کد خبر: ۴۶۱۳۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی:
«دکتر امیرحسین بهداد» افزود: افزایش اعتبارات دامپزشکی هزینه نیست بلکه یک سرمایه‌گذاری عاقلانه و پیشگیرانه‌ی ضروری است ...

حکیم مهر: در جلسه شورای هماهنگی مدیران سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، مدیر کل دامپزشکی استان خواستار اختصاص حداقل پنج درصد از محل اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها در حوزه سلامت به دامپزشکی شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی، «دکتر امیرحسین بهداد» مدیر کل دامپزشکی استان در جلسه شورای هماهنگی مدیران سازمان جهاد کشاورزی و طی مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر صدا و سیمای استان آذربایجان شرقی با اشاره به نقش مهم دامپزشکی در نظام جامع سلامت گفت: دامپزشکی علاوه بر کنترل بیماری های دام، طیور و آبزیان، در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام نقش اساسی ایفا می کند ولی از اعتبارات حوزه سلامت که از محل هدفمندی یارانه ها اختصاص می یابد، بی بهره است.

دکتر بهداد افزود: با توجه به اینکه دامپزشکی در مقابل بیماری های مشترک خطرناک بین انسان و دام از قبیل هاری، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، تب کریمه و کنگو، تب مالت، مشمشه، سل و صدها بیماری خطرناک دیگر که منشاء دامی دارند، مانند یک سد محکم عمل می کند و با واکسیناسیون و رصد و پایش بیماری ها مانع از انتشار آن به جوامع انسانی می گردد، لذا برای استحکام این سد و استمرار و تداوم این روند، می بایست حداقل 5 درصد اعتبارات هدفمندی یارانه ها در حوزه سلامت به این سازمان اختصاص یابد.

مدیر کل دامپزشکی استان گفت: پیشگیری و کنترل بیماریهای مشترک بین انسان و دام بدون همکاری مشترک وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی قابل تصور نیست و اگر دامپزشکی از محل اعتبارات هدفمندی یارانه ها در حوزه سلامت بی بهره باشد تحقق این مهم قطعا با نواقص قابل توجهی مواجه خواهد بود.

وی با اشاره به موفقیت های اداره کل دامپزشکی استان در کاهش بیماریهای زئونوز (بیماریهای مشترک بین انسان و دام) از جمله کاهش تعداد مبتلایان به بیماری تب مالت و کاهش تعداد کانون‌های بیماری هاری تصریح کرد: افزایش اعتبارات دامپزشکی هزینه نیست بلکه یک سرمایه گذاری عاقلانه و پیشگیرانه ضروری است که از صرف هزینه های چندین برابر بعد از وقوع بحران‌ها جلوگیری می کند.

وی با اشاره به از دست رفتن جان تعدادی از هموطنان در سال گذشته و امسال بخاطر بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو افزود: اگر بخواهیم در این حوزه نیز اقدامات زیربنایی انجام دهیم، مقدمه مقابله با این موضوع با اقدامات پیشگیرانه دامپزشکی شروع می‌گردد.

وی افزود: خوشبختانه هم در سال جاری و هم پارسال در استان آذربایجان شرقی بخاطر این بیماری تلفات انسانی نداشتیم و بخش اعظمی از این بحث به اقداماتی که مربوط به تجهیز کلیه کشتارگاه های دام استان به سیستم پیش سرد بود برمی‌گردد که با هماهنگی و حمایت معاونت امور عمرانی استانداری و توسط اداره‌ کل دامپزشکی استان صورت گرفت.

دکتر بهداد تاکید کرد: اگر واقعا بخواهیم اقدامی اساسی در حوزه سلامت و پیشگیری از وقوع بیماری های مشترک بین انسان و دام صورت پذیرد، بدون حمایت و تقویت اعتبارات دامپزشکی بدون هیچ شک و تردیدی کاری ابتر و بیهوده خواهد بود. اصلأ قابل تصور نیست انتظار داشته باشیم کار بزرگی در حوزه سلامت صورت پذیرد ولی به افزایش اساسی اعتبارات دامپزشکی بی توجه باشیم.

وی با اشاره به کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گفت: از ابتدای سال 1397 تاکنون با رصد و پایش به موقع، توانستیم تعداد کانون بیماری را به حداقل ممکن برسانیم و به جز چند کانون روستایی مورد دیگری از این بیماری در استان مشاهده نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به اهمیت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گفت: اکنون که با تلاش، همت و ایثارگری های دامپزشکی و تلاش جمعی همه مسئولان این بیماری فعلآ در حال کنترل است، سالها پیش بخاطر این بیماری چندین میلیون نفر انسان در دنیا جان خود را از دست داده بودند.

مدیرکل دامپزشکی استان ضمن تشکر از حمایت های همه مسئولان از فعالیت های دامپزشکی، از کلیه مقامات ذیربط بویژه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی خواست تا با تصمیمات قاطع در تخصیص حداقل ۵ درصد از اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها در حوزه سلامت به سازمان دامپزشکی، اقدامی اساسی در ارتقاء بهداشت عمومی جامعه و کاهش بیماریهای مشترک بین انسان و دام انجام دهند.

دکتر بهداد با اشاره به تعامل بسیار خوب دامپزشکی و علوم پزشکی، از مسئولان علوم پزشکی استان، باتوجه به رسالت عظیم این عزیزان در کنترل بیماریهای زئونوز، در توجیه مسئولان ذیربط برای تحقق این مهم یاری خواست و گفت: در به سرانجام رساندن این رسالت بزرگ، علوم پزشکی و دامپزشکی بالهای یک پرنده هستند که اگر هماهنگ حرکت نکنند در به سرانجام رساندن اقدامات و رسیدن به اهداف با مشکل مواجه خواهند شد.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
0
0
به حرف من و شما نیست که بودجه بدن. چطور میشه جز سیستم بهداشتی کشور نبود و در جهاد کشاورزی قرار داشت و مطالبه بودجه وزارت بهداشت رو کرد؟ این مثل یک لطیفه خنده داره ‌.اینجوری یه عده میخوان ............. هم از بی نظمی دامپزشکی به خاطر منزوی بودنش در جهاد کشاورزی استفاده کنن و هم از بودجه های بهداشتی ...... استفاده کنن. ...... یه بوم و دو هوا نداریم .استفاده از بودجه های بهداشتی باید به شرط عضوی از سیستم بهداشتی کشور بودن باشه. با جهاد کشاورزی خداحافظی کنید . وگرنه بودجه ای در کار نیست.
مجید
|
United States of America
|
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
0
0
آقای دکتر عزیز
فکر کنم یادشان رفته دامپزشکی زیر مجموعه وزارت سیب زمینی و زراعت است که از اساس یک وزارت خانه تولیدی است نه سلامت !در اکثر کشور های مدرن دنیا دامپزشکی زیر مجموعه سازمان غذا و دارو است (به دلیل نقش بی مانند دامپزشکی در سلامت غذایی انسان ) وخود این سازمان هم زیر مجموعه وزارت بهداشت میباشد .اما در کشور ما دامپزشکی یتیم زیر مجموعه وزارت خانه ای است که تنها وظیفه اش تولید است و نتایج اش هم کمابیش معلوم است.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
0
0
باید از زیر مجموعه ی سیب زمینی سریع خارج بشیم. اصلا دام پزشکی کجا و سیب زمینیکجا؟ چرا انجمنهای دامپزشکی قدمی برنمیدارند؟؟؟؟
ناشناس
|
Japan
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
0
0
این 5 درصد هم شده نقل و نبات مصاحبه مدیران دامپزشکی. هرچه بگیم این طرح برای پروژه های وزارت بهداشت است، بازهم میگن اگه 5درصد به ما بدن خوبه. تو رو خدا بی خیال شین دنبال چیزی برین که براتون کمی بهره داشته باشه. هی آب تو هاونگ بکوبید. اونا به اندازه ده برابر این اعتبار جا و پروژه نیمه تام دارن، هنوز بیمارانشان تو سالن های بیمارستان ها بستری میشن بعد بیان 5 درصد به دامپزشکی بدن. اگه دامپزشکی بود این کار و میکرد؟ یا تجربه ندارین یا جهت تأمین اعتبار ناتوان هستید که به در بسته می زنید.
نظر شما
ادامه