کد خبر: ۴۶۱۴۶
 

کارگاه دو روزه آموزشی روش‌های تکثیر و پرورش گونه یوزپلنگ صبح امروز در سالن سرو پارک پردیسان آغاز به کار کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، این کارگاه با هدف آشنایی کارشناسان و‌ متخصصان حیات‌وحش با روش‌های تکثیر و پرورش یوزپلنگ و انتقال تجربیات کشورهای دیگر در حفاظت و تکثیر یوزپلنگ است.

«حمید ظهرابی» معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در ابتدای این کارگاه گفت: موضوع تکثیر و پرورش، امروز بخشی از رویکرد حفاظتی درباره یوزپلنگ در جهان است. با این حال، اصل بر حفاظت از یوز در زیستگاه خودش، امن کردن زیستگاه‌ها و کریدورهای حفاظتی و تقویت زیستگاه و گونه در شرایط طبیعی خودش است.

وی ادامه داد: طی گفت‌وگوهایی که با متخصصان داخلی و خارجی داشتیم، بر این‌موضوع که باید روی تکثیر یوزپلنگ در شرایط اسارت هم کار کنیم. چرا که در حال حاضر سه یوزپلنگ در اسارت در اختیار داریم و این فرصتی ارزشمند برای ماست.

ظهرابی تاکید کرد: قطعا بخش عمده توان ما روی زیستگاه‌های طبیعی گونه، کریدورها و امنیت زیستگاهی خواهد بود اما تکثیر در اسارت یکی ازفعالیت‌های جانبی خواهد بود.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: موضوع تکثیر و‌ پرورش یوز، نگهداری‌های را هم به همراه دارد. مثلا برخی می‌گویند یا وجود تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی از حدود پنج دهه پیش، اما این گونه هنوز در طبیعت احیای نشده است. با این وجود باید گفت که اگر تکثیر و‌ پرورش انجام نمی‌شد، امروز دیگر هیچ گوزن زرد ایرانی نداشتیم که بخواهیم درباره احیای آن صحبت کنیم.

وی گفت: در مورد یوز هم، تکثیر و پرورش برنامه‌ای جانبی و کمکی خواهد بود. برنامه اصلی در فاز سوم پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، بر بهبود شرایط زیستگاه‌های یوز، افزایش آگاهی و مشارکت مردم و حفاظت از یوز در شرایط و زیستگاه طبیعی متمرکز خواهد بود.

این کارگاه در روزهای اول و دوم دی‌ماه در سالن سرو پارک پردیسان در حال برگزاری است. مدرس این‌کارگاه، «وینسنت وان درمو» مسئول بخش فراجمعیت یوزپلنگ در «موسسه حیات‌وحش در خطر انقراض» (EWT) است.

«وان درمو» متخصص مدیریت فراجمعیت یوزپلنگ است. این متخصص اهل آفریقای جنوبی از سال ۲۰۱۱ میلادی مسئول پروژه‌ای بوده که نتیجه آن رشد جمعیت یوزپلنگ‌ها از ۲۱۷ فرد در ۴۱ زیستگاه، به ۳۵۷ فرد در ۵۷ زیستگاه کشور افریقای جنوبی بوده است. وی همچنین در سال ۲۰۱۷، مسئول معرفی مجدد یوزپلنگ به زیستگاه‌های کشور مالاوی بود. یوزپلنگ در دهه ۱۹۸۰ میلادی در مالاوی منقرض شده بود.

در این کارگاه دو روزه جمعی از کارشناسان و مسئولان استان‌های زیستگاه یوز، کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست، فعالان و کارشناسان سازمان‌های مردم‌نهاد و مستقل حوزه محیط زیست حضور داشتند.

 
 
نظر شما
ادامه