کد خبر: ۴۶۱۵۷
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علی‌صفر ماکنعلی» افزود: در حال حاضر کشورمان از نظر شیوع بیماری تب برفکی در شرایط نسبتاً پاک است و بیماری به‌صورت محدود گزارش شده است ...



حکیم مهر: معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور از کنترل کامل بیماری تب برفکی خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، «دکتر علی صفر ماکنعلی» امروز در قزوین گفت: در حال حاضر کشورمان از نظر شیوع بیماری تب برفکی در شرایط نسبتاً پاک است و بیماری، به صورت محدود گزارش شده است.

او افزود: واکسیناسیون تب برفکی در دامداری‌ها به طور مرتب انجام می‌شود و بنابراین تهدید خاصی وجود ندارد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در ادامه با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای پیشگری از بیماری‌های مشترک انسان و دام گفت: برنامه‌هایی در ۵ محور اجرای سیستم تشخیص در سطح ملی و استانی و ارتباطش با آزمایشگاه بین المللی، تدوین معیار‌های کنترلی متناسب با استاندارد‌های بین المللی، آموزش و ترویج و ارزیابی و مراقبت طراحی و دی ماه پارسال عملیاتی شده است.

ماکنعلی اضافه کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های سال گذشته این سازمان پیشگیری و کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بود که با همکاری ۱۹ دستگاه اجرایی به ویژه وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست اجرا شد.

وی گفت: این برنامه در ۴ نسخه اکوسیستم شمال، اکوسیستم زاینده رود، اکوسیستم میغان و اکوسیستم چای و ستارخان اجرا شد.

به گفته معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور، با اجرای این برنامه‌ها بیش از ۱۱ میلیون قطعه طیور نسبت به موج سال قبل کمتر معدوم شد.

ماکنعلی افزود: هم اکنون بحرانی با عنوان آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وجود ندارد و بیماری به طور کامل مهار شده است.

وی اضافه کرد: اگر این برنامه‌ها ادامه یابد و مرغداران همکاری داشته باشند این بیماری را به صورت جدی در داخل کشور نخواهیم داشت.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: هم اکنون تولید طیور بیشتر از حد نیاز کشور است، به طوری که به خارج از مرز‌های کشور صادر می‌شود.

ماکنعلی افزود: در رابطه با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، اصلاح ساختار طیور با استفاده از تشکل‌های بخش خصوصی در قزوین، البرز، قم و تهران به نحو مطلوب انجام شده است، اما به لحاظ کمیت به آن حد که مد نظر است نرسیده است.

وی گفت: تب برفکی نیز دومین بیماری است که این سازمان بر‌ای پیشگیری و کنترل آن برنامه ریزی کرده است.

به گفته معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور، با اجرای برنامه‌هایی در این زمینه، هزینه‌های کنترل بیماری ۴۲ درصد کاهش یافته است.

ماکنعلی افزود: همچنین با اجرای این برنامه‌ها رکورد کاهش کانون تب برفکی در ۱۱ سال کشور زده شده است.

وی اضافه کرد: در این زمینه با کشور برزیل مبادله بهداشتی انجام شده است که در قالب آن مدیریت مخاطرات احتمالی مرز‌های شرقی برای این بیماری را به طور کامل عملیاتی خواهیم کرد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: در این مبادله بهداشتی با واردات بیش از ۶۰۰ هزار راس دام از برزیل در شکل کامل برنامه دیگر بحثی درباره مخاطرات احتمالی مرز‌های شرقی نخواهیم داشت.

به گفته ماکنعلی، اسفند ماه سال جاری برای عملیاتی کردن برنامه‌های کنترل تب برفکی، ۱۴ کشور در شیراز گرد هم می‌آیند.

صادرات دام زنده به خارج از کشور ممنوع است

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: صادرات دام‌های زنده به غیر از دام‌های مولد ممنوع است.

علی‌صفر ماکنعلی گفت: با توجه به قوانین ملی تا زمانی که سازمان صنعت، معدن و تجارت اجازه ندهد، هیچ گونه گواهی بهداشتی برای خروج دام‌های زنده از کشور صادر نمی‌شود.

ماکنعلی افزود: صادرات دام‌های مولد به نفع کشور است و هیچ گونه ممنوعیتی در این زمینه وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر گاو‌های مولد به کشور‌های عمان، ترکمنستان، آذربایجان و عراق صادر می‌شود.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: این دام‌ها برای کشتار صادر نمی‌شوند و تاثیری در بحث گوشت قرمز ندارد.

ماکنعلی افزود: برای کاهش قاچاق دام در کشور‌های منطقه ۲۵ پروتکل با کشور ترکیه امضا شده است که در آن به ترکیه اجازه داده شده تا دام‌های خود را از ایران به کشور‌های جنوب خلیج فارس و عراق صادر کند.

وی اضافه کرد: این برنامه طی یک تا دو هفته آینده عملیاتی می‌شوند.

ماکنعلی همچنین اعلام کرد: بیش از ۹۰ درصد واحد‌های تولیدی مرغ تخم گذار هم فعال شده اند و از لحاظ تولید تخم مرغ کمبودی نداریم. ۵۰ میلیون رأس دام سبک و ۱۰ میلیون رأس دام سنگین در کشور وجود دارد.
 
 
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دامپزشک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
0
0
احتمالا ضرب المثل ............. شنیده اید ... میراث گذشتگان بخصوص اقای دکتر خلج ..گزارش نکردن بیماریست ... اقای دکتر طی نامه ای از استانها بدرستی بخواهید بیماری را گزارش کنند ... هم اکنون در استان همجوار بفور یافت میشود .. گزارش که نشود ..بیماری هم نیست ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
0
0
با شروع سرما معلوم خواهد شد که چقدر این شعارها واقعی است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
0
0
۵۰ میلیون رأس دام سبک و ۱۰ میلیون رأس دام سنگین در کشور وجود دارد ( داشت).
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
0
0
برادر کسی حال گزارش کردن نداره .......
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
0
0
استاد جمعیت دامی بشدت کم شده .دامی نموده که بیمار بشه .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
0
0
قاچاق هفته ای 7 هزار راس دام از کشور

نایب رییس مجمع ملی صادرات دام زنده و گوشت ایران گفت: اطلاعاتی در اختیار داریم که نشان می دهد در هر هفته حدود هفت هزار راس دام از کشور قاچاق می شود.

خلیل کریمی نسب روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا در اهواز با اشاره به مشکلات صادرات دام، بیان کرد: ممنوعیت صادرات عامل افزایش حجم قاچاق دام به خارج از کشور است.

2.10.1397
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
0
0
آقای دکتر همین امروز لطفا تشریف ببرید قم و ببینید این بیماری چه تلفاتی دارد میگیرد و چند کانون در بخش پروار بندیها وجود دارد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
0
0
.............. آیا این آمار که به او داده اند واقعی است یا غیر واقعی!!! احترام آقای دکتر برای همه ما واجب است، اما ........... تا پایان اسفند صبر می کنیم اگر بحران کم سابقه ای به نام تب برفکی گاوداری های کشور را تا پایان سال منهدم نکرد من هم به ........... حسن مدیریت کلان سازمان و توان حفظ سرمایه ها و آبروی دامداران بیشمار که متاثر از آن است و امروز ایشان مدعی و مسئول آن هستند به هر سه مورد باور پیدا خواهم کرد. و الا نه!!! قصوری نابخشودنی خواهد بود!!!
ناشناس
|
United States
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
0
0
دکتر جان وقتی کل هزینه واکسن و واکسیناتور از جیب دامدار است اجازه بدهید دامداران مصاحبه کنند شما دیگر چرا وقت شریف را تلف میفرمایید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
0
0
آقای دکتر ماکنعلی شما دیگر چرا؟ این آمار الکی مجبورید بدهید یا واقعا نمیدانید چه خبر است . تلفات سویه ۲۰۱۵ چهار سال پیش را کتمان کردید چی نصیبتان شد .فرم قلبی تب برفکی در بیشتر استانها دامدا را زمینگیر کرده . ........... بجای اینکه تلفات واقعی را به رخ مسئولین بکشید و بودجه جذب کنید هی بگید همه چی آرومه تا ببینیم چه گلی به سر صنعت دام کشور خواهید زد . حداقل از جنابعال این انتظار را نداشتیم .!!!!!!
نظر شما
ادامه