کد خبر: ۴۶۱۶۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: علاوه بر بیماری هاری بیش از 100 بیماری قابل انتقال از سگ به انسان وجود دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمد اصغرزاده» روز یکشنبه در نشست کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان افزود: از جمله این بیماری ها می توان به کیست هیداتیک، سالک، بیماری های انگلی، کالاآزار، لاروهای مهاجر احشایی بروسلوز و لپتوسپیروز اشاره کرد.

وی گفت: جولان گله های سگ در شهرها زیبنده استان نیست و باید نسبت به جمع آوری و زنده گیری سگ ها جدیت بیشتری لحاظ شود.

وی افزود: اداره کل دامپزشکی استان در خصوص واکسیناسیون هاری، شناسنامه دار کردن و قلاده دار کردن سگ های صاحب دار اقدام می کند اما وظیفه ای برای سگ های ولگرد ندارد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: یکی از دلایل ورود گله ای سگ های ولگرد در سطح شهر وجود سطل های زباله و تفکیک نشدن زباله هاست.

وی تاکید کرد: سطل های ویژه ضایعات غذایی برای مصرف حیوانات پناهگاه باید در شهر جانمایی شود تا مردمی که از روی ترحم اقدام به غذا دادن حیوانات می کنند اضافه غذای خود را به این سطل ها منتقل کنند.

اصغرزاده گفت: سال گذشته در استان همجوار ما بیماری هاری در انسان شایع شد که منجر به مرگ وحوش و چند نفر از مردم شد و امسال نیز چند مورد مشاهده شده است.

وی ادامه داد: پارسال در شهرستان نهبندان یک مورد سگ مشکوک به هاری شناسایی و مثبت گزارش شد اما مورد انسانی هاری در خراسان جنوبی طی سال های اخیر نداشته ایم.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار داشت: آخرین بار در شهرستان سربیشه یک کودک بر اثر بیماری هاری فوت کرد که مرگ بسیار سختی داشت و این نوع بیماری اگر درمان نشود 100 درصد مرگ را به همراه دارد.

وی گفت: در خراسان جنوبی به کمک شهرداری های بیرجند و قاین و برخی سازمان های مردم نهاد اقدامات بسیار خوبی برای کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان انجام شده که شاید وظیفه شهرداری هاست اما متمرکز شدن و هزینه کردن در این زمینه بسیار بالاست.

اصغرزاده افزود: در صورتی که سگ های ولگرد از سطح شهر و روستاهای استان جمع آوری شوند اداره کل دامپزشکی نسبت به تزریق رایگان واکسن هاری، قلاده گذاری و شناسنامه دار کردن آنها اعلام آمادگی می کند.

وی بیان کرد: همچنین آمادگی داریم به صورت رایگان محل نگهداری سگ های ولگرد را به طور مستمر سم پاشی و ضدعفونی کنیم که در این زمینه باید با شهرداری ها تفاهم نامه ای منعقد شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه سازمان دامپزشکی کشور هیچ برنامه ای برای عقیم سازی و مرگ با ترحم سگ های ولگرد ندارد، گفت: این سازمان هیچگونه اعتباری در این زمینه نداشته و جزو وظایف ما نیست ولی پیشنهاد می کنیم در ردیف های بودجه ای توسط سازمان برنامه و بودجه پیگیری شود.

وی افزود: با حکم دادستان خراسان جنوبی فرآورده های خام دامی که از چرخه مصرف انسانی خارج است و باید معدوم شود را در اختیار سمن ها قرار دادیم و آمادگی داریم از ضایعات کشتارگاه های دام و طیور نیز مواردی که قابل استفاده باشد را در اختیار پناهگاه نگهداری سگ های ولگرد قرار دهیم.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی هم گفت: جمع آوری سگ های ولگرد و حیوانات مزاحم از سطح شهرها و روستاها نیازمند همکاری همه جانبه و مشارکت نهادها و سازمان های وابسته را می طلبد.

عالیه خواجوی بیان کرد: اینکه دهیاری ها همکاری موثری در طرح زنده گیری و جمع آوری سگ های ولگرد ندارند، پیشنهاد می شود تعرفه اجرایی عملیات کنترل و نحوه اخذ آن توسط کارگروه شهرستانی مصوب شود.

وی ادامه داد: اگر شهرداری نسبت به اخذ بهای مربوطه در این زمینه اقدام کند بدون شک دهیاری ها هم همکاری لازم را در پرداخت هزینه ها خواهند داشت.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
0
0
با توجه به اینکه رسالت وزارت جهادکشاورزی تولید، تجارت و سود است اصولا برای این وزارت خانه هزینه کردن در امور مربوط به بهداشت و سلامت انسان معنی و مفهومی ندارد و آن را متوجه وزارت بهداشت می داند و سازمان دامپزشکی هم به عنوان یک نهاد سلامت محور این وسط گرفتار شده است!
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
0
0
........... استفاده از الفاظ رو يادبگيريد! ولگرد معناي حقيقي و مناسبي براي حيواناتي كه حقي برابر خود شما از اين آب و خاك دارن، نيس. حيوانات شهري، شهروندان اين خاك هستند.
دوم اينكه ايشان كه صدتا بيماري منتقل شونده رو اعلام ميكنن، احتمال و درصد انتقال و آمار مبتلايان ب اين بيماريها رو كه از طريق سگها بوده، هم بگن، بزرگنمايي مغرضانه اخلاقي نيس.
سوم، اگر شما نگران سلامتي مردم هستيد، لطفا ب بهداشت فردي و رواني مردم هم توجه نشون بديد، اعتياد، ايدز، هپاتيت، سرطان ب دليل تغذيه از مواد غذايي سرشار از سموم كشاورزي، امواج مغناطيسي موثر بر عملكرد مغز و ......
نظر شما
ادامه