخواهد داشت! چون خودشون میخوان ک مردم مریض بشن و بعد درمانشون کنن!
دکتر دامپزشک
|
Germany
|
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
0
0
جناب دکتر ، ما که شب یلدا شرمنده خانواده شدیم با این حقوق ها ، .................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
0
0
اتفاقا وزیر محترم اقتصاد به عنوان ارشد کشور در جایگاه مناسبی هستند که بتواند در هنگام تبادل نظر با مسئول سازمان دامپزشکی کشور، تشخیص دهد که اعتبارات مالی کشور در حوزه سلامت لازم است به منظور هماهنگی هرچه بیشتر و جلوگیری از موازی کاری ها یک پارچه و متمرکز شوند!

البته دور از انتظار نبود که رانت خواران و منفعت طلبان با استفاده از شرایط وزارت جهادکشاورزی، از احتمال افزایش ارتباط سازمان دامپزشکی با حوزه سلامت برآشفته و نگران شوند!

در ضمن علاوه بر اینکه بسیاری از بزرگان دامپزشکی ایران از جمله استاد فرهیخته و کلینیسین بی نظیر تاریخ دام های بزرگ کشور یعتی جناب آقای دکتر تقی تقی پور بازرگانی نظرشان در خصوص الحاق سازمان تخصصی دامپزشکی به شکل کاملا مستقل و بدون هیچ گونه اجازه دخالت و مستقیم زیر نظر وزیر بهداشت، مثبت است،
اکثریت قاطع دامپزشکان نیز در نظر سنجی های متعدد چنین نظری دارند و توصیه سازمان بهداشت جهانی WHO از سال 2011 به کشورهای جهان هم این بوده است که ارکان حکومتی دامپزشکی از وزارت کشاورزی جدا و در وزارت بهداشت کشور تجمیع شود. کارشناسان ارشد جهانی بهداشت که دیگر فارغ از منفعت طلبی ها می توانند نظرات کارشناسی و علمی خود را بر اساس اصل پیشرفته و مترقی One Health ابراز کنند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
0
0
آقای دکتر ................. ما بالاخره کی باید یک حرکت مثبت توی دامپزشکی ببینیم. تمام جوانیمون رو برای تحصیل گذاشتیم پای این رشته ولی هیچ چیزی ندیدیم. واقعا که دامپزشکی نه صاحبی داره و نه حامی نه دلسوزی هست و نه کسی که واقعا این رشته رو ببینه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
0
0
لطفا افراد دامپرور دامپزشک نما تلاش نفرمایند نظر خود را در رابطه با جایگاه دامپزشکی که نه ماهیت آن را می شناسند و نه تاریخ پر فراز و نشیب آن را به خانواده بزرگ دامپزشکی تحمیل کنند!

واقعیت این است که دامپزشکی دو رشته تخصصی و مستقل از هم ولی در عین حال با سنخیت شدید و ارتباط بالا هستند!

به طوری که هر موقع که این دو رشته با هم همکاری و مشارکت داشته اند اتفاقات بزرگی در عرصه دانش بهداشت و سلامت رخ داده است.

به عنوان مثال واکسن بسیار مهم انسانی ب ث ژ ماحصل 13 سال همکاری کالمت پزشک و گرن دامپزشک بر روی باکتری سل گاوی است.

یا یک رترو ویرولوژیست دامپزشک بود که توانست جهان بشریت را در مقابله با ایدز به سرعت به پیش ببرد!

در ایران عزیز هم این پزشکان بودند که نخستین بار سنگ بنای سازمان دامپزشکی و موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی را
گذاشتند!

به طوری که در سال 1303 یک دانشجوی نابغه سال سوم رشته دکترای پزشکی دانشکده پزشکی تهران به نام عبدالله حامدی، "دایره دفع آفات حیوانی و سرم سازی" را در وزارت بهداشت آن زمان (اداره صحیه) در محل قریه حصارک کرج تاسیس کرد.

دو سال بعد بک پزشک و نه دامپزشک به نام دکتر ابوالقاسم بهرامی کفیل موسسه پاستور و دفع آفات حیوانی شد و به دلیل کمبود بودجه و نه چیز دیگر این موسسه پزشکی را از وزارت بهداشت به وزارتی چندگانه به نام وزارت "فوائد عامه، تجارت و فلاحت" منتقل کرد.

در آن زمان بنا بر نوشته جلد2 کتاب تاریخ دامپزشکی و پزشکی ایران، اداره فلاحت اداره مختصر و کوچکی زیر نظر وزارت فوائد عامه بود و هیچ گونه ارتباطی را با دامپزشکی نداشت.

در سال 1305 عبدالله حامدی به دلیل فراغت نسبی از همه گیری گسترده گاومیری یا همان طاعون گاوی، تحصیل خود را در رشته دکترای پزشکی نیمه تمام گذاشت و
برای شروع؟؟! تحصیل در رشته دکترای دامپزشکی دانشگاه آلفر فرانسه شد!

اما وقتی که پنج سال بعد در سال 1310 به ایران بازگشت با کمال تاسف دریافت که در غیابش، اداره دفع آفات حیوانی و سرم سازی و کلیه شعب استانی اش را که با خون دل تاسیس کرده بوده بود، منحل کرده اند؟؟!
و دام های پژوهشی را فروختند و اموال و اثاثیه آن را به تاراج برده و تحویل مدرسه فلاحت!!! دادند
و محل اداره دامپزشکی و موسسه رازی را به انبار سموم دفع آفات کشاورزی یعنی سم ملخ کش کردند!!!
دکتر سلطانی منش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
0
0
واقعا امیدوارم و دعا میکنم که این روش [مذاکره و چانه زنی با مقامات بالا دستی و وزارت خانه های دیگر] در بین مدیران ارشد دامپزشکی به یک روال همیشگی تبدیل شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
0
0
...
وافعیت این است که دامپزشکی و پزشکی دو رشته تخصصی و مستقل از هم ولی در عین حال با سنخیت شدید و ارتباط بالا هستند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
0
0
کنکاش تاریخی هم نشان می دهد که دامپزشکی از ابتدا در دل وزارت بهداشت متولد شده است و این نقل قول مشهور که سازمان دامپزشکی و موسسه رازی از ابتدا در وزارت کشاورزی بوده اند اشتباه فاحش و خلاف واقع است!
دلسوز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
0
0
جناب آقای دکتررفیعی پور
از دغدغه شما برای اعتلای سازمان دامپزشکی سپاسگزاریم، ولی خواهش می کنیم کمی هم به فکر حفظ جایگاه و شان ادارت کل به خصوص اداره کل دامپزشکی ............ هم باشیدکه با عملکرد مدیران این استان در حال از بین رفتن هست
نظر شما
ادامه