کد خبر: ۴۶۱۳۹
تعداد نظرات: ۶ نظر

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان، دغدغه ها و مشکلات موجود بر سر تحقق اهداف والای دامپزشکی را با دست اندرکاران امور شهر و روستا در میان گذاشت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، «دکتر شهرام موحدی» مدیرکل در پانزدهمین جلسه علنی نمایندگان شورای های اسلامی شهرستان اصفهان حاضر شد و به ارائه گزارش عملکرد دامپزشکی در سطح استان پرداخت.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در این نشست با بیان تاریخچه دامپزشکی در کشور گفت: بیش از  93  سال خدمت در راستای ارتقاء بهداشت و سلامت عمومی جامعه از بزرگترین افتخارات سازمان دامپزشکی کشور می باشد و جایگاه امروزمان را مدیون تلاش صادقانه پیشکسوتان حرفه دامپزشکی می باشیم.

وی با ارائه عملکرد دامپزشکی از ابتدای سال جاری تا کنون در مباحثی همچون، حفظ سرمایه های دامی از طریق تامین سلامت و  بهداشت دام، حفظ و ارتقای بهداشت عمومی از طریق مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام و ...در ادامه تصریح کرد: دامپزشکی تمام توان خود را در راستای تحقق شعار دام سالم، غذایی سالم و انسان سالم به کار بسته است و به همین منظور سهم قابل توجه از امنیت غذایی  را به خود اختصاص داده است.

دکتر موحدی افزود: با نظارت های شبانه روزی نیروهای دامپزشکی استان در بخش دولتی و خصوصی در حال حاضر 26 نوع محصول به کشورهای مختلف صادر می گردد که به طور متوسط سالیانه به میزان 17 میلیون دلار ارزآوری دارد.

وی گفت: به عنوان مثال زمانی هزار لای گاوی به عنوان مواد زائد دور ریخته می شد اما اکنون با برقراری سازوکارهای رو به تعالی این ضایعات دور ریختنی در فهرست صادرات کشور قرار گرفته است.

دکتر موحدی با بیان این موضوع که دامپزشکی می بایست خدمات خود را در اقصی نقاط استان در محل دامداری ها، مرغداری ها، استخرهای پرورش آبزیان و... ارائه نماید، خاطرنشان کرد: با توجه وظایف گسترده و انجام صدها ماموریت سازمانی در هر ماه، توسط کارکنان این نهاد خدمت رسان، به شدت در زمینه کمبود نیروی انسانی و خودروهای عملیاتی در تنگنا قرارداریم که امیدواریم با تخصیص اعتبارت مورد نیاز از سوی دستگاه های مرتبط  در سال جدید، بتوانیم در رفع مشکلات موجود بر سر راه تحقق اهداف والای سازمان دامپزشکی موفق عمل کنیم.

مدیر کل دامپزشکی استان در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان شورای های اسلامی شهرستان اصفهان مبنی بر احداث کشتارگاه دام گفت: بر اساس قانون احداث و بهره برداری از کشتارگاه های دام بر عهده شهرداری ها قرار  دارد و  نقش دامپزشکی،  نظارت بر کشتار و  سلامت لاشه ها می باشد اما در استقبال از سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال نهایت همکاری و تعامل با سایر نهاد ها و بخش خصوصی را اعمال می نماییم.

دکتر موحدی در پاسخ به سوال، مجاز یا غیر مجاز بودن کشتار دام به غیر از محیط کشتارگاه گفت: عمل ذبح دام خارج از ضوابط بهداشتی و در مکانی به غیر از کشتارگاه تحت نظارت دامپزشکی خلاف قانون است و از حاضرین در جلسه درخواست کرد: با ارائه گزارش موارد تخلف به شماره 1512 به نوعی همیار دامپزشکی در تحق امر پیشگیری از بیماری های خطرناک بین انسان و دام و همچنین ارتقاء بهداشت فرآورده های خام دامی باشند.

سپس رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با  بیان وظایف خطیر دامپزشکی در حفظ و حراست از سلامت عمومی جامعه درادامه اذعان داشت: در زمان های نه چندان دور،  بیماری تب مالت در بین مردم شیوع داشت که در حال حاضر با تلاش های گسترده  به ویژه واکسیناسیون دام ها و آموزش مردم شاهد کاهش چشمگیر بروز این بیماری در بین انسان ها می باشیم.

مهندس شریعتی نیا در پایان بر حمایت از عملکرد موثر  و کمک به تحقق اهداف آینده دامپزشکی در جامعه تاکید کرد و افزود: مصوبات این جلسه در دستور کار شورا قرار خواهد گرفت تا روز به روز، پیشرفت و آبادانی کشور عزیزمان را نظاره گر باشیم.
 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
0
0
واقعا دست جناب آقای دکتر شهرام موحدی مدیر کل محترم دامپزشکی استان اصفهان درد نکند.

بدیهی است با اصرار بر شعار راهبردی دام سالم، غذای سالم، انسان سالم به طور زیبا همه وظایف و رسالت های سازمان دامپزشکی یعنی سلامت غذایی از مزرعه تا سفره و کنترل زئونوزها و
بهداشت، مایه کوبی و طب بالینی انواع گونه های دامی را که با نظارت سازمان نظام دامپزشکی خلاصه کرده ایم!

با توجه به اینکه تحقق هر بخش از این وظایف دامپزشکی چه بعد صرفا انسانی و چه بعد صرفا دامی به دلیل در هم تنیدگی خود به خود منجر به ارتقا سطح دیگر وظایف ها می شود و متاسفانه در کشور ما تاکید روی تولید کمتر از بهداشت و سلامت انسان گوش شنوا پیدا می کند،
بنابراین راهبرد هوشمندانه تاکید روی نقش اساسی دامپزشکی در صیانت از بهداشت و سلامت انسان در عین حال و هم زمان به منزله بهبودی شاخص های بعد صرفا دامی نیز خواهد بود!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
0
0
در سال 1303 هجری شمسی زیر نظر وزارت بهداشت آن زمان یا اداره صحیه یعنی 94 سال پیش، اداره دفع آفات حیوانی و سرم سازی توسط یک دانشجوی رشته دکترای پزشکی دانشکده پزشکی تشکیل شد. این دانشجوی نابغه پزشکی کسی نبود جز عبدالله حامدی که دو سال بعد تحصیل خود در رشته دکترای پزشکی را برای آغاز تحصیل در دوره دکترای دامپزشکی دانشگاه آلفر فرانسه نیمه تمام رها کرد!

بنابراین اینکه گفته می شود سازمان دامپزشکی و موسسه رازی از ابتدا در اداره فلاحت بوده اند جعل تاریخی و اشتباه محض است!
دکتر حسین زاده
|
Finland
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
0
0
در شروع هر کار جدیدی ، ابتدا همه چیز در هم است ، ولی با پیشرفت و افزایش نیازها و تامین منابع مناسب مالی و انسانی ، امور تخصصی تر شده و از هم منفک میشوند و هر کس در شرایط و امکانات و محل مخصوص به خود ، به کار مخصوص به خودش مشغول میشود و دیگر لازم نیست در همان شرایط ابتدایی و مشترک که ناشی از کمبود بودجه و مکان و نیروی انسانی متبحر است در جا بزند !!!
زمانی تمام امور پزشکی توسط پزشکان که امروز به انها میگوییم عمومی انجام میشده ولی با پیشرفت علم و گسترده تر شدن آن و افزایش نیاز به مهارتهای خاص ، تخصصهای متنوع پزشکی بوجود آمده که هر کدام به نوعی از دیگری مستقل می باشد و در کار هم دیگر دخالت نمیکنند ولی در جاهایی با هم نیاز به همکاری دارند .
همچنین است درباره پزشکی و دامپزشکی که حداقل از زمان ساسانیان یا اوایل دوران اسلامی از هم منفک شده و هر کدام به راه خود میرفته اند ( منبع تاریخ دامپزشکی تالیف جناب دکتر تاجبخش ) اینکه در دوره ای کوتاه در مقطعی از تاریخ ، که در کشور نشانی از دیوان سالاری و سیستم اداری مدرن نبود و یا بتدریج در حال بوجود آمدن بود و خبری از وزارت خانه ها نبود نه بهداری نه کشاورزی نه امور خارجه درست حسابی نه وزارت علوم یا آموزش و پرورشی وجود نداشت !! در یک موسسه پزشکی سنگ اولیه ورود و بکار گیری علم دامپزشکی گذاشته می شود زیرا نیروی انسانی متبحری در این باب در کشور وجود نداشت و بودجه و امکاناتی مجزا برای آن تامین نشده بود پس طبیعی است که در شرایط عقب مانده آن زمان ، چنین اشتراکی برای استفاده از امکانات و نیروی انسانی موجود ، برقرار باشد !!
بالطبع با تربیت نیروی انسانی مختص دامپزشکی و معلوم شدن ضرورت وجود دامپزشکی برای حفظ سرمایه دامی و جلوگیری از قحطی و کمبود مواد غذایی ، لازم شد تا بودجه و امکانات و مکانی خاص برای دامپزشکی بوجود آید و با ظهور تدریجی وزارت خانه ها به مانند بقیه کشورهای دنیا در آن زمان ، مقرر شد تا دامپزشکی بطور طبیعی در مجموعه وزارت کشاورزی قرار گیرد. این یک روند منطقی و طبیعی برای دامپزشکی در تمام دنیا بوده و انکار آن توسط بعضی جای حیرت و تعجب دارد !!؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
0
0
بر خلاف نوشته شما در سال 1300، اداره صحیه و موسسه پاستور وجود داشتند. موسسه به شکل کاملا تخصصی بخش میکروب شناسی دامپزشکی داشت و واکسن شاربن دامی را تولید می کرد!

آنچه که مهم این است که یک دانشجوی سال پزشکی سازمان دامپزشکی و موسسه رازی را در اداره صحیه یا وزارت بهداشت آن زمان بنیان گذاشت نه در اداره فلاحت!

واقعیتی که مهر ابطال بر این دروغ تاریخی است که برخی از مخالفان الحاق در بوق و کرنا می کردند که
"هرگز" سازمان دامپزشکی در وزارت بهداشت نبوده است و همیشه در اداره فلاحت قرار داشت!

ضمن اینکه دکتر تاجبخش تاسیس سازمان دامپزشکی را در وزارت بهداشت آن زمان و به توسط یک دانشجوی پزشکی نشانه ای از سنخیت شدید و با هم بودن همیشگی آنها در کتاب تاریخ دامپزشکی و پزشکی که به اثبات همین هدف نگاشته است، بر می شمرد!

جالب اینکه علت انتقال موسسه پاستور و دفع آفات حیوانی از اداره صحیه کمبود شدید بودجه بوده است!

از طرف دیگر به دلیل عدم درک سازمان دامپزشکی در وزارت فوائد عامه، تجارت و فلاحت،
در غیاب عبدالله حامدی که برای اخذ دکترای دامپزشکی به فرانسه رفته بود، سازمان دامپزشکی و شعب استانی را منحل و محل اداره مرکزی دامپزشکی را که در حصارک کرج مستقر بود به انبار سم ضد ملخ مبدل کردند.

بعد از اینکه در سال 1310عبدالله حامدی به عنوان دکتر دامپزشک از فرانسه به ایران بازگشت، دوباره تلاش هایش را برای احیا سازمان دامپزشکی مستقل از اداره فلاحت وزارت اقتصاد ملی شروع کرد ولی متاسفانه در سال 1318 مجددا طی یک بخشنامه احباری سازمان دامپزشکی و موسسه سرم سازی را به زیر نظر اداره کل فلاحت بردند که مورد اعتراض شدید دکتر عبدالله حامدی و دامپزشکان قرار گرفت که به جایی نرسیدند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
0
0
اصولا چرا بایستی دکتر عبدالله حامدی بنیان گذار سازمان دامپزشکی و دامپزشکان کشور از ادغام سازمان دامپزشکی در اداره کل فلاحت وزارت اقتصاد ملی به شدت ناراحت و عصبانی شوند و موج اعتراضات سراسری را در سال 1318 که مدت 15 سال از تاسیس آن در وزارت بهداشت یا همان اداره صحیه گذشته بود، به راه اندازند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
0
0
اکنون در دورانی زندگی میکنیم که براحتی با چند کلیک میتوان به اطلاعات بسیاری در حالی که در خانه یا محل کار خود حتی در اتوبوس و یا در رستوران هستیم ، دست پیدا کنیم و دچار ابراز نظر های بی اساس نشویم !!؟؟ اولین نشانه های جدی مربوط به دامپزشکی و تاسیس مدرسه دامپزشکی به سال 1290 در زمان قاجار و در تشکیلات ژاندارمری برمیگردد آن هم توسط دامپزشکان سوئدی . اما بنای اصلی مدرسه و بعدا" دانشکده دامپزشکی در سال 1311 و زیر نظر وزارت کشاورزی گذاشته میشود که با افزایش دانش آموختگان و مراجعت تحصیل کردگان این رشته از فرانسه این تشکیلات به وزارت علوم منتقل می گردد.
اما در تاریخچه موسسه رازی به صراحت آمده که این موسسه از ابتدا تحت نظارت وزارت فلاحت و فوائد عامه ( همان وزارت کشاورزی ) توسط جناب مصطفی قلی بیات ، معاون آن وزارت خانه تاسیس گردیده و جناب دکتر حامدی هم اولین رئیس موسسه رازی بوده.
اداره صحیه و موسسه پاستور در زمان قاجار و تحت شرایطی بسیار ابتدایی و ضرورتهای آن دوران برای کنترل بیماریهای مسری و ناشی از شرایط ویژه ای بوجود آمده بودند . البته طبیعت تحقیقاتی موسسه پاستور ایجاب میکرد که با بیماریهای حیوانات نیز سر و کار داشته باشد و طبیعی است که وقتی اساسا" تشکیلات دامپزشکی وجود ندارد از امکانات موسسه پاستور و نه اداره صحیه برای کنترل طاعون گاوی استفاده شود .
اتفاقا" تغییر رشته آن دانشجوی پزشکی از پزشکی به دامپزشکی نشان دهنده تمایز جدی این دو رشته از هم است که ناچارا" آن دانشجو مجبور بوده از رشته پزشکی انصراف بدهد و در رشته کاملا" متفاوت و مجزای دامپزشکی تحصیل نماید تا از عهده تاسیس و اداره مدارس و دانشکده های دامپزشکی بر آید . مدارس و دانشکده های مدرن دامپزشکی از حدود دویست و پنجاه سال پیش بطور کاملا" مجزا و مستقل از پزشکی بوجود آمده اند و اتفاقا" در کتاب جناب دکتر تاجبخش به صراحت به منفک شدن و مجزا بودن حرفه دامپزشکی (بیطاری) از طبابت انسان ( طبیب) در در دوران باستان ، اشاره میشود .
نظر شما
ادامه