کد خبر: ۴۶۱۹۳

مدير كل دامپزشكي استان مازندران در راستاي حفظ و حراست از سرمايه طيور استان براي كنترل و جلوگيري از بروز و شيوع بيماريهاي طيور بويژه نيوكاسل و آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در جمعيت طيور صنعتي و بومي هشدار داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومي اداره كل دامپزشكي مازندران، «دكتر سيد حسين رضواني» هشدار داد: عرضه انواع طيور بومي در بازارچه هاي محلي و سنتي استان مي تواند تهديدي جدي براي صنعت طيور محسوب شده و اشتغال ايجاد شده در اين صنعت را نيز تهديد مي كند.

وي در ادامه به نقش انكارناپذير طيور بومي در بقاء، تكثير و جابجايي و انتشار بيماريهاي طيور بوِيژه نيوكاسل و آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان اشاره كرد و گفت، علي رغم پيگيري هاي اين اداره كل جهت اعمال محدوديت و ممنوعيت عرضه طيور بومي در بازارچه هاي محلي، بويژه در فصول پر مخاطره، بصورت گسترده در بازارچه هاي محلي شاهد عرضه و فروش انواع ماكيان بصورت سنتي هستيم.

با توجه به مخاطرات ذكر شده و تراكم بالاي واحدهاي پرورش طيور بومي و صنعتي در استان، اين امر موجب افزايش احتمال شيوع و سرايت بيماري به ساير واحدهاي پرورش خواهد شد و متاسفانه در صورت ادامه اين روند، ممكن است در آينده اي نزديك شاهد طغيان افسار گسيخته بيماريهاي مسري طيور بويژه نيوكاسل و آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در استان باشيم.

رضواني در ادامه افزود، ايجاد فرصت شغلي در اين مقطع كنوني و حساس كاري بسيار سخت بوده لذا بايد براي نگهداري شغلهاي ايجاد شده تلاش كنيم و اقدامي نكنيم تا شغلهاي كاذب، شغلهاي پايدار و سرمايه هاي ايجاد شده در اين صنعت را تحت شعاع خود قرار دهد.

مدير كل دامپزشكي استان مازندران تصريح كرد، پرورش غير مجاز انواع ماكيان در اطراف واحدهاي صنعتي و در زمين هاي شاليزاري بعنوان يكي از بزرگترين تهديدات براي صنعت طيور استان محسوب شده و تاكيد كرد، نگهداري طيور بومي، فقط در داخل بافت روستا برابر ضوابط بهداشتي،مجاز بوده و نگهداري و پرورش خارج از روستا و داخل شاليزار و اطراف واحدهاي صنعتي جرم تلقي مي شود و برابر قانون با پرورش دهندگان برخورد قانوني خواهد شد.

رضواني در پايان خاطرنشان ساخت، براي پيشگيري از بروز اين بيماري، مرغداران بايد اصول بهداشتي در مديريت مرغداري را رعايت و در صورت مشاهده نشانه‌هاي بيماري و تلفات غيرعادي در جمعيت طيور ، مراتب را سريعاً به ادارات دامپزشكي به منظور انجام اقدامات فوري اطلاع دهند.


نظر شما
ادامه